وبلاگ

معرفی بهترین انواع کارت گرافیک برای رندرینگ

معرفی بهترین انواع کارت گرافیک برای رندرینگ

فهرست محتوا

رندرینگ شاید سنگین‌ترین عملیاتی باشد که یک کامپیوتر شخصی یا همان PC انجام می‌دهد. فرایند رندرینگ که بیشتر در مدل‌سازی سه‌بعدی، شبیه‌سازی و تولید انیمیشن کار دارد، بار پردازشی سنگینی روی پردازنده و کارت گرافیک قرار می‌دهد. بنابراین اگر شما به صورت حرفه‌ای در چنین مسیری قرار دارید، پس به یک سیستم رندرینگ قدرتمند نیاز خواهید داشت که جوابگوی کارتان باشد. حال در ادامه سراغ معرفی بهترین انواع کارت گرافیک برای رندرینگ می‌رویم که طیف وسیعی از نیاز کاربران را پوشش می‌دهد.

کارت گرافیک مناسب برای رندرینگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیش از تهیه کارت گرافیک برای رندرینگ، باید بدانیم که این قطعه باید چه مشخصه‌هایی باشد. برای مثال در کاربرد متفاوتی مثل گیمینگ، مقدار رم بستگی به وضوح تصویری دارد که روی آن بازی می‌کنید. اگر سراغ بازی‌های آنلاین می‌روید، رم بین 4 تا 8 گیگ کافی است. اما برای تجربه بازی‌های جدید با کیفیت خوب روی وضوح 1080p حداقل 8 گیگابایت رم نیاز خواهید داشت. حتی در بازی‌های جدیدتر مقدار رم مورد نیاز بالاتر هم رفته است. برای رندرینگ، مقدار رم اهمیت بسیار زیادی دارد. هر چه میزان رم در کارت گرافیک بیشتر باشد، حجم بیشتری از مدل‌ها و افکت‌ها در لحظه رندر خواهد شد و زمان کلی رندر پروژه، کاهش خواهد یافت. برای همین است که حرفه‌ای سراغ مدل با بیشترین رم ممکن یعنی 16 گیگابایت یا بالاتر می‌روند.

تعداد هسته پردازشی هم بدون شک در تعیین میزان قدرت رندر کارت مهم است. منطقی است که تعداد هسته پردازشی بیشتر، قدرت بیشتر در پی دارد. مورد بعدی که اهمیت پیدا می‌کند، قدرت خنک کنندگی کارت است. رندرینگ قدرت پردازشی بالایی می‌طلبد و بنابراین، دمای زیادی هم تولید می‌کند. پس باید سراغ کارتی رفت که قادر به نگه داشتن دمای کارت در بازه‌ای متعادل حین این فعالیت باشد. سیستم‌های رندرینگ معمولا زمان زیادی تحت پردازش سنگین قرار دارند. پس محصولی که انتخاب می‌کنید، باید از قطعات و مواد باکیفیت بهره ببرد تا بتواند چنین حجم فعالیتی را تحمل کند.

خب حالا که درباره این موارد گفتیم، سراغ انواع کارت گرافیک های پیشنهادی برای رندرینگ می‌رویم که جزو بهترین‌ها هستند.

Nvidia RTX A6000

شرکت انویدیا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کارت گرافیک در دنیا، علاوه بر سری کارت‌های خانگی و گیمینگ یعنی جیفورس (GeForce)، یک سری مخصوص رندرینگ دارد که قبلا با پیشوند Quadro شناخته می‌شدند. پس از رواج فناوری ری‌تریسینگ، حالا این کارت‌ها هم پیشوند RTX دارند، اما با نام‌گذاری بعد از آن می‌توان فهمید که جزو کدام سری هستند.

کارت گرافیک انویدیا مدل RTX A6000 جدیدترین محصول از سری کارت‌های رندرینگ این برند است که آخرین نسخه آن از معماری Ada Lovelace و نسل چهارم هسته‌های Tensor Core بهره می‌برد؛ همان نسلی که در سری RTX 4000 شاهد وجودشان هستیم. این محصول، بدون شک بهترین کارت گرافیک موجود برای رندرینگ در دنیاست که 48 گیگابایت رم GDDR6 دارد. کارت RTX A6000 مشابه RTX 4090 از رابط 384 بیت بهره می‌برد. این کارت 18176 هسته پردازشی، مقدار 568 تنسور کور، مقدار 142 عدد RT Core و پهنای باند حافظه معادل 960 گیگابایت در ثانیه دارد.

این مورد را باید خاطر نشان کرد که هسته‌های پردازشی RTX A6000 با کارت‌های سری جیفورس تفاوت‌هایی دارند، چون از پایه برای رندرینگ و نه برای اجرای همزمان بازی بهینه شده‌اند. البته که قدرت پردازشی بالای آن، امکان تجربه بازی‌های جدید در بهترین کیفیت را میسر می‌کند، ولی قطعا با دیدن قیمت بالای آن (بیش از 4500 دلار) از خریدش منصرف خواهید شد. اما افراد حرفه‌ای در حوزه‌هایی چون شبیه‌سازی و انیمیشن، بدون شک با بهترین انتخاب ممکن روبرو خواهند بود.

