وبلاگ

معرفی بهترین انواع خنک کننده CPU در بازار ایران

معرفی بهترین انواع خنک کننده CPU در بازار ایران

فهرست محتوا

پردازنده به عنوان اصلی‌ترین قطعه موجود در یک سیستم کامپیوتر، بخش زیادی از پردازش‌های موجود را انجام می‌دهد. حجم بالای پردازش در یک پردازنده باعث تولید گرما می‌شود. اینجاست که خنک کننده CPU خود را نشان می‌دهد؛ قطعه‌ای که دمای پردازنده را متعادل نگه می‌دارد و نمی‌گذارد این بخش به خاطر دمای زیاد با خطری روبرو شود یا آسیب ببیند. ما در ادامه سراغ معرفی بهترین انواع خنک کننده CPU در بازار ایران می‌رویم که وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

ASUS ROG Ryujin II 360

برند ایسوس همیشه جزو بهترین سازندگان قطعات اصلی و جانبی برای کامپیوتر بوده و این موضوع برای انواع خنک کننده CPU هم صدق می‌کند. پرچمدار خنک کننده‌های ایسوس با پیشوند ASUS ROG Ryujin شناخته می‌شود که در حال حاضر، نسخه سوم آن در بازار جهانی عرضه شده است. ولی چون هنوز در بازار ایران رواج پیدا نکرده، سراغ نسخه دوم رفتیم.

خنک کننده پردازنده ASUS ROG Ryujin II 360 یک خنک کننده مایع قدرتمند است که اجزای آن شامل یک پمپ، دو لوله انتقال مایع، یک رادیاتور 360 میلی‌متری و سه فن 120 میلی‌متری با نورپردازی ARGB می‌شود. پس این محصول علاوه بر پایین نگه داشتن دمای پردازنده، زیبایی دوچندانی به سیستم شما می‌دهد. روی پمپ هم یک نمایشگر باکیفیت LCD با اندازه 3.5 اینچ تعبیه شده که کاربردهای مختلفی دارد. مثلا می‌توان اطلاعاتی نظیر دمای پردازنده یا سرعت فن‌ها را روی آن قرار داد یا تصویر و ویدیوی دلخواه را نمایش دهد. زیر پمپ یک واتر بلاک قرار دارد که از طریق صفحه‌ای مسی، گرمای پردازنده را به مایع درون لوله و پمپ انتقال می‌دهد. پمپ این خنک کننده سرعتی بین 840 تا 2800 دور در دقیقه دارد. پس از رسیدن مایع به رادیاتور آلومینیومی، سه فن با سرعت 450 تا 2000 دور در دقیقه، گرما را بیرون می‌رانند.

این خنک کننده حتی با وجود نسل جدیدترش، همچنان یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است که به خوبی از پس خنک کردن پردازنده‌های بالا رده همچون Intel Core i9-13900K بر می‌آید.

خرید خنک کننده مایع پردازنده ایسوس ASUS ROG RYUJIN II 360 ARGB

Corsair iCUE H150i Elite CAPELLIX

برند کورسیر یکی دیگر از نام‌هایی است که همیشه می‌توان روی کیفیت و قدرت محصولاتش حساب باز کرد. خنک کننده‌های مایع مخصوص پردازنده کورسیر، چهار اندازه 240 میلی‌متری، 280 میلی‌متری، 360 میلی‌متری و 420 میلی‌متری دارند که اندازه‌شان بنا به تعداد و اندازه فن‌ها تعیین می‌شود. مدل H150i Elite CAPELLIX خنک‌کننده‌ای در ابعاد 360 میلی‌متر است که از سه فن 120 میلی‌متری با سرعت 2400 دور در دقیقه و نورپردازی ARGB بهره می‌برد. این فن‌ها به یک رادیاتور آلومینیومی وصل هستند که گرمای مایع را سریع جذب می‌کند.

این خنک کننده با استفاده از یک صفحه مسی باکیفیت، گرمای پردازنده را جذب و توسط مایع جریان یافت درون لوله‌ها به رادیاتور هدایت می‌کند. شرکت کورسیر نرم‌افزاری با نام iCUE را جهت مدیریت بخش‌های مختلف همچون سرعت پمپ و فن‌ها، میزان صدا و نورپردازی تدارک دیده است تا عملکرد خنک کننده را با توجه به شرایط و نیازتان تنظیم نمایید. اگر قصد تهیه سیستم گیمینگ یا رندرینگ با پردازنده‌ای قدرتمند مثل Intel Core i9-12900K یا 13900K دارید، این خنک کننده قطعا جوابگوی نیاز شما خواهد بود.

