وبلاگ

راهنمای خرید قطعات کامپیوتر

راهنمای خرید قطعات کامپیوتر

فهرست محتوا

تهیه یک سیستم کامپیوتر و جمع‌آوری قطعه‌های آن کار آسانی نیست. پیش از شروع روند شما باید آشنایی کافی با هر قطعه داشته باشید و بدانید هر قطعه چگونه با اجزای دیگر سازگاری دارد. ما در این مطلب به صورت جامع، یک راهنمای خرید قطعات کامپیوتر برای شما تدارک دیده‌ایم که طی مطالعه آن با اجزای مختلف یک سیستم کامل آشنا خواهید شد و خواهید فهمید هر کدام چه جزئیاتی دارد و چگونه با قطعات دیگر سازگار می‌شود. اگر جزو افرادی هستید که قصد خرید یک سیستم کامپیوتر برای خود را دارید، پس مطالعه این مقاله حتما برایتان مفید خواهد بود.

معرفی اولیه قطعات کامپیوتر

یک سیستم کامپیوتر کامل، قطعاتی دارد که عدم وجود هر یک باعث می‌شود سیستم روشن نشود یا کار نکند. هر کدام از این قطعه‌ها نقشی حیاتی در روند کار یک کامپیوتر ایفا می‌کنند و سازگاری آنها با یکدیگر نقش اساسی در بازدهی نهایی کامپیوتر شما دارد. این قطعات شامل مواردی چون پردازنده، مادربرد، کارت گرافیک، رم، حافظه ذخیره‌سازی، پاور و موارد دیگر می‌شود. قطعات دیگری همچون اسپیکر، هدفون، میکروفون هم وجود دارند که قطعات جانبی به حساب می‌آیند و وجودشان برای یک کامپیوتر ضروری نیست. بنابراین در این مطلب سراغ آن‌ها نخواهیم رفت. برای یادگیری مهم ترین فاکتورهای انتخاب و خرید قطعات کامپیوتر تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

راهنمای خرید پردازنده

پردازنده یا CPU (اختصار Central Processing Unit به معنای واحد پردازش مرکزی) حکم قلب تپنده‌ی یک کامپیوتر را دارد. این قطعه مرکز تمام پردازش‌های اصلی و مهم یک کامپیوتر محسوب می‌شود و سیستم عامل و تمام برنامه‌ها در حال اجرا از آن استفاده می‌کنند. به این ترتیب پردازنده اگر مهم‌ترین نباشد، بدون شک یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر به حساب می‌آید. همین باعث می‌شود تا هنگام خرید CPU حساسیت بیشتری نسبت به قطعه‌های دیگر داشته باشید. پردازنده انواع مختلفی دارد.

سازنده‌های اصلی پردازنده در جهان، دو برند اینتل و AMD هستند که مدل‌های متنوعی بر اساس نیاز انواع کاربرها در دسترس قرار می‌دهند. این مدل‌ها در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار گرفته‌اند که هر کدام مناسب کاربرد قشر خاصی هستند. شرکت اینتل برای این دسته‌بندی‌ها، پیشوند Core i و شرکت AMD پیشوند Ryzen را لحاظ کرده است. ما در ادامه به معرفی این دسته‌بندی‌ها برای هر برند می‌پردازیم.

دسته‌بندی پردازنده‌های اینتل

  • Intel Celeron: پردازنده‌های با قدرت پایین که مناسب کارهای پایه و مصارف روزمره است
  • Intel Core i3: پردازنده‌های مقرون‌به‌صرفه برای کاربرد روزمره و اداری و گیمینگ سبک
  • Intel Core i5: پردازنده‌های میان‌رده برای انواع نرم‌افزار گرافیکی سبک و بازی کردن نرمال عناوین روز
  • Intel Core i7: پردازنده‌های بالارده برای گیمینگ در کیفیت بالا، استفاده از نرم‌افزارهای گرافیک حرفه‌ای
  • Intel Core i9: پردازنده‌های پرچم‌دار با بیشترین قدرت بین پردازنده‌های اینتل برای گیمینگ در بهترین حالت، استفاده از نرم‌های حرفه‌ای سه‌بعدی، رندرینگ و شبیه‌سازی
  • Intel Xeon: پردازنده‌های قدرتمند برای مصارف سنگین مثل رندرینگ، شبیه‌سازی و همچنین استفاده در سرور

دسته‌بندی پردازنده‌های AMD

  • AMD Ryzen 3: پردازنده‌های مقرون‌به‌صرفه برای کاربرد روزمره و اداری و گیمینگ سبک
  • AMD Ryzen 5: پردازنده‌های میان‌رده برای انواع نرم‌افزار گرافیکی سبک و بازی کردن نرمال عناوین روز
  • AMD Ryzen 7: پردازنده‌های بالارده برای گیمینگ در کیفیت بالا، استفاده از نرم‌افزارهای گرافیک حرفه‌ای
  • AMD Ryzen 9: پردازنده‌های پرچم‌دار با بیشترین قدرت بین پردازنده‌های اینتل برای گیمینگ در بهترین حالت، استفاده از نرم‌های حرفه‌ای سه‌بعدی، رندرینگ و شبیه‌سازی
  • AMD Threadripper: قوی‌ترین پردازنده‌های AMD برای رندرینگ سنگین، شبیه‌سازی و استفاده در سرور

همان طور که می‌بینید، هر دو تولیدکننده مطرح پردازنده با دسته‌بندی‌های مشخص، تمام کاربران را پوشش داده‌اند. اگر دنبال پردازنده‌ای می‌گردید که صرفا کارهای ساده انجام دهد، پردازنده‌های سلرون اینتل بهترین گزینه هستند. اگر دنبال پردازنده‌ای اقتصادی برای کارهای روزمره و بازی کردن در کیفیت نه چندان بالا (یا بازی‌های آنلاین با گرافیک متوسط) هستید، پردازنده‌های Core i3 و Core i5 اینتل و AMD Ryzen 3 و AMD Ryzen 5 انتخاب‌های ایده‌آل هستند. نهایت هم نوبت پردازنده‌های بالارده و پرچمدار مثل Intel Core i9 و AMD Ryzen 9 می‌رسد که مناسب سیستم‌های قدرتمند برای گیمینگ و رندرینگ هستند.

