وبلاگ

معرفی بهترین هدست های واقعیت مجازی

معرفی بهترین هدست ‌های واقعیت مجازی

فهرست محتوا

واقعیت مجازی (Virtual Reality) یکی از فناوری‌های پر سر و صدا طی سال‌های اخیر بوده است. ظهور ایده‌های جدید مانند متاورس، این فناوری را بیشتر از همیشه مورد توجه کاربران قرار داد و بسیاری از شرکت‌های معتبر مانند متا یا سونی سراغ ساخت هدست واقعیت مجازی رفتند. اگر شما هم مشتاق استفاده از چنین وسیله جذابی هستید، ما در ادامه سراغ معرفی بهترین هدست های واقعیت مجازی رفته‌ایم.

همان طور که از اسم این هدست‌ها پیداست شما با کمک آنها می‌توانید یک دنیای شبیه‌سازی شده، اما بدون محدودیت‌های دنیای واقعی را تجربه کنید. این فناوری کاربرد‌های زیادی در زمینه‌های مختلف دارد. برای مثال بازی‌های VR سطح جدیدی از تعامل با محیط و اجزای آن را در اختیارتان قرار می‌دهد. واقعیت مجازی همچنین در صنایع نظامی برای شبیه‌سازی پرواز و در زمینه‌های پزشکی استفاده می‌شود.

این هدست‌ها دارای یک نمایشگر کوچک مقابل چشم شما هستند و با پوشش دادن کامل زاویه دید شما و استفاده از تکنیک برجسته سازی سه‌بعدی، تصویر را طوری نمایش می‌دهند که کاربر احساس می‌کند واقعا در دنیای مجازی حضور دارد. همچنین این هدست‌ها با استفاده از حسگر‌های مختلف می‌توانند حرکات چشم‌ها و دست‌های شما را ردیابی کنند تا بتوانید با محیط اطراف خود تعامل داشته باشید. مثلا با تکان دادن سر و چشمان خود، زوایای مختلف را مشاهده کنید یا با حرکت دادن دست خود بتوانید دست شخصیت خود در یک بازی ویدئویی را کنترل کنید.

مدل‌های مختلفی از هدست های واقعیت مجازی در دنیا وجود دارد، اما 5 مدلی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، بهترین تجربه ممکن را ارائه می‌دهند.

هدست های واقعیت مجازی چه انواعی دارند؟

پیش از آن که سراغ معرفی بهترین هدست های واقعیت مجازی برویم، بهتر است مقداری با انواع آن‌ها آشنا شویم. این دستگاه‌ها را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد؛ اول هدست‌هایی که برای استفاده از آن‌ها نیاز به کامپیوتر دارید و در واقع، هدست بیشتر حالت یک خروجی دارد و پردازش سخت‌افزاری روی سیستم انجام می‌شود. دوم هدست‌هایی که مجهز به سخت‌افزار داخلی هستند و به صورت مستقل کار می‌کنند. دسته سوم و آخر هم هدست‌هایی هستند که تنها روی دستگاه خاصی کار می‌کنند؛ مثل هدست پلی‌استیشن وی‌آر که مخصوص کنسول‌های پلی‌استیشن است. هدست‌های معرفی شده در ادامه، شامل هر سه دسته ذکر شده هستند.

هدست واقعیت مجازی Meta Quest 3

شرکت متا یا همان فیس‌بوک سابق، طی یک دهه گذشته یکی از پیشتازان حوزه واقعیت مجازی به حساب می‌آید. این شرکت در سال 2014 میلادی، شرکت Oculus که خالق اولین مدل امروزی از هدست های واقعیت مجازی بود را خریداری کرد و سرمایه‌گذاری فراوانی روی آن انجام داد. متا در ادامه شروع به سرمایه‌گذاری روی متاورس کرد که ترکیبی از واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality) است. این موقعیت طی سال‌های اخیر منجر به ساخت سری هدست Meta Quest شد که با قیمتی مناسب در دسترس کاربران علاقه‌مند به این تکنولوژی قرار می‌گیرد. نسخه سوم متا کوئست جدیدترین نسخه عرضه شده از این هدست به حساب می‌آید.

