وبلاگ

هر آنچه درباره کنسول دستی Legion Go می‌دانیم

هر آنچه درباره کنسول دستی Legion Go می‌دانیم

فهرست محتوا

مدتی هست که شاهد رقابت چند شرکت معتبر برای تصاحب بازار کنسول‌های دستی هستیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و کمپانی‌های استیم و ایسوس، رقابت تنگاتنگی با عرضه کنسول‌های Steam Deck و Rog Ally آغاز کرده‌اند. شرکت لنوو که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های قطعات الکترونیکی شناخته می‌شود، روز دهم شهریور ماه طی مراسم IFA بزرگ‌ترین نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی و تجاری در جهان، کنسول دستی جدید خود با نام Legion Go را رونمایی کرد.

این محصول، اولین کامپیوتر گیمینگ قابل حمل این شرکت است که از سیستم عامل ویندوز بهره می‌برد. طبق گفته لنوو، این کنسول طوری طراحی شده تا بیشترین آزادی عمل را به گیمرها بدهد و آن‌ها بتوانند در هر مکانی که می‌خواهند، بازی مورد علاقه خود را تجربه کنند. حال در ادامه قصد داریم سراغ معرفی مشخصات و جزئیات این محصول جذاب و مورد انتظار برویم.

صفحه نمایش

کنسول دستی Legion Go از یک صفحه نمایش لمسی 8.8 اینچی با وضوح QHD+ (معادل 2560 در 1600 پیکسل) و فرکانس به‌روزرسانی 144 هرتز برخوردار است. این صفحه از روشنایی حداکثر 500 نیت بهره می‌برد. اندازه و کیفیت این صفحه نسبت به رقبا در سطح بالاتری قرار می‌گیرد و در نتیجه، امکان تجربه بازی‌های مختلف در کیفیتی بالاتر وجود خواهد داشت. صد البته این مورد وابسته به قدرت سخت‌افزاری کنسول خواهد بود.

پردازنده

قلب تپنده این محصول، پردازنده AMD Ryzen Z1 Extreme است که یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های موبایل موجود به حساب می‌آید و کنسول ROG Ally هم از آن استفاده می‌کند. این پردازنده از جدیدترین معماری شرکت AMD یعنی Zen4 بهره می‌برد که یعنی آخرین تکنولوژی‌های این برند در آن قرار گرفته و همچنین، باید انتظار پشتیبانی از تکنولوژی‌های جذابی همچون FSR3 در آن باشیم.

پردازنده گرافیکی کنسول دستی Legion Go هم بر مبنای معماری RDNA3 ساخته شده است؛ این یعنی محصول جدید لنوو از لحاظ معماری، حتی از کنسول‌های نسل نهم دو شرکت مایکروسافت و سونی هم جلوتر قرار می‌گیرد. همچنین مشخصات دو قطعه اصلی این کنسول، تقریبا با کنسول دستی شرکت ایسوس برابر است.

حافظه و رم

لنوو در این محصول از ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5X با سرعت فوق‌العاده ۷۵۰۰ مگاهرتز استفاده کرده است و برای حافظه ذخیره‌سازی، دو گزینه 512 گیگابایت و 1 ترابایت از نوع SSD را در دسترس قرار می‌دهد. حافظه SSD این کنسول از طریق رابط PCIe وصل می‌شود که نتیجه آن، سرعت بالای خواندن و نوشتن اطلاعات و بارگذاری بازی‌ها خواهد بود. یک شیار MicroSD هم در این دستگاه تعبیه شده که اجازه می‌دهد شما حافظه اضافه تا حداکثر 2 ترابایت روی آن قرار دهید. چنین مشخصاتی برای رم و حافظه، خیال شما را از اجرای روان عناوین جدید راحت خواهد کرد.

باتری

وسیله‌ای مشابه Legion Go که ذاتا یک کامپیوتر دستی و قابل حمل به حساب می‌آید، نیاز دارد تا ظرفیت باتری قابل قبولی داشته باشد تا بتواند برای زمان مناسبی، بدون نیاز به منبع برق روشن بماند. این مورد یکی از نقاط نسبتا ضعیف ROG Ally حساب می‌شد که لنوو سعی کرده اینجا آن را بهتر کند. باتری این دستگاه از نوع دو سلولی و دارای ظرفیت 49.2 وات ساعت است که مقدار بیشتری نسبت به رقیب ایسوسی دارد، اما در عین حال باید افزایش ابعاد صفحه نمایش را در نظر گرفت که باعث مصرف بیشتر می‌شود.