هنگام خرید پردازنده برای سیستم کامپیوتر، باید به چند مورد توجه داشته باشید. اولین مورد مهم، سازگاری پردازنده و مادربرد است. برای این سازگاری بخشی به نام سوکت در هر دو قطعه وجود دارد که باید مدل‌شان یکی باشد. مثلا پردازنده‌های نسل 12 تا 14 اینتل تنها با سوکت LGA1700 و دو نسل 10 و 11 با سوکت LGA1200 سازگار هستند. شرکت AMD برای سه سری Ryzen 2000 و Ryzen 3000 و Ryzen 5000 از سوکت AM4 استفاده کرد، اما در سری Ryzen 7000 با تغییر تکنولوژی و معماری، سوکت جدیدی با نام AM5 جایگزین شد.

پس از سازگاری سوکت، باید توجه داشته باشید که پردازنده مورد نظر از لحاظ قدرت با کارت گرافیک تناسب داشته باشد. شما می‌توانید قوی‌ترین کارت گرافیک ممکن را کنار یک پردازنده چهار هسته‌ای Ryzen 3 قرار دهید، اما هرگز قادر به استفاده از تمام قدرت کارت گرافیک نخواهید بود. این مواقع مشکلی به اسم Bottleneck (گلوگاه) پدید می‌آید که یعنی ضعیف بودن یک قطعه در کامپیوتر، جلوی استفاده کامل از قدرت دیگر قطعات کامپیوتر را می‌گیرد. پس حتما حواس‌تان به این موضوع هم باشد.

مورد بعدی، توان مصرفی پردازنده است که باید متناسب با پاوری باشد که روی سیستم خود دارید و نباید روی سیستمی که یک پاور زیر 500 وات دارد، پردازنده Core i7 یا Core i9 قرار دهید، چون برق کافی به آن نخواهد رسید. مورد دیگر هم بحث اورکلاک و استفاده حداکثر از توان یک پردازنده است. شما برای این کار به مادربرد قدرتمندی نیاز خواهید داشت. مادربردها بر اساس قدرت و کاربرد انواع مختلفی دارند. برای مثال مادربردهای مخصوص اینتل به سه سری H و B و Z تقسیم می‌شود که در واقع بر اساس چیپست هر رده جدا شده است. سری H برای سیستم‌های خانگی، اداری و همچنین کاربردهای با حجم پردازش متوسط رواج دارد، مادربردهای سری B محصولاتی میان‌رده اما با مشخصات خوب و قطعات باکیفیت هستند که می‌توان برای گیمینگ و کارهای نسبتا حرفه‌ای از آنها بهره برد. سری Z هم قوی‌ترین چیپست به حساب می‌آید که مادربردهای گیمینگ قدرتمند و حرفه‌ای از آن برخوردار هستند. این تقسیم‌بندی برای مادربردهای مخصوص پردازنده‌های AMD به سه سری A و B و X است. درباره این چیپست‌ها به طور دقیق‌تر در بخش مختص مادربرد صحبت کرده‌ایم.

بنابراین هر نوع پردازنده‌ای که می‌خرید، باید بر اساس مشخصات و قدرتش، مادربردی متناسب با آن داشته باشید تا بهترین عملکرد ممکن در دسترس‌تان قرار بگیرد. اگر مایل هستید تا به طور کامل درباره مشخصات یک پردازنده و نکات مهم حین خرید اطلاعات داشته باشید، پس حتما به صفحه انواع پردازنده و راهنمای خرید پردازنده در فروشگاه کالاهمراه نگاهی بیندازید.

راهنمای خرید مادربرد

مادربرد حکم مرکز ارتباطی بین تمام قطعه‌های موجود در کامپیوتر را دارد. پردازنده، کارت گرافیک، رم، هارد و پاور همه به صورت مستقیم به مادربرد وصل می‌شوند. همچنین تمام وسایل ورودی مثل کیبورد، موس و هدفون هم معمولا از طریق پورت‌های پشت مادربرد با سیستم ارتباط برقرار می‌کنند. قطعات تشکیل‌دهنده‌ی مادربرد شامل انواع اسلات‌های اتصال قطعه برای رم و کارت گرافیک، سوکت پردازنده، پورت‌های ورودی و خروجی، کانکتورهای برق، چیپ‌ست‌های مختلف برای مدیریت هر قطعه و مداری است که مسیر ارتباط قطعات مختلف روی آن مشخص می‌شود.

امروزه شرکت‌های متعددی در سراسر جهان به ساخت انواع مادربرد می‌پردازند که برندهایی چون ایسوس، گیگابایت و MSI جزو مشهورترین آنها هستند. هر کدام از این شرکت‌ها برای محصولات سری‌های مختلفی در نظر گرفته‌اند. برای مثال می‌توان سراغ برند ایسوس رفت که دو سری ROG و TUF شامل مادربردهای گیمینگ، سری ProArt شامل محصولات حرفه‌ای برای طراحان و آرتیست‌ها و سری PRIME شامل مدل‌های عمومی و معمولی می‌شود. تقریبا هر برندی چنین دسته‌بندی‌ای برای مادربردهای خود و حتی قطعات دیگر دارد.

جدا از این دسته‌بندی‌ها که در نام یک مادربرد ذکر می‌شود، شما با مشاهده نام کامل یک مدل از مادربرد می‌توانید از مهم‌ترین مشخصاتش آگاه شوید. برای مثال مدل ASUS TUF Z790-Plus WIFI D5 را در نظر بگیرید.

دو عبارت ابتدای اسم، برند و دسته‌بندی مادربرد را مشخص می‌کنند. پس از آن یک حرف انگلیسی را داریم که تعیین‌کننده سری چیپستی است که روی آن مادربرد قرار دارد. چیپست مرکز مدیریت تمام بخش‌های یک مادربرد است و بر اساس قدرت و کیفیت انواع مختلفی دارد. انواع چیپست برای مادربردهای اینتل و AMD به شرح زیر است:

دسته‌بندی مادربردهای اینتل

  • سری H: چیپست مخصوص مادربردهای معمولی که بیشتر کاربرد خانگی و اداری دارند و ارزان‌ترین نوع هستند
  • سری B: چیپست مخصوص مادربردهای میان‌رده که مناسب سیستم‌های گیمینگ و کارهای نسبتا سنگین هستند
  • سری Z: قدرتمندترین چیپست مخصوص مادربردهای اینتل که مادربردهای گیمینگ پرچمدار و مادربردهای حرفه مخصوص کارهای سنگین مثل رندرینگ، شبیه‌سازی و اورکلاک از آن بهره می‌برند

دسته‌بندی مادربردهای AMD

  •  سری A: چیپست مخصوص مادربردهای معمولی که بیشتر کاربرد خانگی و اداری دارند و ارزان‌ترین نوع هستند
  • سری B: چیپست مخصوص مادربردهای میان‌رده که مناسب سیستم‌های گیمینگ و کارهای نسبتا سنگین هستند
  • سری X: قدرتمندترین چیپست مخصوص مادربردهای اینتل که مادربردهای گیمینگ پرچمدار و مادربردهای حرفه مخصوص کارهای سنگین مثل رندرینگ، شبیه‌سازی و اورکلاک از آن بهره می‌برند

