وبلاگ

کنسول دستی MSI Claw، معرفی و بررسی مشخصات

تمام اطلاعات درباره کنسول دستی MSI Claw

فهرست محتوا

ترند تولید و عرضه انواع کامپیوترهای قابل حمل توسط شرکت‌های مطرح حوزه سخت‌افزار، ظاهرا به این زودی‌ها متوقف نخواهد شد. پس از نام‌های بزرگی چون ولو و ایسوس حالا نوبت به برند MSI رسیده است تا با کنسول دستی MSI Claw وارد رقابت شود. پس از انتشار شایعات مختلف، این دستگاه مدتی پیش به صورت رسمی معرفی شد و حالا جزئیات مختلف آن را به صورت رسمی می‌دانیم. بنابراین در ادامه این مطلب قرار است تمام اطلاعات منتشر شده درباره این کامپیوتر قابل حمل را در اختیارتان قرار دهیم.

آشنایی اولیه با کنسول دستی MSI Claw

همان طور که اشاره کردیم، این محصول برند ام اس آی، ادامه‌دهنده مسیر دستگاه‌هایی چون Steam Deck و ASUS ROG Ally و همچنین Legion Go است؛ کامپیوترهای قابل حمل که می‌توان آن‌ها را کنسول دستی هم دانست و بیشتر از هر چیز روی گیمینگ تمرکز دارند. اگر چه چنین دستگاه‌هایی برای سال‌ها وجود داشتند، اما شرکت ولو با الهام‌گیری از نینتندو سوییچ و ساخت استیم دک، دوران جدیدی را برای این محصولات آغاز کرد.

کنسول دستی MSI Claw حدود یک ماهی، یکی از سوژه‌های اصلی شایعات در حوزه تکنولوژی بود. تصاویر و برخی از جزئیات این محصول مدتی قبل‌تر از رونمایی رسمی در سطح اینترنت پخش شد و ما این گونه از وجود آن آگاه گشتیم. اما در نهایت MSI این دستگاه را در نمایشگاه CES 2024 به همگان معرفی کرد. این کامپیوتر قابل حمل اگر چه هنوز وجه تشابه زیادی با رقبایش دارد، اما جزئیات مختلفی در آن باعث جلب توجه می‌شود.

مشخصات سخت‌افزاری

اول از همه سراغ سخت‌افزار این دستگاه می‌رویم که مهم‌ترین مشخصه آن است. سه شرکت ولو، ایسوس و لنوو برای پردازنده مدل‌های مخصوص خود با شرکت AMD همکاری کرده بودند، اما MSI در یک سنت‌شکنی تصمیم به همکاری با شرکت اینتل گرفته است و MSI Claw از پردازنده مدل Intel Core Ultra 7 155H به عنوان قلب تپنده استفاده می‌کند؛ پردازنده‌ای 16 هسته‌ای با 22 ترد که فرکانسی بین 700 مگاهرتز تا حداکثر 4.8 گیگاهرتز بسته به عملکرد ارائه می‌دهد. این پردازنده 22 مگابایت حافظه کش دارد و بنا به میزان فعالیت، توان مصرفی بین 28 الی 115 وات خواهد داشت.

کنسول دستی MSI Claw، قطعات داخلی کنسول

اینتل در این پردازنده جامع، پردازنده گرافیکی از نوع Intel Arc Graphics قرار داده است که شامل چیپ‌های گرافیکی مخصوص خود این شرکت می‌شود. این پردازنده به ادعای MSI نه تنها به راحتی قادر به اجرای روان بازی‌های AAA جدید خواهد بود، بلکه از تکنولوژی XeSS هم پشتیبانی می‌کند که محصول اینتل برای رقابت با DLSS و FSR است. برای مثال طبق تجربه سایت The Verge میانگین فریم‌ریت اجرای بازی Assassin’s Creed Mirage روی کنسول دستی MSI Claw در وضوح تصویر 720p مقدار 40 و در وضوح 1080p مقدار 30 فریم در ثانیه است؛ اعدادی که برای وضوح‌های ذکر شده روی یک کنسول دستی کاملا مناسب به شمار می‌روند. همچنین ادعا شده است این دستگاه می‌تواند اکثر بازی‌های روز را بهتر از دستگاه‌های مجهز به پردازنده AMD اجرا کند؛ ادعایی که باید پس از عرضه عمومی این کنسول بررسی شود.