شرکت متا (فیسبوک سابق) در رویداد Meta Connect در تاریخ 28 سپتامبر 2023 از نسل سوم هدست واقعیت مجازی Meta Quest رونمایی کرد که دنباله مدل قبلی خود یعنی Quest 2 است. طبق گفته متا این هدست در تاریخ 10 اکتبر به صورت رسمی عرضه می‌شود و در حال حاضر، امکان پیش‌خرید آن با قیمت پایه 499 دلار وجود دارد که 100 دلار بیشتر از نسل قبلی خود (با حافظه یکسان) است. متا از تکنیکی که شرکت ولو برای افزایش فروش هدست Valve index 2 به کار برده بود استفاده کرده است و شما با خرید این هدست، یک نسخه رایگان از بازی Asgard’s Wrath 2 دریافت می‌کنید.

این هدست هم مانند نسل قبلی خود از سخت‌افزار داخلی بهره می‌برد که قدرت پردازشی آن را پردازنده Qualcomm Snapdragon XR2 Gen 2 تامین می‌کند. طبق بررسی‌های انجام شده، قدرت گرافیکی این پردازنده نسبت به نسل قبلی خود افزایش 2 برابری داشته است و می‌تواند جزئیات گرافیکی خیره‌کننده‌ای به نمایش بگذارد.

صفحه نمایش 4K+ استفاده شده در این هدست از دو لنز قابل تنظیم با وضوح 2064 در 2208 پیکسل تشکیل شده‌ است و کنار صدای ۳ بعدی هدست، شما را غرق در دنیا‌های فانتزی شبیه‌سازی می‌کند. همچنین دو دوربین با کیفیت رنگ بالا و یک سنسور تشخیص عمق تصویر، محیط فیزیکی اطراف شما را ثبت و اجازه باز‌ تولید آن و ترکیب با واقعیت افزوده را می‌دهد.

ابعاد Quest 3 نسبت به نسل قبلی خود کاهش یافته و وزن آن تنها 515 گرم است. برای قرار گرفتن این هدست روی سر به جای استفاده از پلاستیک، بند‌های نرم باکیفیتی به کار رفته‌ که استفاده طولانی مدت از آن را راحت‌تر می‌کند. ناگفته نماند این هدست مانند نسل قبلی دارای باتری است که حدود 2.9 ساعت، امکان استفاده از این هدست در هر مکانی را می‌دهد. شما در ادامه برخی از مشخصات مهم این محصول را مشاهده خواهید کرد.

پردازندهQualcomm Snapdragon XR2 Gen 2
رم8 گیگابایت
حافظه128 گیگابایت، 512 گیگابایت
وضوح2208 در 2064 پیکسل (4K+ Infinite Display)
پنلLCD
فرکانس به‌روزرسانی تصویر90 هرتز، 120 هرتز
حسگرها6DOF
اتصال‌هاپورت USB Type-C، جک 3.5 میلی‌متری هدفون، بلوتوث 5، وای‌فای 6
باتری2330 میلی‌آمپر ساعت
قیمت پایه499 دلار

هدست واقعیت مجازی Meta Quest 2

اگر دنبال یک هدست واقعیت مجازی هستید که علاوه بر قیمت مناسب، دستگاه دیگری برای کار کردن نیاز نداشته باشد و تنهایی بتواند بازی‌ها یا ویدیو‌های VR را اجرا کند، این هدست یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما است. هدست واقعیت مجازی Meta Quest 2 در واقع یک کامپیوتر کامل در قالب یک هدست است. پردازنده Qualcomm Snapdragon XR2 استفاده شده در این هدست در کنار 6 گیگابایت رم می‌تواند عملکرد بسیار روانی در اجرای بازی‌ها و پخش ویدئو‌های 360 درجه ارائه دهد. این محصول تنها 500 گرم وزن دارد و طی استفاده طولانی مدت شما را خسته نمی‌کند. متا برای نسل دوم این هدست به جای استفاده از دو صفحه نمایش OLED سراغ یک صفحه نمایش وسیع با پنل LCD رفته است که مقابل هر چشم، صفحه‌ای با وضوح 1920 در 1832 پیکسل و فرکانس به‌روزرسانی حداکثر 120 هرتز قرار می‌دهد. البته در ابتدا فرکانس این صفحه روی 72 هرتز قفل بود، اما متا طی آپدیت‌هایی آن را به 90 و سپس 120 هرتز رساند.