پس از حرف مشخص‌کننده سری چیپست، یک عدد سه رقمی را می‌بینیم که نشان می‌دهد این مدل همزمان با کدام سری پردازنده تناسب دارد. برای مثال مادربردهای سری 700 مثل H710 و B760 و Z790 متناسب با نسل سیزدهم پردازنده‌های اینتل هستند. در واقع به ازای هر نسل جدیدتر، صد تا به این عدد اضافه می‌شود. نهایت در ادامه اسم مادربرد هم امکانات بیشتر آن ذکر می‌شود؛ مثلا برخورداری از اتصال وای‌فای و همچنین این که از چه نوع رمی (DDR4 یا DDR5) پشتیبانی می‌کند.  اگر مشغول تهیه یک سیستم از ابتدا هستید، توصیه‌ای که برای‌تان داریم این است که اول از همه پردازنده و مادربرد را تهیه کنید و سپس سراغ قطعات دیگر بروید یا حداقل، ابتدا مادربرد را خاطرتان داشته باشید. دلیل چنین توصیه‌ای این است که مادربرد به عنوان پل اصلی ارتباط تمام قطعات با یکدیگر، باید با آنها سازگار باشد. پس قطعا راحت‌تر خواهد بود اگر ابتدا مدل این قطعه را تعیین و سپس قطعه‌های دیگر را بر اساس آن انتخاب کنید. این طوری احتمال قطعه اشتباه و ناسازگار هم کمتر خواهد بود. خب تا اینجا نکات مهمی را گفتیم که حین خرید مادربرد به کارتان می‌آید، اما نکات و جزئیات دیگری هم هستند که در صفحه انواع مادربرد و راهنمای خرید مادربرد در فروشگاه کالاهمراه می‌توانید آن‌ها را بخوانید.

راهنمای خرید کارت گرافیک

کارت گرافیک بدون شک یکی از اصلی‌ترین قطعات یک کامپیوتر محسوب می‌شود که وظیفه‌ی پردازش تمام کارهای گرافیکی و تصویری را به عهده می‌گیرد. بدون کارت گرافیک، سیستم شما هیچ تصویری ارائه نخواهد داد. همچنین با توجه به نیازتان، باید سراغ مدل مناسب بروید.

کارت گرافیک در سیستم کامپیوتر، قطعه‌ای است که تمام پردازش‌های مرتبط با تصویر را بر عهده می‌گیرد. هر اتفاق و عملیاتی که در کامپیوتر رخ می‌دهد، به وسیله‌ی کارت گرافیک به تصویر تبدیل می‌شود تا در نهایت بتوانیم آن را روی صفحه نمایش ببینیم. خود کارت گرافیک به چند بخش مختلف تقسیم می‌شود که GPU یا «واحد پردازش گرافیکی» حکم مرکز آن را دارد. بخش‌های دیگر شامل حافظه، بایوس، تبدیل دیجیتال به آنالوگ رم، اسلات اتصال به مادربرد، پورت‌های خروجی و قطعات خنک‌کننده مثل هیت‌سینک می‌شود.

هم‌اکنون سه شرکت به عنوان سازنده کارت گرافیک در جهان مشهور هستند. دو شرکت انویدیا و AMD سال‌هاست که در این زمینه فعالیت دارند و شرکت اینتل هم دو سه سالی می‌شود که پا به عرصه رقابت گذاشته است. برندهای دیگری چون ایسوس، گیگابایت، MSI و زوتک هم نسخه‌های سفارشی خود از این کارت‌ها را تولید می‌کنند که معمولا در مواردی چون سیستم خنک‌کنندگی، فرکانس هسته و طراحی ظاهری، نسبت به نسخه اصلی پیشرفته‌تر هستند.

هر کدام از سازندگان کارت گرافیک، محصولات خود را با نام‌های خاصی عرضه می‌کنند که سری و قابلیت‌های مهم آن را نشان می‌دهد. حال در ادامه به صورت دقیق‌تر این موارد را برای هر برند توضیح می‌دهیم. البته سراغ برند اینتل نخواهیم رفت، چون به ندرت در بازار ایران پیدا می‌شود و هنوز ارزش خوبی برای خرید ندارد.

دسته‌بندی کارت گرافیک‌های انویدیا

  • سری RTX: جدیدترین نسل از کارت گرافیک‌های این شرکت که اولین سری آن در سال 2018 میلادی در دسترس قرار گرفت. پس از رونمایی از تکنولوژی ری‌تریسینگ برای بازی‌های ویدیویی توسط انویدیا، این شرکت کارت‌های جدیدی روانه بازار کرد که بتوانند از این قابلیت و همچنین امکانات خاص دیگر پشتیبانی کنند. جدیدترین سری از این کارت‌ها، سری RTX 40 هست که سال 2023 میلادی در دسترس قرار گرفت. این سری مناسب کارهای حرفه‌ای و همچنین گیمرهایی است که قصد تجربه بازی‌های جدید را دارند.
  • سری GTX: نسل قدیمی کارت گرافیک‌های انویدیا که آخرین مدل‌های آن در سال 2019 عرضه شد. این کارت‌ها فاقد امکان پشتیبانی از ری‌تریسینگ و تکنولوژی‌های دیگر مثل DLSS هستند، اما اگر تمایلی به استفاده از این قابلیت ندارید، هنوز می‌توانند بسیاری از بازی‌های روز را با کیفیت مناسب اجرا کنند. همچنین یک مدل مناسب از این سری مثل GTX 1650 و GTX 1660 برای بازی‌های آنلاین مطرح کاملا جوابگوست.
  • سری GT: کارت گرافیک‌های با قدرت متوسط و پایین که مخصوص کاربرد خانگی و اداری هستند. این کارت‌ها قیمت کمی هم دارند. آخرین مدل عرضه شده از این سری، کارت گرافیک GT 1030 است.
  • سری Quadro: سری‌های قبلی که معرفی کردیم، کارت گرافیک‌های دسکتاپ با کاربردهای عمومی هستند، اما سری Quadro شامل مدل‌های حرفه‌ای می‌شود که دوام بالایی دارند و کاربرد اصلی آنها، استفاده در سیستم‌های رندرینگ و همچنین سرور است.

