شرکت انویدیا همان زمانی که برای اولین بار از کارت گرافیکهای RTX رونمایی کرد، یکی از بزرگترین قدمها را برای پیشرفت فناوریهای گرافیکی برداشت. تبدیل شدن «ری تریسینگ» (Ray-Tracing) به متد اصلی شبیهسازی نورپردازی و انعکاس، باعث شد تا گرافیک بازیهای بیشتر از همیشه به واقعیت شبیه باشد. اما در واقع برگ برندهی اصلی انویدیا با کارتهای جدید خود فناوری دیگری با نام Nvidia DLSS است که یکی از انقلابیترین فناوریهای تاریخ پیسی گیمینگ به حساب میآید.
فناوری Nvidia DLSS چیست؟
فناوری Deep Learning Super Sampling یا به اختصار DLSS اولین بار در سال 2018 میلادی توسط شرکت انویدیا رونمایی شد. این فناوری با استفاده از هوش مصنوعی، روند افزایش ابعاد و بالا بردن کیفیت تصاویر را به صورت همزمان در بازیهای ویدیویی انجام میدهد که نتیجهاش، اجرای روانتر بازیهای روی کامپیوتر و با وضوح تصویر بهتر خواهد بود.
روند کار دقیقتر این فناوری به این شکل است که بازی در پسزمینه در وضوح کمتری اجرا میشود. برای مثال اگر شما بخواهید بازی در را در وضوح 4K تجربه کنید، کارت گرافیک تصویر را در وضوح 1080p پردازش میکند. سپس هوش مصنوعی با دقت بسیار بالایی، همان تصویر را در وضوح 4K حدس میزند و ترسیم میکند. به این ترتیب، تصویری در وضوح 4K درست میشود که جزئیات بالایی دارد و به مخاطب، تجربهی بصریای را ارائه میدهد که انگار رندر تصویر در همان وضوح 4K انجام شده است.
این فناوری از متد Anti-Aliasing مخصوص خود استفاده میکند تا در کنار حفظ جزئیات، لبه اجسام و اشکال به نرمترین و طبیعیترین شکل ممکن نمایش داده شوند. چنین فناوریای به لطف هستههایی در کارت گرافیک با نام Tensor Cores محقق میشود که از هستههای پردازشی اصلی یعنی CUDA Cores جدا هستند و به طور خاص برای DLSS ساخته شدهاند.
فناوری Nvidia DLSS با چنین روندی، حجم پردازش و رندر تصاویر را تا حد زیادی کاهش میدهد و به این ترتیب اجازه میدهد تا بازیها را با فریمریت بیشتری تجربه کنید، اما کیفیت و ابعاد بالای تصویر همچنان حفظ شود. انویدیا در ابتدا DLSS را به عنوان مکملی برای ریتریسینگ معرفی کرد تا گیمرهای پلتفرم کامپیوتر بتوانند تجربهی مناسبی از بازیهای جدید داشته باشند، اما حالا به قدری رایج است که به صورت جداگانه روی آن مانور داده میشود.
چند نسخه از فناوری Nvidia DLSS تا به حال منتشر شده است؟
شرکت انویدیا تا به حال سه نسخهی مختلف از این فناوری را معرفی کرده که هر کدام نسبت به نسخهی قبل، پیشرفتهای قابل توجهی داشته است.
نسخهی اول DLSS که در سال 2019 میلادی معرفی شد، به این گونه بود که هوش مصنوعی تصاویر هر بازی را جداگانه مطالعه و شبیهسازی میکرد. بازیهای Battlefield V و Metro Exodus مهمترین عناوینی بودند که از این فناوری پشتیبانی میکردند.
نسخهی دوم DLSS بهار سال 2020 میلادی در دسترس قرار گرفت و به لطف هوش مصنوعی پیشرفتهتر، دیگر نیازی نبود تا هر بازی را جداگانه بررسی کند. بسیاری از بازیهایی که با انجین آنریل و یونیتی ساخته شدهاند، از این فناوری بهره میبرند.
نسخهی سوم DLSS که جدیدترین نسخه از آن به حساب میآید، قرار است ماه آینده و همزمان با انتشار کارت RTX 4090 در دسترس قرار بگیرد. طبق اعلام انویدیا، این نسخه از الگوریتم جدیدی برخوردار شده که عملکرد فناوری را دو برابر بهبود میبخشد و میتواند فریمریت بازیها را نسبت به رندر طبیعی، تا چهار برابر بیشتر کند. این الگوریتم به جای رندر هر پیکسل، فریم تصویر را رندر میکند که باعث سریعتر شدن کل فرایند میشود.