DeepCool LS720

برند دیپ‌کول یکی از مطرح‌ترین نام‌ها در زمینه تولید انواع خنک کننده برای پردازنده محسوب می‌شود. مدل LS720 یکی از محصولات قدرتمند این برند است که به لطف استفاده از مایع برای خنک‌کنندگی، روی انواع پردازنده بالا رده قابل استفاده خواهد بود. این محصول از سه فن 120 میلی‌متری برای خنک کردن رادیاتور استفاده می‌کند که هر کدام، سرعتی بین 500 تا 2250 دور در دقیقه دارند. این فن‌ها صدای بسیار کمی تولید می‌کنند و 50 هزار ساعت طول عمر دارند.

دیپ کول برای این خنک‌کننده از نسل چهارم پمپ‌های مخصوص خود استفاده کرده تا عملکرد و کیفیت در بهترین سطح ممکن باشد. پمپ آب این محصول می‌تواند مایع خنک‌کننده را با سرعت حداکثر 3100 دور در دقیقه بچرخاند و انتقال سریع گرما را تضمین کند. خنک‌کننده LS720 به لطف وجود انواع براکت داخل بسته‌بندی، کاملا با جدیدترین سوکت‌های پردازنده‌های اینتل و AMD سازگار است. دیپ کول در این محصول علاوه بر قرار دادن نورپردازی ARGB برای زیبایی بیشتر، صفحه‌ای روی پمپ قرار داده که می‌توان طرح‌های مختلف را با برچسب روی آن قرار داد. همچنین می‌توانید طرح دلخواه خود را جداگانه بسازید و روی آن نصب کنید.

خنک‌کننده پردازنده دیپ کول مدل LS720 اگر چه قدرت خوبی برای کاهش دمای پردازنده‌های بالارده دارد، اما از یک مزیت بزرگ بهره می‌برد که قیمت پایین‌تر آن نسبت به مدل‌های برند ایسوس و کورسیر است. همین باعث می‌شود تا LS720 به گزینه‌ای وسوسه‌کننده برای خرید تبدیل شود.

خرید خنک کننده مایع پردازنده دیپ کول DeepCool LS720

Lian Li Galahad 360

شرکت چینی لیان لی یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان محصولات مختلف کامپیوتر به حساب می‌آید، اما دیرتر از اکثر برندهای مطرح در ایران جا افتاد و حالا جزو بهترین‌هاست. خنک‌کننده‌های مایع این شرکت با سری Galahad شناخته می‌شود که سری اول آن در حال حاضر، رواج بیشتری در کشور دارد. مدل Galahad 360 خنک‌کننده‌ای مجهز به سه فن 120 میلی‌متری است که سرعتی بین 800 تا 1900 دور در دقیقه دارند. محور چرخش این فن‌ها داخل یک مایع روغنی قرار دارد تا هم اصطکاک کاهش پیدا کند و هم صدای ناشی از چرخش کم شود.

جنس رادیاتور این دستگاه ترکیبی از آلومینیوم و پلاستیک است تا گرما را با سرعت خوبی به بیرون هدایت کند؛ اتفاقی که به لطف وجود 14 حلقه آلومینیومی میسر می‌شود. این خنک‌کننده در بخش‌های فن و پمپ، مجهز به نورپردازی ARGB است و می‌توان با کنترلری که روی آن قرار دارد، علاوه بر تعیین رنگ، بین 14 افکت مختلف یکی را به دلخواه انتخاب کرد. سازگاری این محصول با اکثر مادربردهای موجود در بازار، این امکان را فراهم می‌کند تا نورپردازی تمام اجزای سیستم شما از الگویی خاص پیروی کنند و بنابراین، زیبایی یکپارچه‌ای داشته باشند.

