وبلاگ

تفاوت سری TUF و ROG در محصولات ایسوس چیست؟

تفاوت سری TUF و ROG در محصولات ایسوس چیست؟

فهرست محتوا

نام «ایسوس» اگر مشهورترین نباشد، یکی از سه برند بزرگ تولید محصولات کامپیوتری و به خصوص پی‌سی گیمینگ در سراسر جهان است. محصولات ایسوس تنوع زیادی دارند، مثل سری ProArt که مختص طراحان خلاق هست یا سری‌های مختلف گیمینگ و خانگی که همین موضوع یکی از عوامل مهم موفقیت آن و فروش میلیون‌ها دستگاه در سراسر جهان است. سری‌های گیمینگ ایسوس جزو محبوب‌ترین محصولات برند ایسوس هستند که برای تنوع هر چه بیشتر، آن‌ها را در دو سری TUF و ROG تقسیم کرده است، اما دقیقا تفاوت سری TUF و ROG در محصولات ایسوس چیست و کدام یک بیشتر مناسب شما است؟

معرفی سری ROG STRIX ایسوس

سری Republic of Gamers یا به اختصار ROG اصلی‌ترین سری گیمینگ ایسوس و شامل محصولات پرچمدار این برند است؛ محصولاتی که از بهترین قطعات ممکن در ساخت آن‌ها استفاده شده تا محدودیت‌ها را کنار بگذارند و استاندارد‌های جدیدی در قطعات گیمینگ ایجاد کنند. سری ROG از طراحی بصری منحصربه‌فردی بهره می‌برد که به لطف استفاده از رنگ‌های قرمز، مشکی و نقره‌ای در کنار نورپردازی جذاب و فلز‌های با کیفیت محقق شده است. محصولات سری راگ ایسوس دارای تنوع بسیار بالایی هستند که لپ‌تاپ و قطعات اصلی کامپیوتر مانند مادربرد و کارت گرافیک گرفته تا لوازم جانبی مثل موس و هدست را شامل می‌شوند و قابل رقابت با بهترین محصولات برند‌های دیگر هستند.

سری TUF GAMING ایسوس چیست؟

نام سری TUF مخفف عبارت The Ultimate Force هست و محصولاتی با استایل نظامی و مهندسی حرفه‌ای را شامل می‌شود که رنگ مشکی و نارنجی، کنار زبان طراحی قدرتمند در تمام آنها دیده می‌شود و نقطه مشترک دیگری که دارند، کیفیت و دوام بسیار بالا با عملکرد عالی است. محصولات تاف، مانند سری روگ بالارده محسوب می‌شوند و تنوع بالایی هم دارند در حالی که از قیمت مناسب‌تری برخوردارند.

تفاوت‌های سری TUF و ROG

شاید در ابتدا به نظر برسد که تفاوت TUF و ROG در محصولات ایسوس محدود به موارد ظاهری باشد، اما هر کدام از این سری‌ها از تکنولوژی‌های مخصوصی بهره می‌برند که آن‌ها را بیشتر از قبل متمایز می‌کند. برای تشخیص هر چه بهتر چنین مواردی، باید تفاوت‌ها را بر اساس نوع قطعه بررسی کنیم.

تفاوت لپ تاپ ROG و TUF

لپ‌تاپ سری ROG

لپ‌تاپ‌های گیمینگ شرکت ایسوس، جزو پرطرفدارترین محصولات این شرکت به شمار می‌رود. لپ‌تاپ‌های سری TUF از طراحی نظامی زیبا که در آن از رنگ‌های تیره همچون مشکی، خاکستری و قهوه‌ای استفاده شده و همچنین مشخصات سخت‌افزاری بسیار خوب بهره می‌برند. دیگر مشخصه‌های این سری مقاومت بالا و سیستم خنک‌کنندگی عالی آن است. صفحه نمایش لپ‌تاپ‌های این سری هم فرکانسی بین 144 تا 165 هرتز دارند.

در لپ‌تاپ‌های سری ROG نسبت به TUF فلز بیشتری به کار رفته که در نتیجه دوام و ظاهری کم‌نظیر دارد. لوگوی این سری در پشت لپ‌تاپ به همراه نورپردازی پیشرفته، این زیبایی را دوچندان می‌کند. این سری سخت‌افزار قوی‌تر نسبت به سری TUF دارد و از بالاترین مشخصات ممکن مثل پردازنده‌های Intel Core i9 و گرافیک‌های قدرتمندی مثل RTX 4080 و RTX 4090 بهره می‌برد. سری ROG محصولات منحصربه‌فردی چون مدل تاشو، مدلی با دو صفحه نمایشگر و همچنین تکنولوژی‌های مخصوصی بهره می‌برد که توسط مهندسان خود ایسوس طراحی شده‌اند. تکنولوژی‌هایی مثل Nebula Display HDR که در صفحه نمایش این محصولات به کار رفته که کیفیت عالی رنگ و تصاویر، فرکانس بالا و تاخیر را به طور همزمان برای کاربر به ارمغان می‌آورد. این صفحه نمایش‌ها از وضوح 4K و فرکانس حداکثر 240 هرتز بهره می‌برند. ایسوس همچنین به خنک‌کنندگی این مدل‌ها هم توجه فراوانی دارد تا هنگام اجرای بازی‌ها در کیفیت بالا، نگرانی از بابت فشار آمدن به قطعات داخلی وجود نداشته باشد.

