وبلاگ

آشنایی با دسته بندی لپ تاپ های ایسوس

لپ تاپ های ایسوس

فهرست محتوا

برند ASUS به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شرکت‌های تولیدکننده لپ تاپ، هر سال میلیون‌ها مدل مختلف و متنوع را به فروش می‌رساند. به جز کیفیت عالی و قدرت بالای محصولات، تنوع بالا و پوشش دادن قشرهای مختلف کاربران، دیگر دلیلی است که باعث شده افراد زیادی، لپ‌تاپ‌های این برند را به رقبایش ترجیح دهند. لپ تاپ های ایسوس دسته بندی و انواع بسیاری دارد و شاید در نگاه اول، این حجم از تنوع شاید کاربر را برای انتخاب نهایی خود با چالش روبرو کند.

آشنایی دقیق‌تر با این دسته‌بندی‌ها قطعا می‌تواند تا این چالش را برای شما تا جای ممکن کاهش دهد و بهترین مدل ممکن را با توجه به نیازتان برگزینید. محصولات ایسوس به جز انواعی که نام‌گذاری رسمی دارند، بر اساس کاربرد هم قابل تقسیم هستند.

دسته بندی لپ تاپ های ایسوس بر اساس کاربرد

اگر به وب‌سایت رسمی شرکت ایسوس و تب Laptops سری بزنید، خواهید دید که محصولات این شرکت ابتدا بر اساس کاربردی که دارند تقسیم شده‌اند. این تقسیم‌بندی شامل موارد زیر است:

  • برای خانه (For Home): این دسته‌بندی مخصوص کاربران خانگی است؛ افرادی که از خانه کار می‌کنند یا صرفا لپ‌تاپی می‌خواهند که امور ساده و روزمره را با آن انجام دهند. چنین محصولاتی از لحاظ قدرت متنوع هستند، اما معمولا وزن و قطر کمی دارند و به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند.
  • برای کار (For Work): دسته‌بندی مخصوص کاربران اداری که محصولات زیرشاخه‌اش، قالبا مناسب کار با نرم‌افزارهای اداری است. ابعاد این مدل‌ها از 15 اینچ فراتر نمی‌رود و به‌راحتی قادر به حمل آن‌ها خواهید بود. باتری این انواع هم ظرفیت بالایی دارد تا برای استفاده طولانی (بین 8 تا 10 ساعت) چالشی نداشته باشید. برخی انواع هم حالت هایبریدی دارند که برای کاربرانی که به کار با تبلت عادت دارند، گزینه‌ی مناسبی است.
  • برای توسعه‌دهندگان و افراد خلاق (For Creators): این دسته‌بندی افرادی مثل دیجیتال آرتیست‌ها، گرافیست‌ها، برنامه‌نویس‌ها و در کل کاربرانی است که به خلق برنامه‌ها و آثار دیجیتالی می‌پردازند. مشخصه‌ی اکثر این مدل‌ها، سخت‌افزار نسبتا قوی همراه با صفحه نمایش باکیفیت است که اهمیت بالایی برای این گونه افراد دارد.
  • برای دانش‌آموزان و دانشجوها (For Students): این دسته‌بندی همان طور که از اسمش هم پیداست، مخصوص دانش‌آموزان و دانشجوها در نظر گرفته شده؛ افرادی که از لپ‌تاپ برای کارهای درسی، مطالعه و تحقیق و همچنین نرم‌افزارهای مرتبط با تحصیل خود استفاده می‌کنند. این لپ‌تاپ‌ها سبک هستند و مشخصاتشان به گونه‌ای است تا مرورگر، نرم‌افزارهای متنی، پخش ویدیو و گرافیکی متوسط به راحتی اجرا شوند.
  • برای گیمینگ (For Gaming): یکی از دسته بندی های بسیار محبوب بین لپ تاپ های ایسوس که برای اجرای بازی‌های ویدیویی طراحی و ساخته شده‌اند و از بهترین قطعات و تکنولوژی‌ها بهره می‌برند. گران‌ترین و قدرتمندترین لپ تاپ‌های ایسوس در این دسته قرار می‌گیرند.

دسته بندی رسمی لپ تاپ های ایسوس

همان طور که گفتیم، برند ایسوس محصولات خود را به صورت رسمی در دسته‌های مختلفی قرار داده است که با توجه به کاربرد، سخت‌افزار و قابلیت‌های جانبی از یکدیگر متمایز می‌شوند.

