وبلاگ

راهنمای نصب عمودی کارت گرافیک

راهنمای نصب عمودی کارت گرافیک

فهرست محتوا

اگر در اینترنت، تصاویر مربوط به سیستم‌های گیمینگ را جستجو کرده باشید، پس به احتمال زیاد دیده‌اید که کارت گرافیک در برخی کیس‌ها به صورت عمودی نصب شده است. نصب عمودی کارت گرافیک کاری است که رواج خیلی زیادی ندارد، اما در عین حال جذابیتش زیادش باعث شده تا افراد بسیاری حین اسمبل و بستن سیستم خود، چنین کاری را انجام دهند. حال در ادامه به این می‌پردازیم که چرا چنین کاری طرفداران خاص خودش را دارد و چگونه می‌توان این کار را انجام داد.

چرا کارت گرافیک را عمودی نصب کنیم؟

روش معمول نصب کارت گرافیک به صورت افقی است که در آن، این قطعه مستقیم به اسلات PCI Express روی کارت گرافیک متصل می‌شود و پورت‌های آن از طریق شیار موجود در پشت کیس، برای استفاده در دسترس قرار می‌گیرند. وقتی کارت گرافیک در این حالت باشد، ظاهرش دیگر آن چنان مشخص نیست و به چشم نمی‌آید. چنین چیزی برای کاربرانی که کارت گرافیک‌های گیمینگ با ظاهر و نورپردازی جذاب می‌خرند، احتمالا موضوع خیلی خوشایندی نیست.

این جاست که نصب عمودی کارت گرافیک به عنوان یک راه حل برای نمایش این زیبایی مطرح می‌شود. هنگامی که کارت گرافیک به صورت عمودی در کیس قرار بگیرد، سمت رویی آن که شامل فن‌ها و تمام موارد مربوط به زیبایی ظاهر و نورپردازی می‌شود، کنار کیس قرار می‌گیرد و به وضوح قابل مشاهده است. بنابراین با چنین کاری، زیبایی سیستم گیمینگ شما به طور قابل توجهی بیشتر خواهد شد.

راهنمای نصب عمودی کارت گرافیک

نکات مثبت و منفی نصب عمودی کارت گرافیک چیست؟

همان طور که اشاره کردیم، قرار گرفتن کارت گرافیک در کیس به صورت عمودی، اول از همه به زیبایی کیس می‌افزاید. اکثر افراد دقیقا به همین خاطر کارت را عمودی تعبیه می‌کنند. مزیت دیگر نصب عمودی، جلوگیری از خم شدن کارت در محل اسلات نصب است. برخی مواقع پیش می‌آید که کارت گرافیک در حالت افقی از محل نصب به مادربرد خم می‌شود که دلیلش، تحمل کم اسلات مادربرد و همچنین بدنه کیس نسبت به وزن کارت است که حتی پیچ کردن به کیس هم نتوانسته از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کند.

برای جلوگیری از چنین چیزی، همیشه کارت را از دو محل تعبیه شده به بدنه متصل و تنها به یک پیچ اکتفا نکنید. احتمال رخ دادن چنین مشکلی در حالت عمودی بسیار کمتر می‌شود و خیال شما راحت‌تر خواهد بود. اگر قصد دارید تا از واتر کولینگ (خنک کنندگی با مایع) برای کارت گرافیک استفاده کنید، بهتر است تا کارت در حالت عمودی باشد تا هم ظاهر جذاب آن قابل مشاهده باشد، هم راحت‌تر بتوانید مسیر عبور مایع را ببینید و آن را کنترل کنید.

نصب عمودی کارت گرافیک اما کار بی‌نقصی نیست و در مقایسه با نصب افقی، چالش‌های مختلفی دارد. نصب عمودی از اول همه، روی جریان هوا داخل کیس تاثیر منفی می‌گذارد. جریان هوا به طور معمول از بالا و جلوی کیس داخل و از پشت کیس خارج می‌شود. پس جریان هوا باید در حالت ایده‌آل، موازی با کناره‌های کیس باشد. هنگامی که کارت گرافیک به طور عمودی قرار بگیرد، یک جریان هوای عمود به کناره‌ها تشکیل می‌شود. چنین اتفاقی تعادل کلی جریان هوا در کیس را به هم می‌زند و روند خنک شدن را کندتر می‌کند. البته اگر کیس تعداد فن کافی داشته باشد، نگرانی خاصی در این باره وجود نخواهد داشت.