دسته بندی کارت گرافیک‌های AMD

  • سری Radeon RX: سری رایج کارت گرافیک‌های دسکتاپ این برند که برای کاربردهای حرفه‌ای، گیمینگ و همچنین عادی استفاده می‌شود. شرکت AMD بر خلاف انویدیا، پیشوند محصولات خود را برای مدل‌های قابل پشتیبانی از ری‌تریسینگ به طور کامل عوض نکرده و تنها عدد هر سری با تغییراتی مواجه شده است. برای مثال قبلا شاهد سری‌های RX 400 و RX 500 بودیم که پس از ورود ری‌تریسینگ، سری‌های بعدی با نام‌های RX 5000 و RX 6000 شناخته شدند.
  • سری Radeon Pro: کارت‌های حرفه‌ای برند AMD که مشابه سری کوادرو انویدیا، به طور خاص برای کارهای حرفه‌ای مثل رندرینگ، شبیه‌سازی و طراحی ساخته شده‌اند، این نوع کارت‌ها بر خلاف مدل‌های دیگر که پردازش هم‌زمان برایشان اولویت دارد، طوری هستند که می‌توانند بیشتری توان ممکن برای ساخت پروژه نهایی را ارائه دهند و برای ساعت‌های طولانی بدون مشکل کار کنند.

هر کدام از این سری‌ها شامل مدل‌های متنوعی هستند و قدرت و قیمت متفاوتی دارند. مثلا کارت‌های Quadro و Radeon Pro به خاطر کاربردشان، قیمت زیادی دارند و قطعا کاربر عادی سراغش نمی‌رود یا کارت‌های GT انویدیا مناسب سیستم‌های اداری و سیستم‌های ارزان قیمت است که کارهای عادی انجام می‌دهند. پس حتما این مسئله را حین خرید کارت گرافیک به یاد داشته باشید.

برای خرید کارت گرافیک مناسب شما باید دو مورد را بررسی کنید؛ اول این مدل مورد نظر با پردازنده‌تان تناسب قدرت داشته باشد تا گلوگاه پیش نیاید و دوم، رابط PCI Express متناسب با آن روی مادربردتان باشد. قدیمی‌تر بودن نسخه رابط مادربرد به معنای عدم ارتباط کارت نیست، اما چون پهنای باند کافی را پشتیبانی نمی‌کند، امکان استفاده از تمام قدرت کارت وجود نخواهد داشت و اینجا هم گلوگاه پیش می‌آید. برای مثال، سری جدید کارت‌های هر دو برند انویدیا و AMD به PCI Express 4.0 مجهز هستند. پس چه بهتر که مادربردتان هم از رابطی با همین نسخه یا جدیدتر بهره ببرد.

نهایت هم حواس‌تان به مقدار توان مصرفی کارت باشد. کارت گرافیک یکی از پرمصرف‌ترین قطعات کامپیوتر محسوب می‌شود، پس باید بخش قابل توجهی از توان پاورتان را به آن اختصاص دهید. قدرتمندترین کارت‌ها همچون RTX 4090 برای استفاده راحت به پاوری با توان حداقل 1000 وات نیاز خواهند داشت.

توضیح مشخصات کارت گرافیک و فاکتورهای مهم حین خرید آن به پایان نمی‌رسد. شما می‌توانید جزئیات بیشتر را در صفحه انواع کارت گرافیک و راهنمای خرید کارت گرافیک در فروشگاه کالاهمراه مطالعه کنید.

راهنمای خرید رم

رم یا به انگلیسی RAM مخفف عبارت Random Access Memory به معنی حافظه با دسترسی تصادفی است. همان طور که اشاره شد، این قطعه اطلاعات مورد نیاز برای پردازش را با سرعت بالا تامین می‌کند تا این روند با کندی یا تاخیر روبرو نشود. دسترسی تصادفی در نام رم به این معنی است که هیچ محدودیتی در دسترسی به اطلاعات وجود ندارد و به هر روش و ترتیبی این کار قابل انجام خواهد بود.

رم یک نوع حافظه‌ی موقت است؛ یعنی اطلاعات در آن به طور دائمی ذخیره نمی‌شوند و با قطع شدن جریان برق و خاموش شدن کامپیوتر، اطلاعات داخل آن پاک خواهد شد. رم را می‌توان به روش‌های مختلفی دسته‌بندی کرد؛ مثلا مقدار حافظه یا نوع تکنولوژی آن مثل DDR4 و DDR5. رم کامپیوتر دسکتاپ با لپ‌تاپ هم به طور کل فرق دارد. رم مناسب برای سیستم باید چند مورد را رعایت کند. اولین مورد سازگاری کامل با مادربرد است؛ این یعنی باید تعداد ماژول متناسب با تعداد اسلات‌های موجود روی مادربرد باشد، فرکانس آن بیشتر از فرکانس قابل پشتیانی مادربرد نباشد و مادربرد نوع رم و مقدار حافظه کلی را پوشش دهد.

امروزه برندهای زیادی روی ساخت رم کامپیوتر تمرکز دارند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به کورسیر، جی‌اسکیل و کینگستون اشاره کرد. جدا از این که سراغ چه نوع سیستمی با چه کاربردی می‌روید، اولین پیشنهاد ما این است که حداقل از رم‌های DDR4 استفاده کنید. طی سال‌های گذشته، رم‌های DDR3 دیگر منسوخ شده‌اند و پشتیبانی رسمی از آن‌ها وجود ندارد. پس بهتر است سراغ رمی بروید که هنوز یک استاندارد رایج به حساب می‌آید. رم‌های DDR4 گزینه‌ای ایده‌آل برای سیستم‌های خانگی و اداری هستند. همچنین این نوع رم هنوز هم می‌تواند در سیستم‌های گیمینگ استفاده شود و برای مثال، رم‌های با فرکانس 3600 یا 4000 مگاهرتز، کاملا جوابگوی نیاز شما خواهند بود. ولی اگر طراح یا آرتیست حرفه‌ای هستید که با نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین کار می‌کند، بدون شک باید سراغ رم‌های DDR5 بروید که فرکانس و قدرت پردازشی بسیار بیشتری در دسترس‌تان قرار می‌دهد. شرط پشتیبانی از هر کدام از این نوع رم‌ها، پشتیبانی مادربرد است. اگر مادربرد را دارید، پس باید رم را متناسب با آن تهیه کنید. اگر مایل هستید تا اطلاعات بیشتری درباره این قطعه کسب کنید، پس به صفحه انواع رم و راهنمای خرید رم در فروشگاه کالاهمراه سری بزنید.