ASUS TUF RTX 4090 OC

قطعا کارت گرافیک های مخصوص رندرینگ با توجه به این که مخصوص چنین کاری ساخته شده‌اند، انتخاب بهتری هستند. اما قیمت بالا باعث می‌شود تا بسیاری از افراد کارت‌های سری جیفورس را ترجیح بدهند؛ مدل‌هایی که قطعا پاسخگوی بسیاری از نیازهاست. یکی از مدل‌های مناسب رندرینگ در رده محصولات گیمینگ، مدل تاف کارت RTX 4090  از برند ایسوس است که کیفیت ساخت عالی و خنک‌کنندگی منحصر‌به‌فرد، آن را به یکی از بهترین کارت گرافیک‌های موجود در بازار تبدیل می‌کند.

این مدل 16384 واحد پردازشی دارد و فرکانس پایه و بوست آن به ترتیب 2565 و 2595 مگاهرتز است. ایسوس در این مدل فرکانس را نسبت به حالت پایه افزایش داده تا شاهد افزایش قابل توجه عملکرد در آن باشیم. مشخصه‌ای که حرفه‌ای‌ها را جذب این کارت خواهد کرد، رم آن است که 24 گیگابایت از نوع GDDR6X دارد. این مقدار رم همراه با رابط 384 بیت، امکان انتقال اطلاعات روی حافظه با حدود 1000 گیگابایت در ثانیه فراهم می‌کند. سری کارت گرافیک‌های TUF از برند ایسوس، همواره به خاطر طراحی نظامی جذاب و همچنین، تکنولوژی‌های پیشرفته برای خنک‌کنندگی شهرت دارند. این مدل هم از سه فن با تکنولوژی مخصوص ایسوس یعنی Axial بهره می‌برد که تحت سنگین‌ترین شرایط، همچنان کارت را خنک نگه می‌دارد. بلبرینگ‌های باکیفیت موجود در فن هم عمر آن را نسبت به فن‌های معمولی، دو برابر بیشتر می‌کند.

خرید کارت گرافیک ایسوس ASUS TUF RTX 4090 OC 24GB

ASUS ROG Matrix RTX 4090 Platinum

اگر می‌خواهید قوی‌ترین کارت گرافیک ممکن از سری جیفورس را روی سیستم رندرینگ خود داشته باشید، تنها گزینه موجود برای شما این مدل است. سری ROG از محصولات ایسوس، شامل پرچم‌داران این برند می‌شوند که نهایت قدرت، سرعت و جذابیت را کنار هم دارند. کارت گرافیک ROG Matrix RTX 4090 Platinum طبق ادعای خود ایسوس، قوی‌ترین کارت گرافیک گیمینگ دنیا به حساب می‌آید که خب ادعای پوچی نیست. این کارت هنوز به طور رسمی در بازار قرار نگرفته است، اما با وجود استفاده از خنک‌کننده مایع می‌توان انتظار داشت که نسبت به مدل ROG STRIX عملکرد بهتری داشته باشد.

همان طور که می‌توان مشاهده کرد، ایسوس برای این محصول به جای استفاده از فن، سراغ کیت خنک‌کننده مایع و رادیاتور رفته است که تحت شرایط یکسان، کارت را خنک‌تر از مدل‌های دیگر مثل TUF و ROG نگه می‌دارد. چنین چیزی اجازه می‌دهد تا بتوانید فرکانس بیشتری از کارت بگیرید و عملکرد قوی‌تری را شاهد باشید.

Inno3D RTX 4090 iChill 3X

انویدیا به عنوان تولیدکننده اصلی، یک نسخه مرجع از کارت‌های خود را روانه بازار می‌کند، اما برندهای متعددی چون ایسوس و گیگابایت هستند که نسخه‌های سفارشی و خاص خود از این کارت‌ها را می‌سازند. یکی از این برندها Inno3D است که شاید در حد ایسوس نباشد، اما برای کسانی که دنبال کارت گرافیک مناسب رندرینگ هستند، گزینه‌ای کاملا مناسب به حساب می‌آید.

فرکانس پایه و بوست این کارت فرق بسیار کمی با مدل مرجع دارد، اما برای خنک کنندگی به سه فن مجهز شده است که برای جریان یافتن منظم و درست هوا، دو فن بیرونی در جهت عکس عقربه‌های ساعت می‌چرخند. هیت سینک غول پیکر این کارت به چهار لوله حرارتی مجهز است که کلا 2424 میلی‌متر طول دارند. این یعنی حدود 2 متر لوله حرارتی در سراسر این کارت کشیده شده تا حرارت هر چه سریع‌تر منتقل شود. برند Inno3D برای راحتی بیشتر کاربران، نرم‌افزاری به نام TuneIT را منتشر کرده که اجازه مدیریت مواردی چون اورکلاک فرکانس، مشاهده همزمان وضعیت کارت و تعیین سرعت فن‌ها را به شما می‌دهد.