 برای این دستگاه 16 گیگابایت رم LPDDR5 با فرکانس 6400 مگاهرتز در نظر گرفته شده است که کاملا جوابگوی اجرای بازی‌ها و نرم‌افزارها با سرعت بالا خواهد بود. حافظه ذخیره‌سازی آن بسته به مدلی که سفارش می‌دهید، بین 512 گیگابایت تا 1 ترابایت ظرفیت دارد. این حافظه اس‌اس‌دی از نوع M.2 2230 با رابط NVMe PCIe Gen4 به برد متصل می‌شود تا سرعتی عالی برای بارگذاری و اجرای بازی‌ها مهیا کند.

مقایسه کنسول دستی استیم دک و ROG Ally

صفحه نمایش

پس از آن که ولو در استیم دک از صفحه نمایش با وضوح مقداری بیشتر از 720p استفاده کرد، شرکت‌های دیگر تصمیم گرفتند سراغ صفحه نمایش با وضوح بالاتر بروند تا مزیت رقابتی ایجاد کنند. این قضیه برای MSI Claw هم صادق است و یک صفحه نمایش 7 اینچی با وضوح 1080p روی آن قرار دارد که از پنل IPS و فرکانس به‌روزرسانی 120 هرتز بهره می‌برد. لمسی بودن این صفحه، نکته مثبت دیگری است که کار کردن با نرم‌افزارهای مختلف را برای‌تان راحت‌تر می‌کند و حق آزادی بیشتری برای کنترل دستگاه به کاربر می‌دهد. میزان روشنایی این صفحه 500 نیت است که در کل آن را بسیار شبیه به صفحه نمایش ASUS ROG Ally می‌کند. طبق وعده MSI به خبرنگارها هم این صفحه نمایش از قابلیت رفرش ریت متغیر (Variable Refresh Rate) پشتیبانی خواهد کرد تا خروجی بصری بازی‌ها عاری از هر گونه بریدگی یا پریدن تصویر باشد.

مشخصات و طراحی ظاهری

اگر خودتان تصاویر منتشر شده از MSI Claw را ببینید، احتمال زیاد با خود خواهید گفت که چه قدر به ROG Ally شباهت دارد؛ تصوری که کاملا درست است و بدون شک تیم MSI هنگام طراحی این کامپیوتر قابل حمل از محصول شرکت ایسوس الهام زیادی گرفته‌اند. چهار دکمه XYAB و یک آنالوگ در سمت راست و دکمه‌های D-Pad و یک آنالوگ دیگر در سمت چپ صفحه نمایش قرار گرفته‌اند. برای جذابیت ظاهری بیشتر هم دور آنالوگ‌ها حلقه‌های RGB قرار گرفته است و چهار دکمه سمت راست هم از نورپردازی بهره می‌برند.

دقیقا دو طرف صفحه نمایش، چهار دکمه مختلف قرار گرفته‌اند که شامل دکمه‌های View، بخش MSI Center M، بخش منو (Menu) و دسترسی سریع به تنظیمات (Quick Settings) می‌شود. دکمه‌های قرار گرفته روی MSI Claw به همین محدود نمی‌شوند و بالای دستگاه، مشابه کنترلرهای عادی چهار دکمه تریگر داریم. دکمه‌های تنظیم صدا و همچنین دکمه پاور هم در لبه بالایی قرار دارند که دکمه پاور به سنسور اثر انگشت مجهز است. نهایت هم باید به وجود دو دکمه ماکرو اشاره کنیم که پشت بدنه قرار دارند و قادر هستید برای آنها فرمان دلخواه در نظر بگیرید.

شرکت MSI ادعا کرده است مهندسان تیم سازنده، زمان زیادی را برای طراحی بدنه این دستگاه صرف و هزاران نمونه اطلاعات از سراسر دنیا را بررسی کرده‌اند تا به یک طراحی ارگونومیک و کاملا راحت برای کاربر برسند؛ بنابراین طبق همین ادعاها، هنگام در دست گرفتن MSI Claw کاملا احساس راحتی خواهید کرد و کف دست شما به طور کاملا روی بدنه قرار خواهد گرفت تا نه تنها حس سنگینی بیش از حد نداشته باشید، بلکه بتوانید برای زمان طولانی دستگاه را نگه دارید به انجام بازی بپردازید. این حساسیت و دقت در جای‌گیری دکمه و آنالوگ‌ها و همچنین فاصله‌شان از هم لحاظ شده است.