لنوو برای باتری این دستگاه، حالتی به نام Power Bypass Mode در نظر گرفته که کمک می‌کند عمر باتری به حداکثر بازه زمانی ممکن برسد. چنین قابلیتی، مصرف انرژی را به درستی مدیریت می‌کند تا بسته به کاری که دستگاه در حال انجام است، انرژی روی قطعات مورد نیاز متمرکز شود. همچنین هنگام شارژ دستگاه، باتری دیگر در مدار قرار نخواهد گرفت و حرارت تولید شده به حداقل ممکن خواهد رسید تا کمترین آسیب متوجه باتری شود.

دیگر قابلیت جذاب این دستگاه، پشتیبانی از شارژ سریع است که این‌جا با عنوان Super Rapid Charge شناخته می‌شود. این قابلیت تنها در عرض نیم ساعت، حدود 70 درصد ظرفیت باتری را پر می‌کند تا هر موقع نیاز به شارژ کردن دستگاه داشتید، کمترین زمان ممکن برای آن گرفته شود.

طراحی بدنه

ابعاد بدنه این کنسول 210 در 131 در 20 میلی‌متر است که با توجه به صفحه نمایش بزرگ‌تر نسبت به رقبا (8.8 اینچ در برابر 7 اینچ ROG Ally) انتظار بدنه بزرگ‌تری هم می‌رفت. وزن آن هم با محاسبه کنترلرها به 854 گرم می‌رسد که یعنی با دستگاه نسبتا سنگینی روبرو هستیم. چنین چیزی می‌تواند در دراز مدت باعث خستگی دستان شود. ولی باید دید که بازخوردها هنگام عرضه چگونه خواهد بود و آیا طراحی مناسب بدنه و نحوه قرارگیری آن در دستان، باعث خواهد شد تا از وزن چشم‌پوشی کنیم یا خیر.

کنسول دستی Legion Go از لحاظ ظاهری بیشتر از آن که به استیم دک و ROG Ally شباهت داشته باشد، ما را یاد کنسول نینتندو سوییچ می‌اندازد. دلیل اصلی چنین مسئله‌ای، امکان جداسازی کنترلرها از بدنه اصلی است تا قادر به تجربه بازی‌های مختلف در روش‌های گوناگون باشید. شما می‌توانید در حالت دستی (Handheld Mode) به تجربه عناوین کوچک و بزرگ بپردازید، کنترلرها را جدا کنید و در حالت جداشونده (Detachable Mode) آزادی فیزیکی بیشتری حین بازی کردن داشته باشید یا سراغ FPS Mode مناسب بازی‌های تیراندازی اول شخص بروید که در آن، کنترلر راست روی یک پایه قرار می‌گیرد و نقش موس را ایفا می‌کند. اگر هنوز حالت کلاسیک بازی کردن را ترجیح می‌دهید، کافی است Legion Go را به مانیتور وصل کنید و از کنترلرهای کلاسیک یا موس و کیبورد بهره ببرید.

امکان دیگری که لنوو قصد دارد در آینده برای دارندگان کنسول دستی Legion Go موجود کند، پشتیبانی از هدست واقعیت افزوده Legion Glasses است. این گونه تجربه‌ای متفاوت و منحصر‌به‌فرد از بازی کردن روی این کنسول خواهید داشت.

کنترلر‌ها

همان طور که گفتیم، کنترلرهای کنسول دستی Legion Go همانند جوی‌کان‌های نینتندو سوییچ از بدنه اصلی جدا می‌شوند لنوو کنترلر‌های این کنسول را  Legion TrueStrike نامیده است که دارای جوی‌استیک‌هایی با قابلیت Hall Effect هستند. وجود چنین قابلیتی یعنی خبری از دریفت و خرابی جوی‌استیک نخواهد بود و سرعت واکنش و دقت آن همواره در سطح مناسبی قرار خواهد داشت.

ورودی‌های دیگر این کنسول شامل یک  D-pad بزرگ، یک اسکرول موس زاویه‌دار و در مجموع ۱۰ دکمه تریگر در بالا،کنار و پشت کنسول است که فرمان تمام آن‌ها را می‌توان شخصی‌سازی کرد. اگر این موارد را با دیگر دکمه‌های قرار گرفته روی دستگاه در نظر بگیریم، کنسول دستی Legion Go بیش از 20 دکمه برای فرمان‌های مختلف دارد. دکمه روشن و خاموش از نورپردازی RGB برخوردار است که لوگوی مشهور سری لیجن لنوو با حرف O را نشان می‌دهد و رنگ‌های مختلف آن، نشان دهنده حالت کنونی فن‌هاست.