روی صفحه پمپ علاوه بر نورپردازی، لوگوی لیان لی هم قرار گرفته است، اما می‌توانید روی آن یک دیسک آلومینیومی آهنربایی بگذارید تا ظاهر متفاوتی به خود بگیرد. محصولات لیان لی در حال حاضر جزو بهترین‌های بازار هستند و شک نکنید خنک کننده CPU مدل Lian Li Galahad 360 هم از این قاعده مستثنی نیست.

Corsair iCUE H100i Elite CAPELLIX

همان طور که خنک کننده های سه فن برای CPU های پرچمدار کاربرد دارند، خنک‌کننده‌های دو فن معمولا برای پردازنده‌های بالارده مثل Intel Core i7  یا AMD Ryzen 7 مفید است. مدل H100i Elite CAPELLIX یکی از بهترین خنک‌کننده‌های دو فن به حساب می‌آید که می‌توانید در بازار پیدا کنید. این فن به خوبی می‌تواند از پس دمای بالای پردازنده‌هایی چون Intel Core i7-12700K و پردازنده‌های مشابه آن برآید و حتی در شرایط سنگین مثل گیمینگ و رندرینگ هم کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

خنک‌کننده H100i Elite CAPELLIX به دو فن 120 میلی‌متری مجهز است که هر کدام حداکثر سرعتی معادل 2400 دور در دقیقه دارند. این فن‌ها وظیفه دارند تا مایع جریان یافته در رادیاتور آلومینیومی را خنک کنند تا سپس دوباره به پمپ برگردد و گرمای ساطع شده از پردازنده را جذب کند. فرایند انتقال گرما از پردازنده به مایع، توسط صفحه‌ای از جنس مس صورت می‌گیرد که زیر پمپ قرار دارد. قطعات مختلف این خنک‌کننده از کیفیت بسیار خوبی بهره می‌برند، طوری که هیچ نگرانی‌ای از کند شدن روند خنک‌کنندگی یا نشت مایع به بیرون نداشته باشید.

این محصول از نورپردازی RGB بهره می‌برد که رنگ و افکت دلخواه را می‌توان از طریق نرم‌افزار انحصاری کورسیر با نام iCUE مدیریت کرد. این نرم‌افزار جز شخصی‌سازی نورپردازی، اجازه تعیین سرعت فن‌ها و نظارت روی آمار مختلف را هم می‌دهد.

DeepCool AG620

چون از ابتدا قرار بود سراغ بهترین خنک کننده های CPU در بازار ایران برویم، بیشتر گزینه‌های این مطلب به خنک‌کننده‌های مایع اختصاص یافته است. این نوع خنک‌کننده‌ها گزینه بسیار بهتری برای پردازنده‌های قدرتمند هستند و خنک‌کننده‌های بادی معمولا نمی‌توانند از پس خنک کردن مدل‌های پرچمدار بربیایند. اما در این بین مدل AG620 به لطف دو فن قوی و دو هیت سینک غول‌پیکر، گزینه‌ای بسیار خوب برای پردازنده‌های میان رده و حتی قوی‌تر به حساب می‌آید. این محصول حتی می‌تواند در توان بالا از پس خنک کردن هیولایی چون Intel Core i9-13900K هم برآید.

ساختار این خنک‌کننده شامل دو فن، دو هیت سینک، صفحه انتقال گرما و لوله‌های حرارتی است. دو فن موجود در ابعاد 120 میلی‌متری، هوا را با سرعتی بین 300 الی 1850 دور در دقیقه از میان هیت سینک‌ها عبور می‌دهند. دو هیت سینک موجود، هر کدام حدودا قطری 50 میلی‌متری دارند که گرمای پردازنده از طریق لوله‌های حرارتی به آن‌ها می‌رسد. این لوله‌ها به علاوه صفحه‌ای که روی پردازنده قرار می‌گیرد از جنس مس است که جذب حرارت بسیار بالایی دارد و گرما را سریع از پردازنده خارج می‌کند.

همان طور که گفتیم، مدل AG620 قادر به کنترل دمای پردازنده‌های بسیار قوی همچون 13900K است، اما در عوض مصرف انرژی بالا دارد و در توان بیش از 270 وات این کار را انجام می‌دهد. پس اگر خواستید سراغ این خنک‌کننده بروید، باید حواس‌تان باشد که پاوری با ظرفیت بالا داشته باشید.

خرید خنک کننده پردازنده دیپ کول DeepCool AG620

سایر مقالات وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 مقایسه
0 موارد محصول