وبلاگ

7 نرم افزار بنچمارک پیشنهادی برای کامپیوتر 

7 نرم افزار بنچمارک پیشنهادی برای کامپیوتر

فهرست محتوا

بنچمارک گرفتن اصلی‌ترین روش تخمین میزان قدرت کامپیوتر شما و قطعات مختلف آن است. یک نرم‌افزار بنچمارک علاوه بر این که می‌تواند مشخصات دقیق یک سیستم را نشان‌تان دهد. قطعات را تحت آزمایش‌های مختلف قرار می‌دهد تا متوجه شوید حداکثر توان پردازشی هر کدام چه قدر است. اما باید توجه کرد که هر نرم‌افزاری نمی‌تواند گزینه خوبی برای بنچمارک گرفتن باشد. یک نرم‌افزار مناسب بنچمارک نباید از باگ رنج ببرد، چون احتمال آسیب به سیستم را افزایش می‌دهد. همچنین چنین گزینه‌ای باید قطعات را از تمام جهات درگیر کند تا نتایج کاملا دقیق و جامع باشند. حال با چنین مقدمه‌ای سراغ معرفی 7 نرم افزار مناسب برای بنچمارک کامپیوتر می‌رویم.

3DMark

برنامه 3DMark شاید قدیمی‌ترین و مطرح‌ترین نرم افزار مخصوص بنچمارک کامپیوتر باشد که 25 سال از انتشار اولین نسخه آن می‌گذرد. کاربرد اصلی این نرم‌افزار، تخمین عملکرد کارت گرافیک در رندر سه‌بعدی و توانایی پردازشی CPU است. این برنامه تست‌های متعددی دارد که سیستم شما را از جهات مختلفی تحت آزمایش قرار می‌دهد. نتیجه هر بنچمارک تحت امتیازی با نام 3DMark Score نشان داده می‌شود. هر چه این امتیاز بیشتر باشد، کامپیوتر شما از قدرت بیشتری بهره می‌برد. بنابراین شما صرفا با مقایسه دو عدد متوجه می‌شوید که بین دو کامپیوتر، کدام یک قوی‌تر است.

تست‌های مختلف برنامه 3DMark شامل تست مواردی چون رندر با DirectX 11 و DirectX 12 و همچنین تست ری‌تریسینگ می‌شود که برای کارت‌های جدید دو برند انویدیا و AMD کاربرد دارد. این برنامه حتی تستی مخصوص اورکلاک دارد تا نشان دهد کارت گرافیک و پردازنده شما در سیستم، حداکثر چه قدر می‌تواند اورکلاک شود. نرم‌افزار 3DMark یک برنامه پولی است و برای بهره‌مندی از تمام امکاناتش، باید آن را خریداری کنید. البته یک نسخه دمو رایگان هم وجود دارد که تعدادی از قابلیت‌ها کاربردی را در دسترس شما قرار می‌دهد.

مشاهده برنامه 3DMark

PCMark

یک نرم افزار شاخص دیگر در زمینه بنچمارک کامپیوتر که اولین نسخه آن 21 سال پیش، یعنی در سال 2002 میلادی عرضه شد. این نرم‌افزار برای بنچمارک سیستم‌های خانگی کاربرد دارد و مشابه 3DMark یک امتیاز به عنوان نتیجه نمایش می‌دهد. این برنامه حتی می‌تواند باتری لپ‌تاپ و حافظه SSD را تحت آزمایش قرار دهد و نتایج عملکرد آن‌ها را ثبت کند. حتی آزمایش نرم‌افزارهایی چون مجموعه آفیس هم در این برنامه لحاظ شده است. برنامه PCMark یک نرم‌افزار پرمیوم محسوب می‌شود و در نتیجه، باید آن را خریداری کنید.

مشاهده برنامه PCMark

MSI Afterburner

برند MSI به عنوان یکی از مشهورترین نام‌ها در زمینه تولید محصولات گیمینگ، نرم‌افزاری با نام Afterburner دارد که جزو محبوب‌ترین نرم‌افزارهای بنچمارک است. این نرم‌افزار به طور تخصصی، کارت گرافیک شما را مورد آنالیز قرار می‌دهد و به صورت همزمان قادر است عملکرد قطعه را حین اجرای بازی نمایش دهد. این نرم‌افزار با تمام کارت گرافیک‌های موجود در بازار سازگار است و تنها شامل محصولات MSI نمی‌شود.

جزئیاتی که افتربرنر حین اجرای بازی نمایش می‌دهد، شامل مواردی چون فرکانس پردازنده، دمای پردازنده، مقدار رم استفاده شده، فرکانس کارت گرافیک، درصد درگیری کارت گرافیک، دمای گرافیک، سرعت فن و همچنین فریم‌ریت همزمان بازی است. نرم‌افزار افتربرنر همچنین به شما، امکان مدیریت اجزای مختلف کارت گرافیک مثل اورکلاک فرکانس و سرعت فن را می‌دهد. چنین نرم‌افزار جامع و مفیدی، کاملا رایگان در دسترس قرار دارد و شما می‌توانید به راحتی از سایت MSI آن را دانلود کنید.