نکتهای که دربارهی نسخههای مختلف DLSS وجود دارد، این است که نسخههای جدیدتر از قبلیهای پشتیبانی نمیکنند که یعنی به عنوان مثال، شما با استفاده از کارتی که از DLSS 3.0 بهره میبرد، نمیتوانید یک بازی را با DLSS 2.0 اجرا کنید.
فناوری DLSS چند حالت دارد؟
هنگامی که میخواهید فناوری DLSS را برای یک بازی فعال کنید، چند حالت مختلف در تنظیمات گرافیک وجود دارد. تعداد حالتها در نسخهی اول سه تا بود، اما از نسخهی دوم به بعد یک حالت دیگر هم اضافه شد. حالتهای مختلف برای تنظیمات DLSS شامل موارد زیر است:
- Quality
- Balanced
- Performance
- Ultra Performance
اسامی این حالتها تا حد خوبی گویای عملکردشان هستند. حالت Quality بهترین گزینه برای کاربرانی است که کیفیت تصویر برایشان اولویت اصلی را دارد و در عین حال میخواهند بازی نسبت به حالت معمولی (DLSS غیر فعال) روانتر اجرا شود. این گزینه بیشتر به کاربران دارای مانیتور 4K پیشنهاد میشود.
حالت Balanced بین کیفیت تصویر و افزایش فریمریت تعادل ایجاد میکند. کیفیت تصویر در این حالت نسبت به Quality کمتر است، اما نتیجهی نهایی در وضوح 4K همچنان مناسب خواهد بود و بازی روانتر اجرا خواهد شد.
دو حالت Performance و Ultra Performance اجرای روانتر را به کیفیت تصویر اولویت قرار میدهد. جزئیات تصویر در این حالتها مقداری تار میشود، اما در عوض فریمریت با افزایش قابل توجهی همراه خواهد شد. حالت Performance بیشتر به کاربران دارای مانیتور 1440p پیشنهاد میشود و حالت آخر هم مناسب کاربران با مانیتور 8K خواهد بود. این دو حالت همچنین برای کاربران بازیهای آنلاین مناسب است که در آنها، فریمریت بالاتر اهمیت بیشتری دارد.
پس با توجه به این اطلاعات و علاقهمندی خودتان، باید به سراغ یکی از این حالتهای فناوری Nvidia DLSS بروید. اگر به کیفیت تصویر بیشتر اهمیت میدهید، حالت Quality برای شما مناسب است. اگر بیشتر سراغ بازیهای آنلاین یا بازیهای با سرعت بالا میروید، حالتهای Performance و Ultra Performance پیشنهاد میشود. حالت Balanced هم چیزی است که میتواند برای تمام کاربران نتیجهای عالی به همراه داشته باشد.
چه کارت گرافیک هایی از فناوری Nvidia DLSS پشتیبانی میکنند؟
جواب این سوال چیزی است که شاید برای همه مطلوب نباشد. فناوری DLSS توسط شرکت انویدیا خلق شده و در نتیجه، تنها مخصوص کارتهای خود این شرکت و کارتهای AMD را پشتیبانی نمیکند. این را هم باید ذکر کرد که تنها کارتهای سری RTX قابلیت استفاده از این فناوری را دارند. پس اگر کارت GTX دارید، خبری از DLSS نیست.
نکتهی بعدی اینکه جدیدترین نسخه یعنی نسخهی سوم تنها در انحصار کارتهای RTX 4000 است. پس اگر میخواهید از DLSS 3.0 بهره ببرید، باید به فکر پسانداز برای مدلهای جدید باشید.
اولین محصولی که در بازار عرضه شده و از این فناوری پشتیبانی میکند، کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4090 OC است که هماکنون میتوانید آن را از فروشگاه کالاهمراه تهیه کنید.