دور جوی‌استیک‌ها هم حلقه‌های RGB قرار دارد که علاوه بر زیبایی، وضعیت اتصال آن به کنسول را نشان می‌دهد. همچنین امکان تعیین رنگ این حلقه‌ها به صورت دلخواه وجود دارد.

سیستم خنک کنندگی

لنوو برای خنک‌کنندگی این کنسول از فناوری مخصوص خود با نام Coldfront استفاده کرده است. این فناوری شامل یک فن ۷۹ پره از جنس لیکویید کریستال پلیمر است که علاوه بر داشتن قدرت کافی برای خنک کردن کنسول شما، صدای بسیار کمی (حداکثر 25 دسی بل) تولید می‌کند. بنابراین حتی موقع اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها، خیال‌تان از نبود صدای مزاحم راحت خواهد بود.

پورت‌ها

لنوو برای Legion Go تمام پورت‌های لازم را در نظر گرفته است تا کاربرد احساس کمبود نکند. این کنسول دارای ۲ عدد پورت USB Type-C با برخورداری از قابلیت‌های Plug-and-Play‌، DisplayPort 1.4 و Power Delivery 3.0 است که اجازه می‌دهد به وسیله یک مانیتور خارجی از این کنسول به صورت deck استفاده کنید یا قادر به استفاده از لوازم جانبی روی آن باشید. همچنین این دستگاه دارای یک سوکت برای microSD  و یک جک ۳.۵ میلی‌متری صدا بوده و از تکنولوژی‌های ارتباطی  Wi-Fi 6Eو Bluetooth 5.2 استفاده می‌کند.

سیستم عامل و نرم‌افزار

کنسول دستی Legion Go از سیستم‌عامل Windows 11 Home استفاده می‌کند و نرم‌افزار‌ شخصی سازی Legion Space که لنووو به صورت اختصاصی برای این محصول معرفی کرده است، این امکان را می‌دهد به تمام پلتفرم‌ها، فروشگاه‌ها و بازی‌های نصب شده روی سیستم، دسترسی سریع و آسان داشته باشید. همچنین با این برنامه می‌توانید بازی‌های خود را مدیریت و شخصی سازی کنید. نرم‌افزار Legion Space دارای یک فروشگاه مخصوص حاصل همکاری با Xbox Game Pass Ultimate است و با خرید این کنسول ۳ ماه عضویت رایگان آن برای دسترسی به صدها بازی با کیفیت و همچنین دسترسی به فروشگاه GamePlanet به شما تعلق می‌گیرد. لانچر Legion Space قادر است تمام مجموعه بازی‌ها شما را تحت یک فهرست واحد جمع‌آوری کند تا شروع یک بازی کاملا راحت انجام شود.

جمع‌بندی

تمام جزئیاتی که درباره کنسول دستی Legion Go به اشتراک گذاشتیم، اطلاعاتی هستند که توسط خود شرکت لنوو به صورت رسمی در دسترس قرار گرفته‌اند. این دستگاه روی کاغذ محصول بسیار جذابی به نظر می‌رسد، اما برای مطمئن شدن از نتیجه باید منتظر عرضه رسمی آن بمانیم. این کنسول قرار است آبان یا آذر ماه امسال با قیمت 699 دلار در دسترس قرار بگیرد، ولی از همین الان می‌توان با اطمینان خوبی گفت که قرار است یکی از بهترین محصولات رده خود باشد و رقابت جالبی با ASUS ROG Ally و استیم دک رقم بزند. برای مرور دوباره هم می‌توانید جدول مشخصات این دستگاه را ببینید.

پردازندهAMD Ryzen Z1 Extreme
رم16GB LPDDRX5 7500MHz
حافظه1TB M2 PCIe 4
اندازه صفحه نمایش8.8 اینچ
وضوح صفحه نمایشQHD+ (2560 x 1600)
فرکانس به‌روزرسانی‍144Hz
سیستم‌عاملWindows 11 Home
خروجی‌ها3.5 mm Headphone Jack 2 x USB Type-C MicroSD Card Reader
وزن854 گرم
باتری49.2 وات ساعت
اندازه210 در 131 در 20 میلی‌متر
قیمت699 دلار

سایر مقالات وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 مقایسه
0 موارد محصول