وبلاگ

راهنمای خرید و انتخاب لپ تاپ

راهنمای خرید و انتخاب لپ تاپ

فهرست محتوا

لپ‌تاپ به دلایل متعددی می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به یک PC باشد. فضای کمتری که اشغال می‌کند و وزن کمتری که دارد، حمل و نقل آن راحت می‌کند. همچنین چالش‌هایی چون یافتن قطعاتی که با یک‌دیگر سازگار باشند و سر هم کردن یک کیس را هم ندارید. داشتن باتری هم باعث می‌شود تا بتوانید با لپ‌تاپ در محیط‌هایی استفاده کنید که امکان اتصال مستقیم به برق وجود ندارد. البته که در نهایت خیلی‌ها داشتن یک کامپیوتر خانگی را به لپ‌تاپ ترجیح می‌دهند، اما نمی‌توان از مزیت‌های این دستگاه صرف نظر کرد. مطلب پیش رو راهنمای شما در خرید لپ تاپ خواهد بود و نکات مهم در انتخاب یک گزینه‌ی مناسب را به شما گوشزد خواهد کرد.

به طور کلی فاکتورهای مختلفی وجود دارد که روی تصمیم نهایی برای انتخاب لپ‌تاپ تاثیر می‌گذارند، اما در عین حال هر شخصی به دلیل خاصی برای خود لپ‌تاپ تهیه می‌کند که همین موضوع، اولویت فاکتورهای مختلف را برای هر شخص تغییر می‌دهد. اما معمولا یک فاکتور است که بیشتر از بقیه به چشم می‌آید.

نیاز و بودجه

به عنوان اولین نکته در راهنمای خرید لپ تاپ شما باید ابتدا بررسی کنید که قرار است چه نیازی با خرید این وسیله برطرف شود و چه مقدار بودجه برای آن دارید. این فاکتور به طور مستقیم روی تمام فاکتورهای بعدی هم تاثیر می‌گذارد. تمام برندهای شاخص در ساخت لپ‌تاپ، دسته‌بندی‌هایی برای این محصول خود دارند که با توجه به کاربردشان تعیین می‌شود؛ لپ تاپ صنعتی، اولترابوک، لپ تاپ گیمینگ و دسته‌های دیگر.

در هر کدام از این دسته‌های هم طیفی از محصولات با قیمت‌های مختلف وجود دارد. پس در اولین قدم باید ببینید که چه نیازی دارید و سپس حساب کنید که با چه مقدار بودجه این نیاز رفع خواهد شد و بودجه‌ی خودتان چقدر است. مثلا با بودجه‌ی یک لپ‌تاپ که تنها برای موارد اداری کاربرد دارد، قادر به خرید یک لپ تاپ گیمینگ قدرتمند نیستید یا از آن طرف، خرید یک لپ‌تاپ با قدرت بالا وقتی تنها برای نرم‌افزارهایی مثل آفیس یا جستجو در اینترنت از آن استفاده می‌کنید، خرج اضافی است.

سیستم عامل

حداقل در ایران، اکثر افراد تنها به سیستم عامل ویندوز می‌روند که خب منطقی است، چرا که لپ‌تاپ‌های قابل پشتیبانی از ویندوز بیشتر در دسترس هستند. همچنین برای مثال لپ‌تاپ‌های ویندوزی برای کار اداری با قیمت‌های بهتری به نسبت مک‌بوک پیدا می‌شوند.

البته بحث سیستم عامل باز به فاکتور قبلی یعنی نیاز هم مربوط می‌شود. اگر از لپ‌تاپ برای بازی کردن استفاده می‌کنید، بدون شک باید سراغ ویندوز بروید. اکثر نرم‌افزارهای ادوبی مثل فوتوشاپ، پریمیر و افتر افکت هر دو سیستم عامل ویندوز و macOS را پشتیبانی می‌کنند. اما برخی نرم‌افزارهای کاربردی تنها روی macOS پیدا می‌شوند که در نتیجه چاره‌ای جز خرید مک‌بوک ندارید. سیستم عامل لینوکس هم از طرف دیگر به لطف ساختار اوپن سورس، انتخاب اول بسیاری از برنامه‌نویس‌ها و متخصصان شبکه است. تازه آن را به راحتی می‌توان روی هر سیستمی هم نصب کرد.