-
کارت گرافیک اینو تری دی INNO3D RTX 4090 ICHILL X3 24GB
-
کارت گرافیک ایسوس ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC 24GBامتیاز 5.00 از 5 امتیاز 1 مشتری
-
کارت گرافیک ایسوس ASUS TUF RTX 4090 OC 24GBامتیاز 5.00 از 5 امتیاز 1 مشتری
چه بازیهایی از این فناوری پشتیبانی میکنند؟
فناوری DLSS چیزی است که باید توسط سازندهها به بازی اضافه شود و به همین خاطر تمام بازیهای موجود از آن پشتیبانی نمیکنند. خبر خوب اینکه اکثر بازیهای مطرح و جدید، این فناوری را در خود گنجاندهاند و نیاز نیست از این بابت نگران باشید. هماکنون بیش از 340 بازی از این فناوری استفاده میکنند که فهرست کامل آنها در سایت رسمی انویدیا موجود است. فهرست برخی از بازیهایی که همین حالا از این فناوری برخوردارند را میتوانید در ادامه ببینید.
- Alan Wake Remastered
- Back 4 Blood
- Battlefield 2042
- Battlefield V
- Call Of Duty: Modern Warfare
- Call Of Duty: Warzone
- Chorus
- Control
- Crysis Remastered
- Crysis Remastered Trilogy
- Cyberpunk 2077
- Deathloop
- Death Stranding
- Deep Rock Galactic
- Doom Eternal
- Dying Light 2
- Escape from Tarkov
- Evil Dead: The Game
- Fortnite
- Ghostrunner
- Ghostwire: Tokyo
- God of War
- Hitman 3
- Horizon Zero Dawn
- Marvel’s Avengers
- Marvel’s Guardians of the Galaxy
- Marvel’s Spider-Man Remastered
- Mechwarrior V: Mercenaries
- Metro Exodus / Metro Exodus Enhanced Edition
- Microsoft Flight Simulator
- Minecraft
- Monster Hunter: Rise
- Monster Hunter: World
- Mount & Blade II Bannerlord
- Naraka: Bladepoint
- Nioh 2: The Complete Edition
- No Man’s Sky
- Outriders
- Rainbow Six Extraction
- Rainbow Six Siege
- Red Dead Online
- Red Dead Redemption 2
- Rise of the Tomb Raider
- Rust
- Shadow of the Tomb Raider
- Shadow Warrior 3
- Sifu
- Watch Dogs Legion
بازیهای زیر هم در آینده عرضه خواهند شد که در زمان عرضه از فناوری Nvidia DLSS پشتیبانی خواهند کرد.
- A Plague Tale: Requiem
- Atomic Heart
- Black Myth: Wukong
- Boundary
- Dakar Desert Rally
- Deliver Us Mars
- Dying: 1983
- GRIT
- Hogwarts Legacy
- LEAP (available now in early access)
- Marauders
- Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
- Midnight Ghost Hunt (available now in early access)
- On Air
- Perish
- Portal with RTX
- Ratten Reich
- Ripout
- SCP: Pandemic (available now in early access)
- STALKER 2: Heart of Chornobyl
- Super People
- Synced: Off-Planet
- System Shock (available now in the demo)
- The Anacrusis (available now in early access)
- The Day Before
- The Lord of the Rings: Gollum
- Throne and Liberty
- Tower of Fantasy
- Turbo Sloths
- Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
- Voidtrain
- Warhammer 40,000: Darktide
فناوری DLSS طی چهار سال گذشته و به لطف تاثیر قابل توجهی که روی عملکرد بازیها گذاشته، یک فناوری اساسی و بسیار مهم در پیسی گیمینگ به شمار میرود. به لطف DLSS میزان فریمریت در یک بازی نسبت به حالت عادی، میتواند تا حداکثر 4 برابر بیشتر شود.
شرکت انویدیا در لایواستریمی که برای رونمایی از سری RTX 4000 داشت، نمایش داد که فریمریت بازی Cyberpunk 2077 که در حالت عادی و روی وضوح 4K حدود 22 فریم است، با استفاده از DLSS 3.0 به بالای 90 فریم میرسد، در حالی که این عدد با DLSS 2.0 بالای 60 فریم بود.
.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:20%;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}شرکت انویدیا به لطف DLSS تکنولوژیهای مرتبط با بازیهای ویدیویی را وارد مرحلهی جدیدی کرده که شرکتهای رقیب مثل AMD و اینتل را هم واداشت تا به سراغ خلق تکنولوژی مشابه بروند. این فناوری همچنان راه زیادی برای پیشرفت دارد و بدون شک اهمیت بیشتری هم پیدا خواهد کرد.