مشاهده برنامه MSI Afterburner

Cinebench

اگر دنبال یک نرم افزار بنچمارک مناسب هستید تا پردازنده قدرتمند شما را حسابی به چالش بکشد، برنامه Cinebench گزینه‌ای مناسب است. این نرم‌افزار با تست رندر تصاویر چهاربعدی، تمام هسته‌های یک پردازنده را تحت فشار می‌گذارد تا بفهمید حداکثر توان پردازشی این قطعه در سیستم شما چه قدر خواهد بود. بنابراین اگر سیستم گیمینگ یا رندرینگ دارید که پردازنده بالا رده روی آن قرار گرفته است، این نرم‌افزار به خوبی می‌تواند آن را محک بزند. این نرم‌افزار به صورت رایگان در دسترس است و علاوه بر سیستم‌های ویندوزی، روی دستگاه‌های مک هم می‌توان آن را اجرا کرد.

مشاهده برنامه Cinebench

UserBenchmark

سایت و نرم افزار بنچمارک UserBenchmark بر خلاف دیگر برنامه‌های این مطلب که توسط یک گروه حرفه‌ای یا شرکت مطرح ساخته شده‌اند، ابتدا یک پروژه شخصی از سوی گروهی از مهندس‌هاست. سایت UserBenchmark در واقع یک پایگاه داده شامل تمام بنچمارک‌های ثبت شده توسط کاربرانی است که از این نرم‌افزار استفاده کرده‌اند. این سایت قابلیت بنچمارک گرفتن از شش قطعه مختلف شامل پردازنده، کارت گرافیک، هارد، اس اس دی، رم و USB را دارد و برای هر کدام، تست‌های مختلفی را در نظر گرفته است.

این سایت علاوه بر بنچمارک‌های فنی، آماری نظیر سهم در بازار، قیمت به‌روز، عمر محصول و ارزش خرید را هم در نظر می‌گیرد تا گزارشی جامع در اختیار کاربرها قرار دهد. البته ممکن است همیشه اطلاعات جامع یه محصول درست نباشد، ولی باز هم در اکثر اوقات می‌توان به نتایج UserBenchmark اعتماد کرد.

مشاهده برنامه UserBenchmark

Geekbench

نرم افزار بنچمارک Geekbench یک مزیت جالب نسبت به دیگر موارد معرفی شده دارد؛ این نرم‌افزار علاوه بر ویندوز، روی مک، لینوکس و حتی گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید و iOS هم قابل اجراست. این یعنی شما می‌توانید بنچمارکی از پردازنده و هسته گرافیکی گوشی خود تهیه کنید. تست‌های این نرم‌افزار، شامل حالت‌های سنگین و پیچیده‌ای چون واقعیت افزوده (AR) و یادگیری ماشین (Machine Learning) می‌شود و قادر است تمام بخش‌های پردازنده و گرافیک را زیر بار عملیات ببرد. پشتیبانی از رابط جدید Vulkan برای انواع کارت گرافیک، یکی دیگر از نکات مثبت این نرم‌افزار به حساب می‌آید.

این نرم‌افزار پرمیوم دو نسخه برای خرید دارد؛ یکی لایسنس عادی که امکان استفاده همزمان روی سه دستگاه مختلف را فراهم می‌کند و نسخه پرو که برای استفاده تجاری و دسترسی به ابزار بیشتر مفید است.

مشاهده برنامه Geekbench

Superposition

نرم‌افزار Superposition یک نرم افزار بنچمارک ساخته شده در بستر آنریل انجین است که برای آنالیز و آزمایش کارت گرافیک کاربرد دارد. شما در این نرم‌افزار می‌توانید یک حالت برای آزمایش را انتخاب کنید و سپس، تنظیمات و پارامترها را روی مقدار دلخواه قرار دهید. برنامه Superposition به خاطر تمرکز بالا روی تکنیک‌های جدید نورپردازی مثل ری تریسینگ و Global Illumination تنها از کارت گرافیک بنچمارک تهیه می‌کند. این برنامه حتی حالتی مخصوص واقعیت مجازی هم درون خود دارد.

این نرم‌افزار به واسطه جزئیات مناسب و ارائه تست‌های دقیق، توسط بسیاری از مراجعه بررسی سخت‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این برنامه می‌توان برای اورکلاک کردن کارت گرافیک استفاده کرد. نرم‌افزار Superposition یک نسخه رایگان برای کاربرد شخصی دارد، اما کاربران حرفه‌ای علاقه‌مند به اورکلاک و همچنین تولیدکنندگان محتوا باید سراغ نسخه پولی بروند.

مشاهده برنامه Superposition

سایر مقالات وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 مقایسه
0 موارد محصول