البته که شما قادر به نصب هر سه سیستم عامل مشهور روی هر سیستمی هستید، اما باید به بحث سازگار بودن و همچنین چالش‌های پس از آن هم فکر کنید. مثلا سیستم عامل مک طوری طراحی شده که بیشترین بازدهی را روی دستگاه‌های خود اپل دارد. همچنین نصب آن روی یک سیستم دیگر به راحتی نصب ویندوز و لینوکس نیست و باید با استفاده از نرم‌افزار واسطه انجام شود.

آشنایی با دسته بندی لپ تاپ های ایسوس

مشخصات سخت‌افزاری

مورد دیگری که حتما خرید لپ‌تاپ به آن توجه می‌کنید، قدرت و مشخصات سخت‌افزار آن است. نوع پردازنده و کارت گرافیک، میزان و سرعت رم، میزان حافظه و نوع آن که عملکرد کلی لپ‌تاپ را تعیین می‌کند. با توجه به استانداردهای امروز، حداقل میزان رم 4 گیگابایت است که برای کارهای اداری و آموزشی کفایت می‌کند، اما برای کارهای سنگین‌تر رم 8 یا 16 گیگابایت نیاز است.

کارهای سبک با پردازنده‌ی دو هسته‌ای و فرکانس نهایت 2 گیگاهرتز هم راه می‌افتد، اما برای گیمینگ حداقل باید پردازنده چهار هسته‌ای و فرکانس بیشتر از 2 گیگاهرتز باشد. برای کارت گرافیک هم باید میزان فرکانس و رم آن را هم چک کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که برای کارت گرافیک بنچمارک‌های مختلف را ببینید تا متوجه شوید جوابگوی نیازتان هست یا خیر.

تصویر سخت افزار لپ تاپ

اگر بیشتر با فایل‌های متنی سر و کار دارید، حتی یک لپ‌تاپ با 128 گیگابایت حافظه هم به راحتی کارتان را راه می‌اندازد. اما اگر سراغ کارهای سنگین مثل طراحی، رندرینگ یا گیمینگ می‌روید، قطعا فضای بیشتری نیاز خواهید داشت. چه بهتر که لپ‌تاپ مورد نظرتان حافظه از نوع SSD داشته باشد تا با نصب ویندوز روی آن، نرم‌افزارهای مختلف به سرعت اجرا شوند.

مصارف حرفه‌ای هم باز مشخصات خاص خود را می‌طلبند. مثلا یک لپ تاپ مناسب برنامه نویسی امروزه باید از یک پردازنده نسل پنجم یا نسل هفتم قوی و حداقل 8 الی 12 گیگابایت رم بهره ببرد. وجود SSD هم قطعا تاثیر مطلوبی روی سرعت اجرای برنامه‌ها خواهد داشت. افرادی چون آرتیست‌ها، طراح‌های گرافیکی و ادیتورها هم معمولا نیاز به لپ تاپ قدرتمند برای کارهای خود دارند که باید صفحه نمایش خیلی خوبی هم داشته باشد.

به جز مشخصات هر جزء از سخت‌افزار لپ‌تاپ، بهتر است این را هم بررسی کنید که آیا امکان ارتقای برخی قطعات مثل رم یا حافظه وجود دارد یا خیر. شما می‌توانید الان لپ‌تاپی بخرید که نیاز امروزتان را رفع می‌کند، اما بعدا اگر نیاز به فضا یا سرعت بیشتر داشتید، دیگر احتیاجی به خرید یک لپ‌تاپ دیگر نخواهید داشت و تنها کافی است تا رم یا حافظه را ارتقا دهید.