اگر قصد خرید لپ‌تاپ ایسوس به خصوص سری ROG یا TUF دارید و می‌خواهید از تفاوت سری‌های مختلف مطلع شوید، ما در مقاله آشنایی با دسته بندی لپ تاپ های ایسوس تمام آن‌ها را با توجه به کاربرد و قابلیت‌هایی که دارند بررسی کردیم.

تفاوت کارت گرافیک ROG و TUF

کارت گرافیک سری TUF

در مورد ظاهر این دو سری قبلا صحبت کردیم و در ادامه‌ی مطلب نیازی به ذکر دوباره‌ی آن نیست، اما کارت گرافیک‌‌های دو سری TUF و ROG در موارد مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند.

برای اولین تفاوت می‌توان به فرکانس پردازشی اشاره کرد که در سری ROG مقداری بالاتر است. برای مثال سراغ کارت RTX 4070 TI می‌رویم که در محصولات ایسوس فرکانس اورکلاک شده دارد. مقدار پایه‌ی این فرکانس در مدل TUF معادل 2730 مگاهرتز و در سری ROG برابر با 2760 مگاهرتز است که تفاوت 30 مگاهرتزی را نشان می‌دهد. کارت گرافیک های سری ROG معمولا به خاطر استفاده از هیت سینک‌های بزرگ‌تر، طول بیشتری نسبت به مدل های TUF دارند. طیف وسیعی از محصولات ایسوس در فروشگاه کالا‌همراه موجود هستند و برای مشاهده قیمت و خرید کارت گرافیک های TUF و ROG ایسوس در خدمت شما هستیم.

تفاوت سری مادربرد‌های ROG و TUF

مادربرد سری ROG

مادربردهای گیمینگ نسبت به دیگر مدل‌ها، از قطعات مخصوص و پیشرفته‌ای بهره می‌برند که به طور مستقیم روی تجربه‌ی بازی کردن شما اثر مثبت می‌گذارد. این موضوع برای مادربردهای ایسوس هم صادق است. مادربردهای سری TUF و ROG مجهز به چیپ‌های قدرتمندی هستند که کار پردازش صدا و همچنین فرایند رفت و برگشت اطلاعات از طریق اینترنت را به صورت جداگانه انجام می‌دهند. صد البته که چیپ‌های سری ROG از قدرت بیشتری برخوردارند و بهترین کیفیت ممکن را ارائه می‌کنند.

به طور معمول تعداد اسلات‌های مخصوص SSD های M.2 در سری ROG بیشتر از TUF است. مادربردهای TUF معمولا بین 2 تا 4 اسلات دارند، اما سری ROG فضای کافی برای نصب بیش از 6 حافظه SSD از نوع M.2 را فراهم کرده است. برای این بخش روی هر دو مدل، هیت سینک تعبیه شده تا خنک ماندن قطعه را حین فعالیت تضمین کند. به لطف وجود چیپ قدرتمند، مادربردهای ROG می‌توانند صدا را با بهترین کیفیت ممکن پخش کنند و از فرکانس اینترنت بالاتر نسبت به سری TUF در حالت بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند.

با توجه به اهمیت زیادی که ایسوس به سری ROG می‌دهد، خود این سری، شش زیرشاخه برای مادربردهای خود دارد که شامل ROG STRIX، ROG Maximus، ROG Rampage، ROG Crosshair، ROG Zenith و ROG Dominus می‌شود. اگر قصد خرید مادربرد گیمینگ ایسوس دارید، برای مشاهده قیمت و خرید مادربرد های TUF و ROG ایسوس فروشگاه تخصصی کالاهمراه در خدمت شما است.

تفاوت پاورهای ROG و TUF

پاور سری ROG و TUF

ایسوس برای پاور، تنها به سراغ ساخت مدل‌های گیمینگ رفته و جزو برندهایی است که پاورهای معمولی در محصولات خود ندارد. اگر بخواهیم تفاوت‌های پاورهای TUF و ROG را ذکر کنیم، ابتدا باید به سراغ دو فاکتور استاندارد بازدهی و نوع سیم‌کشی برویم. استاندارد بازدهی یا همان استاندارد 80Plus میزان بازدهی یک پاور را بر اساس القاب مختلف (وایت، برنز، سیلور، گلد، پلاتینیوم و تیتانیوم) تعیین می‌کند. پاورهای TUF شامل استاندارد برنز و گلد می‌شود، اما سری ROG پاورهایی با استاندارد گلد، پلاتینیوم و تیتانیوم را در بر می‌گیرد که در نتیجه، بهترین بازدهی ممکن را ارائه می‌دهند. معمولا پاورهای با توان بیشتر از 800 وات از استاندارد پلاتینیوم و تیتانیوم بهره می‌برند تا هدررفت انرژی آن‌ها به حداقل برسد.