راهنمای خرید حافظه HDD

هارد دیسک نوع قدیمی‌تر حافظه ذخیره‌سازی به حساب می‌آید که سال‌هاست از آن در سیستم‌های کامپیوتر استفاده می‌شود. این نوع حافظه در حال حاضر هم رواج دارد، اما با توجه به سرعت کمتر نسبت به SSD کاربرد امروزی‌اش ذخیره‌ی اطلاعات خام است. اطلاعاتی چون فایل‌های متنی، فیلم و تصویر، موسیقی و دیگر فایل‌هایی که برای اجرا و استفاده از آن‌ها نیازی به سرعت بالا نیست، مناسب ذخیره در HDD هستند.

عبارت HDD مخفف Hard Disk Drive یا حافظه دیسک سخت است. هارد اینترنال همان طور که از اسمش هم پیداست، اطلاعات را روی یک دیسک و به صورت مکانیکی ذخیره می‌کند. این دیسک که از مواد غیرمغناطیسی ساخته شده، روکشی بسیار نازک از یک ماده‌ی مغناطیسی دارد که رویش برای محافظت، یک لایه‌ی بسیار نازک کربن قرار می‌گیرد.

یک هد مغناظیسی با فاصله‌ی کم بالای دیسک قرار گرفته که کار خواندن و نوشتن اطلاعات را به عهده دارد. یک استوانه با چرخاندن دیسک، امکان دسترسی هد به بخش‌های مختلف حافظه و اطلاعات را فراهم می‌کند. با توجه به چنین ساختاری، باید از هارد اینترنال مراقبت دوچندانی به عمل بیاورید، چون در برابر ضربه و تکان زیاد حساس است و عملکرد دسترسی به اطلاعات مختل می‌شود.

طی سال‌های گذشته با رواج حافظه‌های SSD دیگر هارد دیسک بیشتر حکم یک انبار برای ذخیره اطلاعات خام را دارد. برای همین بیشتر ظرفیت هارد که بیشترین اهمیت را برای کاربر دارد و سرعت در اولویت بعدی قرار می‌گیرد. البته هارد باید حداقل سرعت مشخصی داشته باشد تا حین انتقال اطلاعات یا اجرای مواردی مثل بازی یا فایل بصری، بیش از حد کند نباشد. برندهای مشهور ساخت هارد معمولا دسته‌بندی‌های مختلفی برای محصولات خود دارند تا کاربردشان مشخص شود. برای مثال هاردهای آبی وسترن دیجیتال مناسب سیستم‌های خانگی و کاربردهای رایج دارد، هاردهای بنفش مناسب ذخیره اطلاعات و سیستم‌های مخصوص دوربین مدار بسته است و هاردهای مشکی، بهترین گزینه برای سیستم‌های گیمینگ هستند.

شما می‌توانید در صفحه مخصوص به انواع هارد و راهنمای خرید هارد اینترنال در فروشگاه کالاهمراه، مدل‌های متنوعی را مشاهده کنید و همچنین اطلاعات بیشتری درباره این قطعه در کامپیوتر به دست بیاورید.

راهنمای خرید حافظه SSD

حافظه جامد (Solid State Drive به اختصار SSD) یک نوع دستگاه ذخیره‌ی اطلاعات است که به جای دیسک سخت و هد مغناطیسی، از مدارهای مجتمع برای حفظ اطلاعات بهره می‌برد. چنین ساختاری باعث شده تا این نوع حافظه هم اندازه‌ی کوچک‌تری از HDD داشته باشد، هم مقاومت بیشتری در برابر ضربه و دیگر تهدیدات نشان دهد و به طور کلی توانایی بهتری در حفظ اطلاعات دارد. سرعت بسیار بیشتر هم باعث می‌شود تا انتخاب و خرید SSD گزینه‌ی جذاب‌تری باشد. البته در عین حال این نوع قیمت بالاتری هم دارد و به همین خاطر، هنوز ظرفیت‌های بالا گسترش پیدا نکرده‌اند.

حافظه‌های اس اس دی به مرور زمان، محبوبیت بیشتری بین کاربران پیدا کردند و مقدار آن همچنان در حال افزایش است. طی چند سال گذشته، حافظه SSD تبدیل به بخشی جدانشدنی از یک کامپیوتر شده است. سرعت بالای چنین حافظه‌ای هم روی سرعت اجرای سیستم عامل تاثیر قابل توجهی می‌گذارد، هم باعث عملکرد بهتر نرم‌افزارهای مختلف و همچنین بازی‌های ویدیویی می‌شود. حتی کنسول‌های بازی مثل نسل جدید پلی‌استیشن و ایکس‌باکس هم از SSD به عنوان حافظه ذخیره‌سازی اصلی استفاده کرده‌اند و همین امر نه تنها سرعت بارگذاری بازی‌ها را کمتر کرده، بلکه باعث پیشرفت‌های جالبی در عناوین جدید شده است.

این نوع حافظه دو نوع SATA و M.2 NVme دارد. حافظه‌های اس‌اس‌دی از نوع ساتا از طریق کابل مخصوص به مادربرد وصل می‌شوند و سرعت خواندن و نوشتن بین 300 تا حداکثر 600 مگابایت در ثانیه دارند. حافظه‌های M.2 اما به لطف درگاه مخصوص و متفاوتی که دارند، مستقیم با مادربرد تماس دارند و قادرند با سرعت بیشتری روند خواندن و نوشتن را انجام دهند. این نوع حافظه‌ها حداقل پنج الی شش برابر سریع‌تر از نوع ساتا هستند و سریع‌ترین مدل‌های موجود در بازار، سرعتی بین 6 تا 7 هزار مگابایت در ثانیه دارند.

حافظه‌های SSD اگر چه به مرور، سهم خود در بازار حافظه‌های ذخیره‌سازی مخصوص کامپیوتر را بیشتر و بیشتر می‌کنند، اما به خاطر قیمت بیشتر نسبت به هارد دیسک، هنوز صرفه کافی در ظرفیت‌های بالا را ندارند. امروزه ظرفیت‌های رایج این نوع حافظه بین 120 گیگابایت تا 2 ترابایت است، اما قطعا طی سال‌های آینده و ارزان‌تر شدن هزینه ساخت، شاهد ورود مدل‌هایی با فضای بیشتر و قیمت معقول‌تر خواهیم بود. علاوه بر نوع اتصال و سرعت خواندن و نوشتن که مهم‌ترین ویژگی‌های یک اس‌اس‌دی به شمار می‌روند، باید هنگام خرید به اندازه آن هم توجه داشته باشید. حافظه‌های M.2 چند استاندارد مختلف برای طول دارند. مادربردهایی که از چنین قطعه‌ای پشتیبانی می‌کنند، معمولا یک اسلات دارند که برای تمام اندازه‌ها جا دارد، اما وقتی سراغ اسلات دوم و سوم بروید، ممکن است مکان قرارگیری‌اش روی بدنه مادربرد طوری باشد که فضای کمتری برای قرار گرفتن یک SSD به شما بدهد. این مواقع شما باید سراغ مدل‌های با طول کمتر بروید. برای تمایز هر چه دقیق‌تر مدل‌های مختلف اس‌اس‌دی از یک دیگر، فاکتورهای دیگری هم وجود دارد که با مطالعه بخش توضیحات در صفحه انواع SSD و راهنمای خرید حافظه SSD در فروشگاه کالاهمراه می‌توانید از آن‌ها آگاه شوید.