یکی از چالش‌های بزرگ دستگاه‌های قابل حمل مثل لپ‌تاپ و کنسول‌های دستی، مسئله خنک‌کنندگی است. دستگاه ساخت MSI نسبت به رقبایش به جرئت بیشترین منافذ ورودی و خروجی هوا را دارد تا روند خنک‌کنندگی سخت‌افزار به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. شیار عبور هوا در جلوی دستگاه تنها در قسمت‌های پایینی قرار دارد، اما بیش از 70 درصد بدنه پشتی دستگاه را این شیارها پوشیده‌اند تا فن‌ها بتوانند بیشترین حجم هوای ممکن را بکشند. برای آخرین مشخصه در این بخش هم باید به ابعاد و وزن این محصول اشاره کنیم. کنسول دستی MSI Claw وزنی معادل 675 گرم دارد که اندکی سنگین‌تر از استیم دک و ASUS ROG Ally و بیشتر از 100 گرم سبک‌تر از Legion Go است. طول، عرض و قطر این دستگاه هم به ترتیب 294 و 117 و 21.2 میلی‌متر عنوان شده است. بنابراین این محصول حتی از لحاظ ابعاد هم به محصول ایسوس بسیار نزدیک می‌شود.

سیستم عامل و نرم‌افزار

ام اس آی مشابه ایسوس و لنوو، ویندوز 11 را برای سیستم عامل دستگاه خود انتخاب کرده است. واقع‌بین هم باشیم، این شرکت‌ها انتخاب دیگری برای یک پلتفرم که همزمان کار یک کامپیوتر را هم انجام می‌دهد ندارند. این بین تنها ولو با API مخصوص خود از استیم توانست مسیر متفاوتی را برود که صد البته کاربرد استیم دک هم به خاطر آن، کاملا محدود به اجرای بازی‌های مختلف می‌شد. اما ولو این آزادی را به کاربران داد تا سیستم عامل دلخواه خود را جایگزین کنند.

با وجود ویندوز 11 شما به تمام کلاینت‌ها و پلتفرم‌های موجود روی پی‌سی همچون استیم، مایکروسافت استور و اپیک گیمز استور دسترسی دارید. همچنین کنسول دستی MSI Claw می‌تواند یک تبلت همراه مناسب باشد تا بیرون از خانه به تماشای فیلم و سریال یا جستجو در وب مشغول شوید. روی این دستگاه به طور پیش‌فرض، نرم‌افزار MSI Center M وجود دارد که ابزار اصلی برای مدیریت تمام اجزای MSI Claw خواهد بود. کارهایی مثل تعیین فرمان دکمه‌ها، شخصی‌سازی نورپردازی، مدیریت حافظه، تنظیم صدا و روشنایی صفحه، مدیریت اتصال اینترنت و موارد دیگر از طریق این نرم‌افزار قابل انجام هستند. نرم‌افزار دیگر این شرکت با نام MSI App Player نه تنها طیف وسیعی از بازی‌های پی‌سی را در دسترس‌تان قرار می‌دهید، بلکه حتی می‌توانید سراغ فهرست متنوعی از بازی‌های اندروید بروید و آنها را روی دستگاه خود تجربه کنید.

تصویر کنسول دستی MSI Claw

یکی از نکات جذاب درباره این محصول، وجود یک ابزار هوش مصنوعی است که هم نویز کنسلینگ را برایتان مهیا می‌کند، هم یک حالت Performance در دسترس کاربر قرار می‌دهد که به صورت پویا، میزان روشنایی صفحه و توان مصرفی پردازنده را حین بازی کردن تغییر می‌دهد. باید دید که این هوش مصنوعی در نسخه نهایی MSI Claw چه عملکردی خواهد داشت.