بر خلاف بیشتر‌ هدست‌های موجود در بازار، هدست متا کوئست 2 دارای باتری است که اجازه می‌دهد بین 2 تا 3 ساعت از آن استفاده کنید. همچنین طراحی این محصول بسیار زیبا و ساده است و وزن 500 گرمی آن باعث می‌شود هنگام استفاده طولانی مدت خسته نشوید.نرم‌افزار این محصول بر پایه سیستم عامل متن باز اندروید توسعه داده شده است و شما برای راه‌اندازی اولیه، نیاز دارید تا اپلیکیشن مخصوص این هدست را گوشی همراه خود نصب و استفاده کنید. این نرم‌افزار هنگام عرضه روی ساختار اندروید 10 قرار داشت، اما با آپدیت‌ نسخه آن به 12.1 ارتقا یافته است و برنامه‌های جدید که مخصوص متا کوئست 2 هستند، باید روی این نسخه ساخته شوند. شما در ادامه برخی از مشخصات مهم این محصول را مشاهده خواهید کرد.

پردازندهQualcomm Snapdragon XR2
رم6 گیگابایت
حافظه128 گیگابایت، 256 گیگابایت
وضوح1920 در 1832 پیکسل برای هر چشم
پنلFast-switch LCD
فرکانس به‌روزرسانی تصویر72 تا 120 هرتز
حسگر‌ها6DOF
صدای 3Dدارد
اتصال‌هاUSB-C, Bluetooth 5, Wi-Fi 6, 3.5 mm headphone jack
باتری3640 میلی‌آمپر ساعت
قیمت پایه299 دلار

هدست واقعیت مجازی PlayStation VR2

شرکت سونی پس از موفقیت نسل اول هدست واقعیت مجازی خود که به طور انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن 4 بود، نسل دوم آن را برای پلی‌استیشن 5 در دسترس قرار داد. سونی نسل جدید این هدست را با قابلیت‌ها و عملکرد بسیار بهتر عرضه کرده است. کیفیت تصویر بالاتر، صدای سه‌بعدی، ردیابی هوشمند چشم، حسگر اثر انگشت و کنترل‌های دقیق این هدست، شما را به عمق دنیای بازی‌ها فرو می‌برد. نمایش تصاویر 4K HDR با فرکانس به‌روزرانی حداکثر ۱۲۰ هرتز و استفاده از قدرت پردازشی PS5 با فناوری‌های نوری جدید، تصاویری با جزئیات فراوان به شما ارائه می‌دهد. وضوح تصویر در این هدست نسبت به نسل قبلی خود حدود ۴ برابر بیشتر است و آن را تبدیل به بهترین هدست برای کسانی می‌کند که می‌خواهند با قدرت پردازشی کنسول PS5 وارد دنیای واقعیت مجازی شوند.

صفحه نمایش این محصول برای هر چشم، محدوده‌ای با وضوح 2040 در 2000 پیکسل را در دسترس قرار می‌دهد که در نتیجه، امکان نمایش تصویر 4K را میسر می‌کند. این صفحه همچنین دارای قابلیت پشتیبانی از HDR است تا نه تنها جزئیات تصاویر بالا باشد، بلکه رنگ‌ها گرم و طبیعی به نظر برسند. این دستگاه به شش دوربین داخل خود مجهز است؛ چهار دوربین برای ردیابی محیط اطراف و دو دوربین داخل هدست برای ردیابی چشم‌های بازیکن.