خرید کارت گرافیک اینو تری دی INNO3D GEFORCE RTX 4090 ICHILL X3 24GB

ASUS TUF RTX 4080 OC

کارت گرافیک RTX 4090 در عین حال که قوی‌تری کارت گیمینگ موجود در بازار است، گران‌ترین آن‌ها هم به حساب می‌آید و هم‌اکنون در بازار ایران، حداقل 110 الی 120 میلیون تومان قیمت دارد. اگر دنبال یک کارت با قدرت خوب می‌گردید که قدرت مناسبی داشته باشد، کارت گرافیک RTX 4080 و به طور خاص مدل TUF از برند ایسوس، کارت گرافیک مناسبی برای رندرینگ خواهد بود.

این مدل که دومین کارت قدرتمند از سری RTX 4000 به حساب می‌آید، تعداد 9728 هسته پردازشی دارد که حدود 40 درصد کمتر از مدل قوی‌تر یعنی RTX 4090 است، ولی همچنان از پس رندرهای سنگین بر می‌آید. وجود 16 گیگابایت رم از نوع GDDR6X این اطمینان خاطر را می‌دهد که قادر به رندر مدل‌های سنگین با تکسچرهای باکیفیت باشید. فرکانس پایه و بوست این کارت هم به ترتیب 2505 و 2535 مگاهرتز است و رابط 256 بیتی دارد. گفتیم که این کارت زیرمجموعه سری TUF برند ایسوس قرار می‌گیرد. بنابراین شاهد عملکردی عالی در خنک نگه داشتن کارت هستیم که تحت پردازش‌های سنگین هم دمای متعادلی دارد و عملکرد و سلامت کارت تضمین می‌شود. کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 OC علاوه بر کسانی که دنبال یک کارت گرافیک خوب برای رندرینگ با هزینه مناسب هستند، گزینه ایده‌آل افراد نیمه حرفه‌ای است که رندرهای متوسط و نسبتا سنگین انجام می‌دهند یا رندرشان تنها مختص صحنه‌های ثابت و بدون انیمیشن است.

خرید کارت گرافیک ایسوس ASUS TUF RTX 4080 OC 16GB

ZOTAC RTX 3060 Twin Edge OC

آخرین محصول پیشنهادی این مطلب، یک کارت گرافیک اقتصادی برای رندرینگ محسوب می‌شود که مناسب افرادی خواهد بود که کار مدل‌سازی یا انیمیشن را تازه شروع کرده‌اند و فعلا در حال یادگیری یا انجام کارهای سبک هستند. همچنین این کارت گزینه‌ای عالی برای تدوین‌گرهاست که بیشتر با نرم‌افزارهایی مثل پریمیر و After Effects سر و کار دارند.

کارت گرافیک RTX 3060 یکی از مدل‌های میان رده از سری RTX 3000 به حساب می‌آید که جزو محبوب‌ترین کارت گرافیک‌های فعلی در سراسر دنیاست. ما اینجا سراغ مدل مخصوص برند زوتک رفته‌ایم که یکی از برندهای مطرح سازنده کارت گرافیک محسوب می‌شود و قیمت مناسبی هم دارد. مدل RTX 3060 Twin Edge OC دو فن برای خنک کنندگی دارد که با توجه به قدرت کارت و توان مصرفی، کامل از پس پایین نگه داشتن دما بر می‌آید. این کارت 3584 واحد پردازشی دارد که فرکانس حداکثر 1807 مگاهرتز ارائه می‌دهد. مقدار رم این مدل 12 گیگابایت از نوع GDDR6 و رابط کاربری 192 بیتی دارد.

زوتک برای این محصول از سیستم خنک‌کنندگی انحصاری خود با نام IceStorm 2.0 استفاده کرده است. فن‌ها در این حالت 11 پره دارد که جریان هوا را 10 درصد افزایش می‌دهد. هیت سینک آلومینیومی موجود همراه با لوله‌های حرارتی از جنس مس، کمک می‌کنند تا گرما هر چه سریع‌تر از پردازنده به بیرون منتقل شود. فن‌های این مدل علاوه بر این که تقریبا بی‌صدا هستند، مواقعی که کارت فعالیتی نداشته باشد به صورت خودکار متوقف می‌شوند تا مصرف انرژی کاهش پیدا کند. به صورت کلی این کارت یک محصول اقتصادی حساب می‌شود که نسبت به قیمتی که دارد، ارزشی بالا دارد و کاملا مناسب نیازهای اولیه و پردازش‌های متوسط برای رندر خواهد بود.

خرید کارت گرافیک زوتک ZOTAC GAMING RTX 3060 Twin Edge OC 12GB

سایر مقالات وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 مقایسه
0 موارد محصول