ProArt Studiobook

این دسته بندی لپ تاپ های ایسوس، یکی از حرفه‌ای‌ترین مدل‌ها بین محصولات این برند به حساب می‌آید. محصولات سری ProArt به طور خاص برای دیجیتال آرتیست‌ها، گرافیست‌ها، تدوین‌گر و دیگر افرادی طراحی شده که با نرم‌افزارهای خلق و طراحی آثار دیجیتالی سر و کار دارند. محصولات این رده به صفحه نمایش 16 اینچی با پنل OLED مجهز شده‌اند تا کیفیت رنگ‌ها و سایه‌ها در بالاترین سطح باشد و تصاویر به بهترین شکل نمایش داده شوند. بهره‌مندی از قدرتمندترین پردازنده‌های نسل جدید AMD و اینتل، کارت گرافیک‌های فوق‌العاده در سری RTX 4000 و RTX A انویدیا و حداقل 32 گیگابایت رم سرعت بالا، جزو مشخصات این مدل‌ها هستند.

برخی محصولات سری ProArt Studiobook از تکنولوژی نمایش 3D اجسام بهره می‌برد تا مدل‌های سه‌بعدی به طبیعی‌ترین شکل ممکن برای شما به نمایش درآید. در نهایت باید به یکی از اصلی‌ترین امضاهای این سری یعنی چرخ کنترلی اشاره کرد که در گوشه بالا چپ تاچ پد قرار می‌گیرد. این چرخ در نرم‌افزارهای طراحی دوبعدی و سه‌بعدی و همچنین نرم‌افزارهای تدوین کاملا کاربردی است و مدیریت موارد مختلف را برای‌تان آسان‌تر می‌کند.

Zenbook

سری Zenbook اوج ظرافت در طراحی و ساخت یک لپ‌تاپ به حساب می‌آید. این سری جزو سبک‌ترین و نازک‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار است که حمل و نقل آن را بسیار راحت کرده و به همین خاطر، مشتریان فراوانی دارد. لپ‌تاپ‌های Zenbook نیاز طیف وسیعی از کاربران مثل کاربران خانگی، کارمندان، دانشجوها و افراد حرفه‌ای را تامین می‌کند. این مدل‌ها وزنی کمتر از 2 کیلوگرم و قطر کمی دارند. البته در ازای این قطر کم خبری از پورت‌های درشت مثل LAN نیست.

جمع و جور بودن این دسته بندی از لپ تاپ های ایسوس به معنی ضعیف بودن آن‌ها نیست. مهندسان ایسوس برای طراحی این رده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای بهره برده‌اند تا اندازه‌ی قطعات مختلف همچون پردازنده، پردازنده‌ی گرافیکی و حافظه را در عین حفظ قدرت، کوچک‌تر کنند. استفاده از تکنولوژی نانو همچنین به صرفه‌جویی در مصرف برق و دمای کمتر هم منجر شده است. سایت ایسوس برای راحتی کاربر، این سری را براساس مشخصات مختلف به زیرشاخه‌های بیشتری تقسیم کرده است:

  • Zenbook: سری پیش‌فرض از لپ‌تاپ‌های Zenbook که مناسب کار و مصارف معمول است. مدل‌های جدیدتر این سری از صفحه نمایش OLED با فرکانس بالا، پردازنده‌های قدرتمند اینتل و حداکثر 32 گیگابایت رم و 1 ترابایت SSD بهره می‌برند. برخی مدل‌ها به صفحه نمایش مجازی اعداد روی تاچ پد برای وارد کردن راحت‌تر ارقام و اعداد مجهز هستند.
  • Zenbook Pro: این سری حالت حرفه‌ای‌تری نسبت به سری پیش‌فرض دارد. برای مثال برخی مدل‌ها بدنه‌ی تمام فلزی دارند و از قوی‌ترین سخت‌افزار ممکن مثل پردازنده Intel Core i9 13th Gen و Nvidia RTX 4080 بهره می‌برند. وجود چرخ کنترل و تاچ‌پد پیشرفته از دیگر مشخصات این دسته است.
  • Zenbook S: کوچک‌ترین لپ‌تاپ‌های ممکن که در اندازه‌های 13 و 14 اینچی ساخته شده‌اند و بهترین گزینه برای افرادی به شمار می‌آیند که همیشه به یک کامپیوتر همراه نیاز دارند.
  • Zenbook Duo: این زیرشاخه علاوه بر صفحه نمایش اصلی، یک صفحه نمایش کوچک‌تر هم دارد که عمود به صفحه نمایش اولی و بالای کیبورد قرار گرفته است. کیبورد این مدل‌‌ها حالا به لبه نزدیک‌تر هستند و اندازه‌ی کوچک‌تری هم دارند. علاقه‌مندان به طراحی‌های مدرن و کسانی که به طراحی‌های خاص علاقه‌مند هستند، حتما جذب این دسته خواهند شد.
  • Zenbook Flip: این دسته‌بندی شامل مدل‌های تاشو و هایبریدی می‌شود که امکان تبدیل شدن به تبلت را دارند و از صفحه نمایش لمسی بهره می‌برند. این مدل‌ها به طور معمول به یک قلم استایلوس برای کار کردن راحت‌تر با صفحه لمسی مجهز هستند.
  • Zenbook Fold: به لطف رواج صفحه نمایش‌های تاشو در دستگاه‌های مختلف مثل گوشی همراه، شرکت ایسوس سری Zenbook Fold را مدتی پیش معرفی کرده که یک دستگاه فوق مدرن و کاملا جذاب به حساب می‌آید. این دستگاه شامل یک صفحه نمایش و کیبورد جدا است که از اتصال بلوتوث استفاده می‌کند. صفحه نمایش این دستگاه با ابعاد 17.3 اینچ و پنل OLED امکان تا شدن از وسط را دارد که در این صورت، اندازه‌اش به 12.5 اینچ می‌رسد. اندازه کوچک این دستگاه و ساختار هایبریدی، جابه‌جایی آن را بسیار آسان کرده است.

Vivobook

دیگر دسته‌بندی بسیار محبوب از لپ تاپ های ایسوس که یک سری میان رده محسوب می‌شود و نیاز انواع کاربران را پوشش می‌دهد. محصولات این دسته مشخصات متوسط دارند که برای مصارف نیمه حرفه‌ای مناسب است و از لحاظ اقتصادی هم مقرون به‌صرفه‌اند. این سری هم مشابه Zenbook انواع Pro و S و Flip دارد که تعریف‌شان مشابه است. اما دو نوع دیگر هم وجود دارد که مختص سری Vivobook است:

  • Vivobook Go: این زیرشاخه، گزینه‌ای عالی برای مصارف مالتی‌مدیا به حساب می‌آید؛ مشخصات سخت‌افزاری متوسط و در عین حال کم‌مصرف در کنار صفحه نمایش OLED و باتری با قابلیت شارژ سریع که 60 درصد آن در کمتر از 50 دقیقه پر می‌شود. این لپ‌تاپ برای افرادی که زیاد سفر می‌کنند، بدون شک گزینه‌ای جذاب خواهد بود. چرا که امکان استفاده و سرگرم شدن با آن را در هر مکانی خواهند داشت.
  • Vivobook Slate: این مدل محدود در واقع یک تبلت هایبریدی 13 اینچی است که برای حمل آن حتی نیازی به کوله ندارید! با وجود قلم مخصوص، امکان استفاده از آن در حالت تبلت وجود دارد و در مواقع دلخواه، قادر هستید تا کیبورد را وصل و مثل یک لپ‌تاپ جمع و جور از آن استفاده کنید.

Chromebook

کروم‌بوک‌ تنها سری محصول مختص به برند ایسوس نیست و در واقع به لپ‌تاپ‌هایی اطلاق می‌شود که به طور پیش‌فرض از سیستم عامل ChromeOS استفاده می‌کنند و برای کار با آن بهینه شده‌اند. این نوع لپ‌تاپ اولین بار در سال 2011 میلادی یعنی 12 سال پیش، توسط شرکت گوگل ابداع شد. تمرکز این نوع لپ‌تاپ، اجرای برنامه‌های تحت مرورگر است که در نرم‌افزار Google Chrome اجرا می‌شوند.

سیستم عامل ChromeOS سیستم عاملی بر پایه لینوکس است که جدیدترین نسخه‌های آن علاوه بر گوگل کروم، نرم‌افزارهای مختلف لینوکس و همچنین اندروید را اجرا می‌کنند. بنابراین این محصولات صرفا قادر به اجرای برنامه‌های سبک هستند.