متاسفانه بر خلاف دیگر انتخاب‌های این فهرست، هدست واقعیت مجازی PlayStation VR2 تنها روی نسل پنجم پلی‌استیشن پشتیبانی می‌شود و امکان استفاده از آن روی کامپیوتر یا دستگاه دیگری وجود ندارد. اما هزینه‌ای که برای کنسول و این دستگاه می‌کنید، قطعا به‌صرفه‌تر از خرید یک سیستم مناسب برای بازی‌های VR همراه با هدست خواهد بود.

پردازشاتصال به PS5
وضوح2040 در 2000 پیکسل برای هر چشم
پنلOLED
نرخ بروزرسانی تصویرحداکثر 120 هرتز
حسگر‌هاژیروسکوپ 3 محوره، شتاب سنج 3 محوره، سنسور مجاورت IR
 دوربین4 دوربین اصلی هدست، دوربین IR برای دنبال کردن چشم
اتصالاتUSB Type-C, 3.5mm headphone jack
قیمت پایه550 دلار

هدست واقعیت مجازی Valve Index

شرکت Valve به جرئت یکی از بزرگ‌ترین نام در تاریخ پی‌سی گیمینگ است، آن هم به لطف مطرح‌ترین فروشگاه دیجیتالی بازی‌های کامپیوتر یعنی استیم و همچنین، عرضه عناوین فوق‌العاده‌ای چون سری Half-Life و سری Portal و همچنین بازی «دوتا 2» که جزو بهترین و محبوب‌ترین بازی‌های ویدیویی تاریخ هستند. شرکت Valve چند سالی می‌شود وارد حوزه واقعیت مجازی شده است و انصافا در این زمینه هم خیلی خوب عمل می‌کند.

هدست واقعیت مجازی Valve Index از جمله محصولات این شرکت است که برای گیمر‌هایی که می‌خواهند وارد دنیای بازی‌های VR شوند، کاملا مناسب به نظر می‌رسد. همراه بودن این هدست با یک نسخه رایگان از بازی Half-Life:Alyx باعث فروش فوق‌العاده آن از همان زمان عرضه شد. این هدست با بهره‌مندی از طراحی زیبا، کیفیت ساخت بالا و عملکرد عالی، محبوبیت زیادی بین خریداران هدست‌های VR پیدا کرد.

صفحه نمایش این دستگاه شامل دو پنل از نوع LCD IPS است که هر کدام وضوحی معادل1440 در 1600 پیکسل دارد و فرکانس آن بین چهار حالت 80 هرتز، 90 هرتز، 120 هرتز و 144 هرتز تغییر می‌کند. این هدست برای ردیابی محیط و چشمان از سیستم خود ولو با نام Lighthouse 2.0 استفاده می‌کند. کنترلر‌های مخصوص این هدست به طور با انواع هدست HTC Vive که از سیستم عامل SteamVR برخوردار است سازگاری دارد. تنها چالش بهره‌مندی از این محصول، قیمت 999 دلاری است، ولی مطمئن باشید که Valve Index یکی از قدرتمندترین هدست های واقعیت مجازی در بازار به حساب می‌آید.

پردازندشاتصال به کامپیوتر
وضوح تصویر1440 در 1600 پیکسل برای هر چشم
پنلIPS fast switching
نرخ بروزرسانی تصویر80 هرتز، 90 هرتز، 120 هرتز، 144 هرتز
سیستم عاملSteam VR 2.0
دوربین2 دوربین اصلی با وضوح 960 در 960 پیکسل
اتصالاتUSB 3.0, DisplayPort 1.2, 3.5mm headphone jack
قیمت پایه539 دلار

هدست واقعیت مجازی HTC Vive Pro 2

شرکت HTC در گذشته یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی به حساب می‌آمد، اما طی دهه اخیر تمرکز خود را روی ساخت انواع هدست VR گذاشته است. اولین مدل از هدست‌های این شرکت با نام HTC Vive یکی از اولین هدست‌هایی بود که وارد بازار شد و استقبال خیلی خوبی از آن به عمل آمد. جدیدترین محصول این شرکت، هدست HTC Vive Pro 2 است که سال 2021 میلادی عرضه شد. این محصول فوق‌العاده قدرتمند با نمایش تصاویر 5K با وضوح معادل 2448 در 4896 پیکسل، زاویه دید ۱۲۰ درجه‌ای، صدای سه‌بعدی و حسگر‌های پیشرفته، یکی از بهترین و البته گران‌قیمت‌ترین هدست‌های واقعیت مجازی است که می‌توان تهیه کرد.