راهنمای خرید پاور

قطعات یک کامپیوتر نمی‌توانند به طور مستقیم به برق شهری وصل شوند، چون ولتاژ بیش از حد ظرفیت آن‌هاست. بنابراین باید قطعه‌ی دیگری وجود داشته باشد تا برق را با ولتاژ و جریان مناسب پخش و تقسیم کند. پاور همان قطعه‌ی مدنظر است که برق هر قطعه‌ را با جریان و ولتاژ مناسب و از طریق کانکتورهای مختلف تامین می‌کند. هنگام انتخاب و خرید پاور مناسب باید به موارد مختلفی مثل توان مصرفی کل، نوع کانکتورها و غیره توجه کنید تا سیستم با اختلال یا مشکل مواجه نشود.

پاور که از آن با عنوان «منبع تغذیه» هم یاد می‌شود، قطعه‌ای است که وظیفه‌ی تقسیم و انتقال برق به قطعات کامپیوتر را برعهده دارد. پاور پس از دریافت برق شهری یا همان AC آن را به برق DC تبدیل و سپس در مسیرهای مختلف و با جریان و ولتاژی متناسب با هر قطعه، تقسیم می‌کند. مدار موجود در پاور علاوه بر تبدیل و تقسیم برق، وظیفه دارد تا در حالت‌های نیمه روشن مثل StandBy کامپیوتر را با برق کمتری روشن نگه دارد. این قطعه همچنین باید هنگام شرایطی چون قطع ناگهانی یا نوسان برق، محافظ سیستم باشد و تا جای ممکن اجازه ندهد چنین رخدادهایی به باقی سیستم آسیب بزند.

وقتی سراغ خرید پاور می‌روید، قطعا اولین موردی که باید در نظر بگیرید توان کلی آن است که باید متناسب با جمع توان تمام قطعات کامپیوتر باشد. اما اینجا نکته دیگری مطرح می‌شود؛ عددی که به عنوان توان یک پاور توسط سازندگان معرفی می‌شود توان حقیقی نیست، چون یک پاور بازدهی صددرصدی ندارد و مقداری از توان حین انتقال انرژی هدر می‌رود. برای تعیین مقدار مشخص بازدهی، استانداردی رسمی به نام 80Plus وجود دارد که نشان می‌دهد چند درصد از توان تبلیغاتی پاور واقعی است.

نوع و تعداد کانکتورهای موجود روی پاور هم از اهمیت زیادی برخوردارند. قطعا دل‌تان نمی‌خواهد پس از خرید و هنگام وصل کردن این قطعه به سیستم، متوجه شوید که هیچ‌کدام از کابل‌هایش به کانکتور کارت گرافیک نمی‌خورند. پس پیش از تهیه پاور مناسب باید این مورد را مد نظر قرار دهید. پس از آن هم نوع کابل‌کشی پاور اهمیت پیدا می‌کند. پاورها از این لحاظ به سه نوع ثابت، نیمه ماژولار و فول ماژولار تقسیم می‌شوند. پاورهای نوع اول کابل‌کشی ثابت دارند که از طریق یک سوراخ روی بدنه از پاور خارج می‌شوند، اما کابل‌های پاور ماژولار می‌تواند از خود بدنه کاملا جدا شود و روی قسمت کانکتور دیگری قرار بگیرد. وجود پاور ماژولار برای کاربرانی که به مدیریت کابل در کیس اهمیت زیادی می‌دهند، یک مزیت بزرگ است.

ما اینجا به مهم‌ترین ویژگی‌های یک پاور اشاره کردیم، اما این قطعه ویژگی‌های بیشتری دارد که در صفحه انواع پاور و راهنمای خرید منبع تعذیه کامپیوتر در فروشگاه کالاهمراه به طور کامل درباره‌شان توضیح داده‌ایم.

راهنمای خرید خنک‌کننده پردازنده

اگر فعالیت یک کامپیوتر را با دید فیزیک نگاه کنیم، هر فعالیت و پردازشی که انجام می‌شود در واقع فرایند تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی رخ می‌دهد. برای همین است که قطعه‌ای پرمصرف مثل کارت گرافیک از فن و قطعات خنک کننده بهره می‌برد. پردازنده هم مثل کارت گرافیک، قطعه‌ای است که به خاطر گرمای زیاد نیاز به خنک کننده دارد. پردازنده‌های با قدرت عادی و کم با یک فن ساده خنک می‌شوند، اما پردازنده‌های قوی آن قدر گرم می‌شوند که باید از یک فن قدرتمند یا خنک کننده مایع استفاده کرد. باید سراغ خرید فن یا خنک کننده مناسب برای پردازنده با توجه به مدلش بروید.

همان طور که از اسم پیداست، کار این قطعه خنک نگه داشتن پردازنده حین فعالیت است تا از آسیب دیدن آن جلوگیری کند. پردازنده سریع‌تر از قطعه‌ی دیگری داغ می‌کند و در پردازش سنگین، دمایش به سرعت به 100 درجه‌‌ی سانتی‌گراد می‌رسد. به همین خاطر خرید فن یا خنک کننده برای پردازنده بسیار ضروری است. خنک کننده های پردازنده در کل به دو نوع تقسیم می‌شوند؛ اول «فن پردازنده» (Air Cooler) که با استفاده از فن و جریان هوا، پردازنده را خنک نگه می‌دارند و «خنک کننده مایع» (Liquid Cooler) که با استفاده از مایع، گرمای پردازنده جذب و سپس در رادیاتور، مایع خنک می‌شود.