دسته بندی کروم‌بوک از لپ تاپ های ایسوس مشابه Zenbook و Vivobook انواع مختلفی دارد که نوع معمولی و Flip آن تعریفی مشابه دارد. دو نوع دیگر هم از این محصول در سایت ایسوس موجود است؛ اولی Chromebook Detachable در واقع یک تبلت با صفحه نمایش 10.1 اینچی است که مناسب کاربرانی است که نیاز دارند در هر زمانی و مکانی به کارهای روزمره و ضروری خود رسیدگی کنند. سخت‌افزار این نوع مشابه سخت‌افزار گوشی موبایل و تبلت است که حداکثر 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی دارد.

نوع دوم با نام Chromebook Vibe مشابه دستگاه‌های Flip امکان چرخش 360 درجه‌ای دارد تا بتوان مثل یک تبلت از آن استفاده کرد، اما برخلاف Detachable سخت‌افزاری با مشخصات بالا مثل پردازنده Intel Core i7 و 16 گیگابایت رم دارد. هدف ایسوس از تولید این سری، ارائه‌ی یک دستگاه قابل حمل برای تجربه بازی‌های ویدیویی با استفاده از سرویس‌های ابری است. پس اگر از اتصال اینترنت با سرعت بالا و تاخیر کم بهره‌مندید، بدون نیاز به یک سخت‌افزار قدرتمند و تنها با داشتن سرویسی مثل Nvidia Geforce Now می‌توانید بسیاری از بازی‌های روز را تنها با وصل کردن یک کنترلر یا موس به این وسیله تجربه کنید.

ExpertBook

سری ExpertBook در واقع حکم رده‌ی صنعتی را بین لپ‌تاپ‌های ایسوس دارد؛ محصولاتی با دوام و استحکام بالا که برای استفاده در شرایط مختلف ساخته شده‌اند و به این راحتی آسیب نمی‌بینند. سخت‌افزار محصولات این سری هم به اندازه‌ای است که کارهای روز‌مره را سریع و راحت پیش ببرید و امکان استفاده از نرم‌افزارهای نیمه‌حرفه‌ای را هم داشته باشید. سری Expertbook در سایت ایسوس به سه نوع Premium و Advanced و Essential تقسیم می‌شود.

نوع Premium بهترین پیشنهاد برای استفاده در محیط‌های اداری و صنعتی است که برخی مدل‌های آن با آلیاژ ترکیبی منیزیم- لیتیوم ساخته شده‌اند که با وجود استحکام بالا، وزن کمی هم دارد و جابه‌جایی‌اش آسان است. نوع Advanced قصد دارد تا ترکیبی از قدرت بالا و جمع و جور و سبک بودن را ارائه دهد.

در نهایت مدل Essential گزینه‌ی اقتصادی برای علاقه‌مندان به خرید لپ‌تاپ از سری ExpertBook است که مشخصات متوسطی دارد، اما امکان ارتقای رم و حافظه‌ را خواهد داشت. برخی از مدل‌های ExpertBook حالت Flip دارند که در نتیجه، قادر به چرخش 360 درجه‌ای صفحه نمایش خواهید بود.

BR Series

سری BR از لپ تاپ های ایسوس، زیرشاخه‌ی انحصاری محصولات مخصوص دانش‌آموزها و دانشجوها به حساب می‌آید و به طور خاص برای چنین مصارفی ساخته شده است. محصولات این سری از صفحه 11.6 اینچی لمسی با امکان چرخش 360 درجه و تبدیل آن به تبلت، پردازنده سلرون یا پنتیوم سری N اینتل، 4 تا حداکثر 16 گیگابایت رم و حداکثر 256 گیگابایت حافظه M.2 استفاده می‌کند. ابعاد کوچک، حمل راحت و هایبریدی بودن، آن را به وسیله‌ای عالی چه برای دانشجوها و دانش‌آموزان و چه برای معلم‌ها و اساتید تبدیل می‌کند.