پردازندهاتصال به کامپیوتر
وضوح2448 در 2448 پیکسل برای هر چشم
پنلRGB LCD
نرخ بروزرسانی تصویر90 هرتز، 120 هرتز
حسگر‌هاG-sensor, gyroscope, proximity, IPD sensor, SteamVR Tracking V2.0
دوربین2 دوربین اصلی
صدای 3Dدارد
اتصالاتBluetooth, USB-C
قیمت پایه799 دلار

هدست واقعیت مجازی HP Reverb G2

برند HP را بیشتر برای تولید و عرضه انواع لپ‌تاپ، پرینتر و کامپیوترهای All-In-One می‌شناسیم، اما این شرکت با همکاری مایکروسافت و Valve سراغ ساخت هدست واقعیت مجازی رفته است. جدیدترین مدل عرضه شده از این برند HP Reverb G2 نام دارد که حدود سه سال پیش روانه بازار شد و از همان موقع، هنوز یکی از گزینه‌های مناسب برای خرید به حساب می‌آید.

برند HP این هدست را با طراحی بسیار زیبا، کیفیت ساخت بالا و قیمت مناسب عرضه کرده است تا تمام نیاز‌های شما را برطرف سازد. وزن 550 گرمی و استفاده از ابر‌های نرم در قسمت‌هایی که روی سر شما قرار می‌گیرد، استفاده از این هدست را بسیار راحت کرده است. این هدست مقابل هر چشم، صفحه‌ای با وضوح 2160 در 2160 پیکسل قرار می‌دهد و فرکانس به‌روزرسانی معادل 90 هرتز دارد. برای مشاهده و ردیابی دقیق محیط و چشمان کاربر هم چهار دوربین در آن تعبیه شده است. همکاری HP با دو شرکت مایکروسافت و ولو منجر به پشتیبانی این هدست از دو فروشگاه SteamVR و Microsoft Mixed Reality شده و این گونه شما به فهرست بلند بالایی از بازی‌های مخصوص واقعیت مجازی دسترسی خواهید داشت.

همه این مزیت‌ها باعث شده تا HP Reverb G2 به صرفه ترین گزینه برای کسانی که می‌خواهند با استفاده از قدرت پردازش کامپیوتر شخصی خود از هدست واقعیت مجازی استفاده کنند باشد.

مشخصات تکمیلی

پردازشاتصال به کامپیوتر
وضوح2160 در 2160 پیکسل برای هر چشم
پنلLCD
فرکانس بروزرسانی تصویر90 هرتز
حسگر‌ها6DoF
دوربین2 دوربین جلو و 2 دوربین جانبی
صدای 3Dدارد
اتصالاتDisplayPort™ 1.3, USB 3.0 cable
قیمت پایه599 دلار

سایر مقالات وبلاگ

دیدگاهی در مورد “معرفی بهترین هدست های واقعیت مجازی

  1. Avatar photo amin bg گفت:

    سلام، قصد خرید هدست واقعیت مجازی داشتم انتخابم بین Meta Quest 2 و Play station VR 2 هست
    میخواستم ببینم Meta Quest 2 رو میشه به کامپیوتر یا کنسول هم وصل کرد یا نه و اصلا سیستم عاملش چیه؟
    یه سوال دیگه این که هدست Meta Quest 3 هم به تازگی معرفی شده و به نظرتون ارزش داره صبر کنم تا وارد بازار بشه بخرم یا نه

    1. Avatar photo Milad Babaie گفت:

      درود بر شما
      بله از طریق نرم افزارش می تونید با درگاه USB-C متصل کنید. ورژن 3 هم نزدیکه امدنش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 مقایسه
0 موارد محصول