پاورهای برنز TUF سیم‌کشی ثابت دارند، اما مدل با استاندارد برنز و همچنین تمام مدل‌های ROG سیم کشی فول ماژولار دارند و امکان جابه‌جایی سر کابل‌ها را خواهید داشت تا بتوانید سیم‌کشی داخل کیس را به خوبی مدیریت کنید. پاورهای ROG خود به سه نوع ROG Strix و ROG Loki و ROG Thor تقسیم می‌شود.

سری ROG Strix نوع معمول به حساب می‌آید که قدرت را در کنار ظاهر زیبا و همچنین فعالیت بی‌صدا ارائه می‌دهد. سری Loki پاورهایی با استاندارد ابعاد SFL هستد که ابعاد کوچکی دارند و معمولا در کیس‌های کوچک از آن‌ها استفاده می‌شود. اما این به معنی کاهش قدرت نیست و برعکس، قدرتی معادل سری Thor را همراه با فن ARGB زیبا در دسترس قرار می‌دهد. سری Thor هم در نهایت قدرتمندترین این پاورها محسوب می‌شوند که بهترین عملکرد ممکن را به نمایش می‌گذارند. 

تفاوت کیس ROG و TUF

کیس سری TUF

به صورت جزئی و در مشخصات، تفاوت زیادی بین کیس‌های TUF و ROG وجود ندارد. قابل توجه‌ترین فرق بین این دو مدل در اندازه و ظاهرشان است. استفاده از فلز با سطح مات در کیس های TUF بیشتر به چشم می‌آید، اما آلومینیوم استفاده شده در مدل‌های ROG بیشتر براق به نظر می‌رسد و همچنین، پنل‌های شیشه‌ای مقاوم و باکیفیت، جلوه‌ی خاصی به این محصولات داده‌اند.

هر دو سری مدل‌های متنوعی از لحاظ ابعاد دارند، اما سری TUF روی کیس‌های Mid-Tower با فضای کافی برای جاگیری کارت‌هایی با طول حداکثر 400 تا 420 میلی‌متر متمرکز شده است. سری ROG شامل کیس‌های بزرگ با فضای مناسب برای قرار گرفتن کارت گرافیک به طول 480 میلی‌متر می‌شود. پس اگر سراغ مدل‌هایی مثل RTX 3090 یا RTX 4090 می‌روید، باید سراغ مدلی مثل ASUS ROG STRIX Helios بروید. از آن سو مدلی همچون ROG Z11 مناسب افرادی است که به دنبال جمع‌آوری یک سیستم با اندازه کوچک و جمع و جور می‌گردند.

تفاوت خنک‌کننده ROG و TUF

خنک کننده سری ROG

خنک کننده های دو سری TUF و ROG در مشخصاتی چون نوع و جنس فن و سرعت چرخش، تفاوت خاصی ندارند و پررنگ‌ترین وجه تمایزشان به همان ظاهر و همچنین قابلیت‌های اضافه مربوط می‌شود. خنک‌ کننده‌های TUF از تم رنگی زرد، قهوه‌ای و سبز بهره می‌برد و روی پمپ آن‌ها، لوگوی این سری با نورپردازی ثبت شده است.

خنک کننده های سری ROG خود شامل سه نوع ROG STRIX و ROG Ryuo و ROG Ryujin می‌شود که به همین ترتیب، امکانات و ویژگی‌شان افزایش پیدا می‌کند. مثلا سری Ryujin روی پمپ خود صفحه نمایشی دارند که هم می‌توان جزئیات کارکرد خنک کننده را روی آن مشاهده کرد و هم امکان قرار دادن تصویر یا ویدیوی دلخواه در آن وجود دارد.

تفاوت محصولات جانبی (موس، کیبورد و هدست) ROG و TUF

مشابه دسته‌های دیگر، اصلی‌ترین تفاوت بین محصولات جانبی این دو سری، ظاهر آن‌هاست. محصولات TUF از پالت رنگی شامل زرد، قهوه‌ای و سبز برخوردار هستند، اما در محصولات ROG معمولا رنگ‌هایی چون قرمز، مشکی و نقره‌ای می‌بینیم. از لحاظ کیفیت و عملکرد هم بدون شک محصولات سری ROG در سطح بالاتری قرار می‌گیرند.

سایر مقالات وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 مقایسه
0 موارد محصول