ابعاد و وزن لپ تاپ

فاکتوری که افراد بسیاری به آن اهمیت می‌دهند، چرا که یکی از دلایل‌شان برای خرید لپ‌تاپ این است که بتوانند آن را با خود حمل و در مکان‌های مختلف استفاده کنند. اولترابوک‌ها و لپ‌تاپ‌هایی که قطری نازک و وزنی کمتر از 2 کیلوگرم دارند، بهترین گزینه برای خرید یک لپ‌تاپ سبک هستند. با پیشرفت تکنولوژی، وسایل قابل حملی مثل لپ‌تاپ و گوشی هوشمند از همیشه سبک‌تر هستند تا جابه‌جایی آن‌ها آسان باشد.

البته حمل لپ‌تاپ‌های قدرتمند و همچنین مدل‌های گیمینگ به خاطر وزن بیشتر، قدری دشوارتر است. این وزن بیشتر دلایل مختلفی دارد؛ مثل وجود فن خنک‌کننده، خرید یک لپ‌تاپ با صفحه نمایش نسبتا بزرگ، وجود درایو DVD و قطعه‌ی اضافی دیگری که باعث این افزایش وزن و ابعاد شود.

صفحه نمایش

لپ‌تاپ‌ها به طور کلی صفحه نمایش بزرگی ندارند و اندازه‌ی رایج در لپ‌تاپ‌های امروزی بین 13 تا 18 اینچ است. البته اندک مدل‌هایی با اندازه‌ی کوچک‌تر هم وجود دارد تا رسما یک کامپیوتر جیبی همراه خود داشته باشید. اندازه‌ی بزرگ‌تر از 18 اینچ هم آن قدری بزرگ می‌شود که در حمل و نقل آن حسابی به زحمت بیفتید!

اندازه‌های کوچک‌تر مثل 13 و 15 اینچی برای مصارف روزمره و اداری کاملا مناسب هستند، اما برای کارهایی که نیاز به مشاهده‌ی جزئیات در تصویر دارد، لپ‌تاپی با مانیتور کمتر از 15 اینچ انتخاب خیلی خوبی نیست، مگر این‌که بخواهید یک مانیتور دیگر را به لپ‌تاپ وصل کنید.

در کنار اندازه‌ی صفحه نمایش، باید به وضوح آن هم دقت کرد. خوشبختانه امروزه خود شرکت‌های سازنده این موضوع را رعایت می‌کنند و بین اندازه و وضوح تناسب ایجاد می‌کنند تا کیفیت تصویر در بهترین حالت ممکن باشد. مثلا قرار نیست که یک لپ‌تاپ 17 اینچی با وضوح 720p ببینیم.

 اگر لپ تاپ گیمینگ تهیه می‌کنید، باید به دو مشخصه‌ی دیگر برای صفحه‌نمایش توجه داشته باشید که رفرش ریت و میزان تاخیر است. رفرش ریت (Refresh Rate) یا نرخ نوسازی تصویر تعداد فریم قابل نمایش در تصویر را در واحد هرتز نشان می‌دهد و میزان تاخیر هم با واحد میلی‌ثانیه شمرده می‌شود. رفرش ریت برای گیمینگ باید حداقل 60 هرتز باشد و اگر روی بازی‌های آنلاین تمرکز دارید و بودجه‌تان هم کافی است، پیشنهاد ما انتخاب لپ‌تاپ با مانیتور 120 هرتزی به بالاست. مانیتورهای مناسب طبق استاندارد امروزی، حداکثر باید تاخیری 5 میلی‌ثانیه‌ای داشته باشند.