شما باید خنک کننده را بر اساس پردازنده‌ای که دارید تهیه کنید. اگر پردازنده‌تان قدرت زیادی ندارد و خیلی گرما تولید نمی‌کند، پس یک خنک‌کننده بادی کاملا جوابگوی شماست. اما اگر سراغ پردازنده بالارده می‌روید که قطعا گرمای قابل توجهی از خود ساطع خواهد کرد، پس باید سراغ خنک‌کننده بادی قوی یا خنک‌کننده مایع بروید. نکته بعدی که باید یادتان باشد، سازگاری سوکت خنک‌کننده با پردازنده و مادربرد است. اکثر مدل‌های امروزی طیف وسیعی از سوکت‌ها را پوشش می‌دهند، اما توصیه می‌شود ابتدا مشخصات محصول را در یک سایت رسمی و مرجع ببینید تا از سازگاری آن اطمینان حاصل کنید.

بعد از آن نوبت به چک کردن اندازه خنک‌کننده می‌رسد تا ببینید در کیس جا می‌شود یا خیر. برای خنک‌کننده بادی این چک شامل ارتفاع کلی و برای نوع مایع، شامل تعداد و اندازه فن‌های رادیاتور می‌شود. برای مثال اگر کیس شما فضای کافی برای قرار دادن سه فن کنار هم ندارد، پس نباید سراغ خنک‌کننده‌ای با رادیاتور مجهز به سه فن بروید. این موضوع به پردازنده هم مرتبط می‌شود. پردازنده‌های پرچمدار همچون Intel Core i9-13900K و AMD Ryzen 9 7950X به قدرتمندترین خنک‌کننده‌های مایع نیاز دارند که سه فن هستند. پس قطعا باید کیسی مناسب آن داشته باشید. صفحه انواع خنک‌کننده پردازنده و راهنمای خنک‌کننده پردازنده در فروشگاه کالاهمراه، اطلاعات جامعی درباره این قطعه به شما ارائه می‌دهد که خواندنش خالی از لطف نیست.

راهنمای خرید کیس

کیس در کامپیوتر حکم بدنه را برای ماشین دارد؛ قطعه‌ای که نه تنها بسیاری از قطعه‌ها روی آن سوار می‌شود، بلکه ظاهر نهایی سیستم شما را تعیین می‌کند. بنابراین کنار مشخصات فنی، مشخصات ظاهری آن هم اهمیت زیادی دارد. مشخصات یک کیس لیست بلند بالایی را شامل می‌شود، پس چه بهتر که انتخاب و خرید کیس مناسب تسلط مناسبی روی آن‌ها داشته باشید.

همان طور که اشاره کردیم، کیس بدنه‌ی کامپیوتر شما را تشکیل می‌دهد. حال این بدنه می‌تواند مشخصات و اشکال متنوعی داشته باشد. همان طور که ماشین معمولی نیاز نیست زرق و برق خاصی داشته باشد، کیس‌هایی در رده خانگی و اداری وجود دارد که از ظاهر ساده‌ای برخوردارند. سیستم‌های گیمینگ اما مشابه ماشین‌های لوکس و سوپراسپورت، ظاهر بسیار چشم‌نوازی دارند که روی زیبایی فضای اطراف خود هم تاثیر می‌گذارند. بسیاری از قطعات کامپیوتر همچون مادربرد، پاور، کارت گرافیک و حافظه‌های ذخیره‌سازی، به طور مستقیم به کیس وصل می‌شوند. پس باید به سراغ خرید مدلی بروید که قطعات مختلف در آن جا شوند.

کیس از آن جا که محل قرارگیری و نصب تمام قطعات کامپیوتر است، باید موارد متعددی را حین خرید آن رعایت کرد. اولین مورد همان طور که گفتیم اندازه است. کیس‌ها استانداردهای مختلفی برای اندازه دارند که شاخص‌ترین آن‌ها Mid Tower و Full Tower است. این استاندارد اندازه بر اساس سایز مادربرد تعیین می‌شود. پس ابتدا باید سازگاری این دو را بررسی کنید. پس از باید مطمئن شوید که فضای کافی برای قرار گرفتن کارت گرافیک و خنک‌کننده پردازنده وجود دارد و همچنین بتوانید به تعداد کافی هارد و حافظه داخل کیس قرار دهید. اگر خنک بودن کیس برای‌تان مهم است، باید ببینید امکان نصب چه تعداد فن داخل آن وجود دارد. موارد بیشتری هم وجود دارد که برای انتخاب یک کیس موثر هستند. ما در صفحه انواع کیس و راهنمای خرید کیس در فروشگاه کالاهمراه، بیشتر در این باره توضیح داده‌ایم.

راهنمای خرید مانیتور

مانیتور یا صفحه نمایش، اصلی‌ترین وسیله نمایش خروجی در یک کامپیوتر محسوب می‌شود. تمام کارهایی که انجام می‌دهید و فرمان‌هایی که اعمال می‌کنید، اگر خروجی تصویری داشته باشند در مانیتور نشان داده می‌شوند. مانیتوری که تهیه می‌کنید، باید به طور کامل جواب‌گوی نیازهای شما باشد. مانیتور مناسب اول از همه باید کیفیت تصویر مناسبی ارائه دهد تا خروجی معقولی ارائه دهد و همچنین چشمان کاربر را اذیت نکند. پس از آن نوبت به ویژگی‌های دیگری می‌رسد که کیفیت نهایی و همچنین کاربر هدف را تعیین می‌کند. آشنایی با این ویژگی‌ها هنگام انتخاب و خرید مانیتور بسیار اهمیت دارد. پس چه بهتر که تسلط خوبی روی آن‌ها داشته باشید.

همان طور که که گفتیم، مانیتور یا صفحه نمایش وسیله‌ای است که خروجی تصویری حاصل از پردازش‌های مختلف در کامپیوتر را نشان می‌دهد. دیتاهای شامل خروجی تصویر از طریق پورت تصویر روی کارت گرافیک یا مادربرد و سپس کابل سازگار با آن به مانیتور هدایت می‌شود. مانیتور هم در نهایت این دیتا را دریافت می‌کند و روی صفحه نمایش می‌دهد. مانیتورهای امروزی به این شکل هستند که داخل‌شان یک منبع نور وجود دارد و جلوی آن یک پنل تصویر قرار می‌گیرد که خروجی نهایی روی آن نشان داده می‌شود. منبع نور بر اساس اطلاعات دریافت شده، نور را به نقاط خاصی از پنل می‌تاباند تا پنل تصویر را طبق آن داده نشان دهد.

مانیتور چون وسیله‌ای است که تمام موارد بصری را به شما نشان می‌دهد، پس باید از جهات بسیاری متناسب نیاز شما باشد. ویژگی‌هایی چون سایز صفحه نمایش، وضوح تصویر، نوع پنل، مقدار کنتراست و روشنایی، سرعت به‌روزرسانی و نوع پورت‌ها، مهم‌ترین مواردی هستند که هنگام خرید مانیتور باید به آنها توجه داشته باشید. توضیحات بیشتر درباره این مشخصات را می‌توانید در صفحه انواع مانیتور و راهنمای خرید مانیتور در فروشگاه کالاهمراه مطالعه کنید.