چالش دیگری که این روش ایجاد می‌کند، عدم دسترسی به بسیاری از اسلات‌های روی مادربرد است. کارت گرافیک موقع اتصال عمودی، دقیقا جلوی مادربرد قرار می‌گیرد و پس از آن امکان استفاده از دیگر اسلات‌های PCI Express یا حتی اسلات‌های اضافه برای شبکه و صدا وجود نخواهد داشت.

پس اگر به فکر قرار دادن این قطعه به صورت عمودی هستید و نمی‌خواهید جریان هوا در کیس با مشکل روبرو شود، به تعداد کافی فن در کیس قرار دهید یا کیسی بخرید که برای چنین چیزی بهینه باشد.

برای نصب عمودی به چه وسایلی نیاز است؟

اتصال کارت گرافیک به صورت عمودی نیاز به وسایل اضافی دارد و به تنهایی میسر نیست. اول از همه شما به یک کابل رایزر PCIe نیاز دارید تا کارت گرافیک به اسلات مادربرد متصل شود. پس از آن به یک براکت یا کیت مخصوص برای ایستاده نگه داشتن کارت احتیاج خواهید داشت.

راهنمای نصب عمودی کارت گرافیک

قبل از هر کاری، حواس‌تان باشد که فضای کافی برای قرارگیری کارت گرافیک به صورت عمودی وجود داشته باشد. همچنین در بدنه‌ی داخلی کیس که روی پاور را می‌پوشاند، باید دو یا سه سوراخ برای پیچ کردن براکت نگهدارنده موجود باشد. در غیر این صورت، نیاز خواهید داشت تا با ابزار حرفه‌ای مثل دریل مخصوص، سوراخ‌هایی متناسب با جای پیچ براکت‌ها در آن قسمت تعبیه کنید.

برخی برندهای سازنده قطعات جانبی مثل کولر مستر برای راحت‌تر شدن این روند، کیت‌های مخصوصی را تدارک دیده‌اند که به راحتی در کیس نصب می‌شود و صرفا باید کارت گرافیک را داخل آن‌ها قرار دهید. این کیت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پورت‌های خروجی کارت گرافیک هم به خوبی در پشت کیس در دسترس قرار می‌گیرند؛ چیزی که در صورت استفاده از براکت ساده، کاربر را مقداری با چالش روبرو می‌کند.

راهنمای نصب عمودی کارت گرافیک

مراحل نصب عمودی کارت گرافیک

برای اتصال عمودی کارت گرافیک باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. کیت یا براکت نگهدارنده را از طریق پیچ‌های تعبیه شده، به کیس وصل کنید. طوری که فضای کافی برای قرار گرفتن پورت‌های کارت در پشت کیس وجود داشته باشد
  2. کابل رایزر را به اسلات PCI Express مادربرد متصل کنید
  3. کارت را به اسلات PCI Express روی کیت وصل کنید یا اگر کابل رایزر جداگانه است، اسلاتش را به اسلات کارت گرافیک متصل کنید
  4. کارت گرافیک را با پیچ به بدنه‌ی کیت (یا براکت) و کیس محکم کنید

خب حالا همه چیز برای لذت بردن از ظاهر جدید داخل کیس‌تان آماده است! شاید عمودی کردن کارت گرافیک روی خنک شدن قطعات داخلی تاثیر منفی بگذارد، اما اگر ظاهر برایتان اهمیت زیادی دارد، پس بدون شک کار درست را انجام داده‌اید.

سایر مقالات وبلاگ

دیدگاهی در مورد “راهنمای نصب عمودی کارت گرافیک

  1. Avatar photo داور گفت:

    باسلام و خسته نباشید.این براکت با کابل رایزر PCIe4 را ازکجا میتوانم تهیه کنم؟

    1. Avatar photo میلاد بابائی گفت:

      درود بر شما
      با پشتبانی تماس بگیرید براتون تهیه می کنیم

  2. Avatar photo داور گفت:

    باسلام. آیا ورژن ( V 3 ) این براکت با کابل رایزر PCIe4 را میتوان تهیه کرد؟.

  3. Avatar photo داور گفت:

    باسلام. آیا ورژن ( V 3 ) این براکت با کابل رایزر PCIe4 را میتوان تهیه کرد؟. قیمت آن چقر است؟.

    1. Avatar photo میلاد بابائی گفت:

      با پشتیبانی تماس بگیریدبراتون تهیه می کنن در صورت موجود در بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 مقایسه
0 موارد محصول