TUF Gaming

محصولات گیمینگ همیشه جزو جذاب‌ترین دستگاه‌ها در دنیای تکنولوژی به شمار می‌آیند و لپ‌تاپ‌های گیمینگ ایسوس هم از این قاعده مستثنی نیستند. سری TUF Gaming به لطف طراحی نظامی بی‌نظیر و استحکام و دوام بالا، طرفداران خاص خود را دارد. محصولات این سری مجهز به قطعات قدرتمند برای بازی کردن عناوین جدید با کیفیت مناسب، صفحه نمایش باکیفیت با فرکانس بالا، کیبورد با نورپردازی پس‌زمینه و خنک‌کنندگی قدرتمند هستند.

لپ‌تاپ‌های سری TUF با توجه به مشخصات مختلفی که دارند نام‌گذاری متفاوتی دارند. پیش از این در سال 2021 میلادی، شرکت ایسوس یک سری خانواده با نام TUF Dash را هم به بازار عرضه کرده بود، اما هم‌اکنون به طور کامل روی نام TUF Gaming تمرکز دارد. هر شاخه از محصولات این سری با یک پسوند مثل F15 یا A17 شناخته می‌شود. حرف F یعنی از پردازنده‌های اینتل در آن استفاده شده و حرف A به معنی وجود پردازنده‌های AMD است. عدد پس از آن هم اندازه صفحه نمایش را نشان می‌دهد که معمولا 15 یا 17 اینچ است.

ROG (Republic of Gamers)

لپ تاپ های ایسوس ROG

برند ROG به عنوان پرچمدار اصلی بخش گیمینگ ایسوس، شامل محصولاتی است که با بهترین کیفیت، قدرتمندترین قطعات و جدیدترین تکنولوژی‌ها ساخته شده‌اند. سال‌هاست که سری ROG یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین نام‌ها در زمینه‌ی محصولات گیمینگ به حساب می‌آید. لپ‌تاپ‌های این سری هم شامل همین قضیه هستند که مدل‌های جدیدش از تازه‌ترین پردازنده‌های اینتل و AMD به همراه جدیدترین کارت گرافیک‌های شرکت انویدیا استفاده می‌کنند. سری جدید این لپ‌تاپ‌ها از رم‌های DDR5 و حافظه‌های SSD با بالاترین سرعت ممکن بهره می‌برند. صفحه نمایش با وضوح و فرکانس بالا و کیفیت نمایش عالی هم از دیگر مزایای سری ROG است. این سری خود به سه مدل مختلف تقسیم می‌شود:

  • ROG Strix: بالاترین رده از لپ‌تاپ‌های ROG که جدیدترین نسل آن یعنی مدل‌های سال 2023 میلادی از پردازنده‌های نسل جدید اینتل و AMD و کارت گرافیک‌های جدید انویدیا بهره می‌برند. این محصولات از تکنولوژی خنک‌کنندگی انحصاری ایسوس و فناوری صفحه نمایش Nebula بهره می‌برند تا هم خیال کاربر از خنک ماندن لپ‌تاپ حین اجرای بازی‌ها راحت باشد و هم تصاویر (به لطف پشتیبانی صفحه نمایش از HDR) در بهترین حالت خود نشان داده شوند. لپ‌تاپ‌های ROG Strix ابعادی بین 15 تا 18 اینچ دارند.
  • ROG Zephyrus: انواع ROG Zephyrus تمرکز بیشتری روی قابل حمل بودن و استفاده در مکان‌های مختلف دارند، اما این به معنی ضعیف‌تر شدن قدرت نیست و همچنان از مشخصات بالایی بهره می‌برند. محصولات این رده، ابعادی بین 14 تا حداکثر 17.3 اینچ دارند. یکی از محصولات خاص این رده، مدل ROG Zephyrus Duo 16 است که یک صفحه نمایش لمسی اضافه در بالای کیبورد دارد که به عنوان صفحه‌ی دوم، هنگام بازی کردن و همچنین تولید محتوا و استریم بسیار کارآمد خواهد بود.
  • ROG Flow: مدل ROG Flow که جدیدترین مدل معرفی شده از سوی ایسوس است، شامل لپ‌تاپ‌های هایبریدی می‌شود که امکان تبدیل شدن به یک لپ‌تاپ قدرتمند را دارند. صفحه نمایش لمسی همراه با کیبورد جداشونده، این امکان را فراهم کرده تا از محصولات این رده به هر دو شکل لپ‌تاپ و تبلت استفاده کنید.

سایر مقالات وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 مقایسه
0 موارد محصول