برای طراح‌ها و ادیتورها، نوع پنل صفحه نمایش اهمیت زیادی دارد، چون باید رنگ با کیفیت بالا و همچنین به طبیعی‌ترین شکل ممکن نمایش داده شود تا نتیجه نهایی بدون ایراد باشد. برای چنین افرادی، لپ تاپ با پنل IPS و OLED بهترین گزینه موجود است که البته قیمت بالاتری نسبت به لپ‌تاپ‌های با پنل متفاوت دارند.

تصویر صفحه نمایش لپ تاپ

ظرفیت باتری

وجود باتری جداگانه یکی از امکاناتی است که لپ‌تاپ را از کامپیوترهای خانگی متمایز می‌کند. با وجود باتری شما می‌توانید در هر مکانی از این وسیله استفاده کنید. اکثر لپ‌تاپ‌های امروزی باتری‌هایی دارند که قادرند لپ‌تاپ را حداقل 5 ساعت روشن نگه دارند، این رقم با توجه به نوع باتری و میزان مصرف لپ‌تاپ می‌تواند به 10 یا 11 ساعت هم برسد.

باتری در عین حال که یکی از قطعات مهم لپ‌تاپ است، یکی از حساس‌ترین آن‌ها هم محسوب می‌شود که باید به دقت از آن مراقبت کرد. اگر از لپ‌تاپ به عنوان یک سیستم خانگی استفاده می‌کنید، آن را همیشه به برق متصل نکنید، چرا که اگر باتری همزمان پر و به برق وصل باشد، دما بالا می‌رود و همین باعث کاهش عمر آن می‌شود. بهترین کار در چنین مواقعی، جدا کردن باتری (در صورت امکان) است.

خنک‌کنندگی

این فاکتور هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که لپ‌تاپ در حال انجام فعالیت‌های سنگین باشد. لپ‌تاپ‌های با کاربرد اداری از پایه برای فعالیت سنگین ساخته نشده‌اند و در نتیجه نگرانی از بابت دما هم وجود ندارد، اما در لپ‌تاپ‌های قوی مثل مدل‌های گیمینگ، خود دستگاه به فن‌هایی مجهز است تا دمای قطعات به حد هشدار نرسد. البته پس از گذشت مدتی، معمولا فن‌های خود لپ‌تاپ دیگر نمی‌توانند جوابگو باشند. به همین خاطر همیشه پیشنهاد می‌کنیم که همیشه یه خنک‌کننده یا کول پد جداگانه برای لپ‌تاپ تهیه کنید.

نوع و تعداد پورت‌ها

اگر کارتان با کامپیوتر به گونه‌ای است که به دو یا تعداد بیشتری مانیتور نیاز دارید، پس قطعا برای‌تان مهم خواهد بود که لپ‌تاپ مورد نظر پورت‌های لازم را داشته باشد. تقریبا تمام لپ‌تاپ‌های امروزی از پورت‌های USB 3.0 و HDMI بهره می‌برند. برخی از مدل‌های با قدرت بالا پورت Display Port هم دارند که بهترین پورت برای انتقال تصویر به مانیتور دیگر در بالاترین کیفیت ممکن است. توجه کنید که اگر به سراغ لپ‌تاپ‌های جمع و جور بروید، شاید تعداد پورت نیاز شما روی آن‌ها نباشد.

امکانات جانبی

هر شخصی بنا به سلیقه‌ی خود دوست دارد تا لپ‌تاپ ایده‌آلش یک سری امکانات اضافه داشته باشد و این مورد، یک فاکتور حیاتی در راهنمای خرید لپ تاپ محسوب نمی‌شود. مثلا وجود قابلیت لمسی برای صفحه نمایش لپ‌تاپ یا امکان تاشو بودن آن از هر دو طرف و تبدیل به تبلت، این وسیله را به یک گزینه‌ی عالی برای افرادی تبدیل می‌کنند که دائم در سفر هستند و همزمان باید به کارهای خود برسند.

خرید لپ تاپ با بهترین قیمت از فروشگاه کالاهمراه

سایر مقالات وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 مقایسه
3 آیتم محصول