راهنمای خرید موس

موس در کنار کیبورد، دو وسیله‌ای هستند که بدون آن‌ها امکان کار کردن با کامپیوتر وجود ندارد. موس به عنوان اصلی‌ترین وسیله ورودی اطلاعات کامپیوتر به کاربر اجازه می‌دهد در محیط سیستم عامل بچرخد و کارهای مختلف انجام دهد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، موس‌ها بسته به کاربرد و نیاز هر شخص تنوع بیشتری پیدا کرده است. حالا موس مناسب یک کاربر عادی یا اداری، تفاوت قابل توجهی با موس گیمینگ یا موس مخصوص طراحی دارد. این تفاوت‌ها در ویژگی‌های مختلف این وسیله به چشم می‌خورد. پس چه بهتر که تسلط خوبی روی این ویژگی‌ها داشته باشیم تا هنگام انتخاب و خرید موس مناسب، بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

برای موس ویژگی‌های مختلفی هستند که روی انتخاب نهایی تاثیر می‌گذارند. سیم‌دار یا بی‌سیم بودن برای اکثر کاربرها اهمیت زیادی دارد، چون خیلی‌ها ترجیح می‌دهند هنگام حرکت این وسیله، آزادی کامل برای مانور داشته باشند یا خیال خود را از دغدغه‌ای چون گیر کردن یا گره خوردن سیم راحت کنند. برای گیمرها مواردی چون میزان حساسیت و تعداد دکمه پررنگ‌تر می‌شود تا بهترین عملکرد را حین بازی کردن داشته باشند. افرادی که چپ دست هستند هم باید سراغ موس‌های متقارن یا مدل‌های با طراحی مخصوص بروند. موس از آن جا که یکی از وسایلی است که روی میز قرار می‌گیرد، پس ظاهر مناسب آن و همچنین برخورداری از نورپردازی، تاثیر قابل توجهی روی زیبایی ظاهر میزتان خواهد داشت.

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره موس هستید، صفحه انواع موس و راهنمای خرید موس در فروشگاه کالاهمراه، اطلاعات بیشتری در دسترس‌تان قرار می‌دهد.

راهنمای خرید کیبورد

کیبورد یکی از اصلی‌ترین وسایل ورودی در کامپیوتر محسوب می‌شود که ساختار آن شامل یک بدنه، یک برد و کلیدهای متعدد روی آن می‌شود. کاربر با فشردن هر کلید روی کیبورد، باعث می‌شود تا بین دکمه و برد ارتباطی شکل گیرد و سیگنالی ایجاد شود. این سیگنال در قالب یک فرمان ورودی به کامپیوتر منتقل می‌شود و فرمان متعلق به آن اجرا خواهد شد. فرمان‌های کیبورد هم به صورت تکی برای هر دکمه هستند و هم می‌توان با فشردن ترکیبی از دکمه‌ها، یک فرمان را اجرا کرد.

ساختار کیبوردهای امروزی به طور قابل توجهی، وام‌دار ماشین تایپ‌های قدیمی است که برای حک کردن متون روی کاغذ از آن‌ها استفاده می‌شد. ماشین تایپ به این شکل کار می‌کند که وقتی یک دکمه (برای حرف یا دکمه) را فشار می‌دهید، یک میله متصل به آن که انتهایش مهری به شکل حرف وجود دارد، روی کاغذ ضربه می‌زند و حرف را حک می‌کند. حالا همین ساختار در کیبورد کامپیوتر جایش را به اتصال الکتریکی داده است که هر دکمه در قالب یک سیگنال به کامپیوتر ارسال می‌شود.

کیبورد وسیله‌ای بسیار پراستفاده است. پس بدون شک دوام و کیفیت آن جزو اولویت‌های هر کسی محسوب می‌شود. اینجاست که باید بررسی کرد چه برندهایی از این لحاظ، محصولات بهتری ارائه می‌دهند. مورد مهم بعدی هنگام خرید کیبورد اندازه آن است. استاندارد اصلی کیبورد طی سال‌ها، کیبوردی است که تمام دکمه‌های ممکن را داشته باشد، اما طی سال‌های اخیر کیبوردهای جمع و جورتر هم مخاطبان زیادی پیدا کرده‌اند. مثلا کیبوردهایی که دیگر دکمه‌های جهت و Num Pad ندارند و بیشتر مناسب گیمرها هستند. برخی افراد هم ترجیح می‌دهند کیبورد فضای زیادی روی میز اشغال نکند و جای بیشتری به موس یا وسایل دیگر اختصاص دهند.

اگر قصد دارید سراغ یک کیبورد تمام عیار از لحاظ عملکرد بروید، پس کیبوردهای مکانیکال انتخاب بهتری برای‌تان خواهد بود. این نوع کیبوردها از سوییچ مکانیکال بهره می‌برند که نسبت به سوییچ‌های عادی، دقت و حساسیت دقیق‌تری دارند و دارای عمر طولانی هم هستند. اگر گیمر حرفه‌ای یا کاربری هستید که زیاد با تایپ کردن سر و کار دارد، این نوع کیبورد قطعا شما را راضی خواهد کرد. مخصوصا که این نوع کیبوردها صدای بسیار دلنشینی هم دارند. اگر می‌خواهید دقیق‌تر بدانید چه نوع کیبوردی مناسب نیاز شماست، پس با مراجعه به صفحه انواع کیبورد و راهنمای خرید کیبورد در فروشگاه کالاهمراه، اطلاعات کامل از تمام ویژگی‌های این قطعه دریافت خواهید کرد.

جمع‌بندی نهایی

اگر تا اینجای مقاله «راهنمای خرید قطعات کامپیوتر» را خوانده‌اید، پس متوجه شده‌اید یک سیستم کامپیوتر از چه قطعاتی تشکیل شده است و سر هم کردن آن چه قدر جزئیات دارد. شاید در نگاه اول چنین روندی دشوار باشد، اما حداقل با آگاهی از ویژگی‌های مهم هر قطعه، وضعیت بهتری حین خرید آنها خواهید داشت. حال شما بگویید که حین خرید قطعات کامپیوتر، بیشتر چه مواردی برایتان اهمیت دارد؟ شما می‌توانید نظرتان را با ما در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. علاوه بر آن اگر در حال خرید سیستم هستید، جزئیات آن را هم بگویید تا بتوانیم به شما در این باره کمک کنیم.

سایر مقالات وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 مقایسه
0 موارد محصول