وبلاگ

چطور یک مودم مناسب انتخاب کنیم؟

فهرست محتوا

با پیشرفت شبکه های بیسیم و خطوط اینترنت، کاربران نیاز به بروزرسانی تجهیزات خود می کنند. اینکه با تمام پیشرفت ها چطور یک مودم مناسب انتخاب کنیم؟ باید به دو مورد اولیه و همیشگی اشاره کنیم.

اول اینکه مودم را برای چه منظوری می خواهیم و برای چه مکانی؟ این اولین سوالیست که برای خرید یک مودم مطرح می شود.

دوم اینکه هزینه ی مدنظر برای خرید مودم چقدر است؟

برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشیم چند مورد را بررسی می کنیم تا با مشخص شدن آن ها بتوانید مودم مورد نظر خود را انتخاب کنیم. پس با ما همراه باشید.

1. متراژ:

 متراژ مکان مورد نظر، مشخص می کند که شما به چه میزان برد برای انتشار سیگنال از طریق مودم نیاز دارید. اگر متراژ مکان تا 70 متر است مودم هایی با یک آنتن مناسب است. اما اگر متراژ تا 150 متر میرسد می توانید از مودم های 2 آنتن استفاده کنید که در بازار ایران 2 مدل TPLINK 8961 و DLINK 2740 از نظر قیمت و کیفیت قابل دسترس و مناسب هستند.

اما اگر برای متراژی بالاتر از 150 متر نیاز دارید حتما از مودم هایی با تعداد آنتن بیشتر یا یک اکسس پوینت در کنار مودم خود استفاده کنید. همچنین یک ریپیتر روتر هم جواب گوی شما خواهد بود.

2. نوع خط اینترنت:

دو نوع خط انتقال اینترنت وجود دارد:

ADSL: از طریق خط مسی تلفن و سرعتی حدود 8 مگابایت بر ثانیه

VDSL: از طریق فیبر نوری تلفن و سرعتی حدود 100 مگابایت بر ثانیه

پس اول باید مطلع شوید که نوع خط اینترنت شما چیست که معمولا ADSL است و مودم مناسب آن 2 مدل TPLINK 8961 و DLINK 2740 می باشد. اما برای VDSL که سرعتی بسیار بیشتر از ADSL دارد و مخابرات ایران جدیدا اقدام به راه اندازی آن نموده است، مودم TPLINK 9960 بسیار کارآمد و قیمت مناسبی هم دارد.

3. پورت شبکه:

پورت های شبکه زمانی مدنظر قرار می گیرد که شما بخواید شبکه ای از کامپیوترها ایجاد کنید یا اینکه چند کامپیوتر را از طریق کابل به مودم متصل کنید.

مودم ها معمولا دارای 1 پورت یا 4 پورت هستند که براساس تعداد سیستم هایی که می خواهید به مودم از طریق کابل شبکه متصل کنید انتخاب می کنید. اما براساس تجربه در خانه، امروزه نیازی به پورت های زیاد نیست اما در محل کار یا مکان های اداری و صنعتی می تواند 4 پورت بودن مودم مهم باشد.

4. دکمه WPS:

دکمه WPS برای اتصال یک دستگاه به صورت سریع به مودم است. مثلا شما می خواهید یک پرینتر را از طریق وای فای به مودم متصل کنید برای این کار دکمه WPS را نگه داشته و حالا برای حدود 1 دقیقه فرصت دارید پرینتر را بدون هیچگونه تنظیماتی به مودم متصل کنید.

حتی شما می توانید با کدی پشت مودم هست از طریق WPS به مودم سریعا متصل بشید.

5. سرعت انتقال:

امروز آنتن مودم ها پورت های شبکه براساس بالا رفتن سرعت اینترنت از استانداردهای جدیدی برخوردار می باشند. سرعت های 300 مگابایت بر ثانیه و 10/100/1000 یکی موارد مهم است که می توانید روی کیفیت سرعت شما تاثیرگذار باشد.

این مورد را حتما مخصوصا روی خطوط ADSL2+ و VDSL مدنظر داشته باشید تا از سرعت خود نهایت لذت را ببرید. در موارد دیگر مانند گیمیرها و شبکه های شلوغ بیسیم حتما از مودم هایی باسرعت انتقال (ترانسمیت) بالای 20 دسی بل استفاده کنید.

6. پهنای باند:

مودم های تک و دو آنتن دارای پهنای باند 2.4 گیگاهرتز هستند و مودم های 3 آنتن با دو باند مجزا داری یک باند 2.4 گیگاهرتزی و یک باند 5 گیگاهرتزی دارند. در 2.4 گیگاهرتز شما دارای برد بیشتری هستید اما در 5 گیگاهرتزی شما برد بسیار کمتری دارید اما پهنای باند بسیار بالایی دارید که در موارد انتقال تصویر و مدیا بسیار اهمیت دارد. به طور مثال شما یک تلویزیون هوشمند دارید که می خواهید به شبکه وای فای متصل و از تلویزیون های اینترنتی مثل یوتیوب یا آپارات استفاده کنید. در این شرایط از باند 5 گیگاهرتزی استفاده می کنید.

با لیست کردن این 6 مورد می توانید به مناسب ترین مودم خود دست پیدا کنید. همچنین برای خرید مودم با بهترین قیمت به قسمت مودم های سایت کالاهمراه سری بزنید.

سایر مقالات وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 مقایسه
0 موارد محصول