هر آنچه درباره کنسول دستی Legion Go می‌دانیم

باتری و سیستم خنک‌کنندگی

باتری کنسول دستی MSI Claw طبق اعلام سازندگان 53 وات بر ساعت ظرفیت دارد که برابر با باتری استفاده شده در نسخه OLED استیم دک و همچنین Legion Go است. پس از این لحاظ برتری کامل نسبت به ROG Ally وجود دارد. ام اس آی همچنین عنوان کرده است که این باتری ظرفیت اجرای بازی‌های سنگین برای دو ساعت را خواهد داشت که برای بازی‌های سبک و همچنین تماشای ویدیو به بیشتر از چهار ساعت می‌رسد. طبق تجربه افرادی که در نمایشگاه CES 2024 با نمونه آزمایشی این محصول کار کرده‌اند، ظرفیت کامل این باتری برای اجرای بازی Forza Horizon 5 به مدت دو ساعت کافی است. محیط نرم‌افزاری دستگاه به کاربر، چهار حالت پیش‌فرض برای مدیریت باتری می‌دهد که شامل AI Engine و Extreme Performance و Balanced و Super Battery می‌شود، اما شما می‌توانید به صورت دستی هم میزان توان را مشخص کنید.

تیم MSI برای خنک‌کنندگی این کنسول دستی از تکنولوژی منحصر‌به‌فرد خود با نام Cooler Boost HyperFlow استفاده کرده است که با استفاده از دو فن، هوا را از میان سخت‌افزار عبور می‌دهد. وقتی این دستگاه به صورت عمومی عرضه شود، بهتر خواهیم فهمید که این سیستم چه عملکردی دارد.

اتصال‌ها

همین اول با اطمینان می‌توان گفت هر اتصالی که برای یک کنسول دستی یا کامپیوتر قابل حمل نیاز است و در مدل‌های رقیب هم وجود دارد، اینجا در کنسول دستی MSI Claw پیدا خواهید کرد. یک پورت USB-C در لبه بالای دستگاه قرار دارد که نه تنها برای شارژ می‌توان از آن استفاده کرد، بلکه از اتصال USB برای انتقال اطلاعات و همچنین DisplayPort و Thunderbolt4 برای انتقال تصویر روی نمایشگر پشتیبانی می‌کند. کنار این پورت هم یک شیار Micro SD Card وجود دارد. این گونه شما قادر به افزایش فضای ذخیره‌سازی خواهید بود. جک صدا برای اتصال هدفون یا میکروفون هم دیگر پورت موجود روی لبه بالای این کنسول دستی است. اگر نمی‌خواستید از هدفون استفاده کنید هم خود دستگاه دو اسپیکر دو واتی دارد.

MSI Claw Concept

کنسول دستی MSI Claw از جدیدترین نسخه تکنولوژی‌های وای‌فای و بلوتوث بهره می‌برد. استفاده از تکنولوژی Wi-Fi 7 امکان دسترسی به اینترنت با سرعت حداکثر 5.8 گیگابیت در ثانیه (بیش از 700 مگابایت در ثانیه) را فراهم کرده است. همچنین با وجود نسخه 5.4 بلوتوث به راحتی می‌توانید به وسایل دیگر متصل شوید.

قیمت و تاریخ عرضه کنسول دستی MSI Claw

شرکت ام اس آی تنها قوی‌ترین نسخه محصول خود را در نمایشگاه CES 2024 به نمایش گذاشته است، اما این کنسول دستی هنگام عرضه سه نسخه مختلف خواهد داشت که تفاوت‌شان در پردازنده و فضای ذخیره‌سازی خواهد بود. این نسخه بین 699 الی 799 دلار قیمت خواهند داشت که نسخه پایه، مجهز به پردازنده Intel Core Ultra 5 و 512 گیگابایت حافظه SSD خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود که در نیمه اول سال جاری میلادی یعنی تا انتهای بهار سال 1403 شمسی، شاهد انتشار این محصول هیجان‌انگیز باشیم.

کنسول دستی MSI Claw اگر چه رقبایی چون استیم دک و لیجن گو را دارد، اما بیش از هر چیز رقیب مستقیم ASUS ROG Ally محسوب می‌شود. این دو دستگاه نه تنها از لحاظ ظاهری شبیه هستند، بلکه MSI قابلیت‌های خاص رقیب خود همچون رفرش ریت متغیر صفحه نمایش را در مدل مخصوص خود گنجانده است. بازخوردها هم نشان می‌دهند این دستگاه، طراحی ارگونومیک بهتری از مدل ایسوس دارد. تمام موارد اعلام شده جذاب و مناسب یک دستگاه خوب هستند، اما باید تا هنگام عرضه این دستگاه صبر کنیم تا ببینیم شرکت MSI با این محصول، چه جایگاهی میان انواع کامپیوترهای گیمینگ قابل حمل موجود در بازار کسب خواهد کرد.

سایر مقالات وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 مقایسه
0 موارد محصول