وبلاگ

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر؛ کدام انتخاب بهتری است؟

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر

فهرست محتوا

مقایسه کامپیوتر و لپ‌تاپ یکی بحث همیشگی بین طرفداران هرکدام است. تفاوت‌های آشکار این دو باعث شده تا هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را داشته باشند و از آنجا که اکثر افراد فقط توانایی خرید یکی از آن‌ها را دارند در این مقاله قصد داریم کامپیوتر و لپ‌تاپ را از جنبه‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب ممکن با توجه به نیاز‌های خود را داشته باشید.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر در استفاده روزمره

کامپیوتر و لپ‌تاپ در خیلی موارد می‌توانند برای امور مشابه مورد استفاده قرار بگیرند، اما ویژگی‌های کلیدی در هرکدام وجود دارد که تفاوت کامپیوتر و لپ‌تاپ را مشخص می‌کنند و باعث می‌شود برای فعالیت‌های مختلف برتری و ضعف‌هایی نسبت به هم داشته باشند.

ویژگی‌های کلیدی لپ تاپ‌

  • مجز بودن به مانیتور، کیبورد و تاچ‌پد
  • دارای باتری داخلی
  • محدودیت در پورت‌های اتصال
  • قابل ارتقاء نبودن اکثر قطعات

لپ‌تاپ‌ها دستگاه کاملا یکپارچه‌ای هستند و سعی شده تمام ویژگی‌های کاربردی و فناوری‌های مورد نیاز در آن‌ها تعبیه شود. این موارد شامل مانیتور، کیبورد، تاچ‌پد، باتری و اتصال بی‌سیم می‌شود. این درحالی هست که کامپیوتر‌های دسکتاپ به لوازم جانبی مختلفی نیاز دارند. البته این مزیت هزینه‌هایی هم دارد و برای به دست آمدنش، باید قید امکان ارتقاع و تعویض قطعات را بزنید. بخاطر یکپارچه بودن برد لپ‌تاپ و تلاش برای اشغال کمترین فضای ممکن،‌ اکثر قطعات قابل تعویض نیستند. هرچند در برخی مدل‌ها امکان تعویض هارد و رم وجود دارد، اما معمولا این دو تنها قطعات قابل تعویض هستند.

ویژگی‌های کلیدی کامپیوتر دسکتاپ

  • فراوانی پورت‌های اتصال
  • قابلیت ارتقاع و شخصی‌سازی
  • نداشتن مانیتور، کیبورد و ماوس
  • عدم وجود باتری داخلی
  • ثابت بودن و نداشتن قابلیت حمل

دسکتاپ‌ها تنها دارای قطعات اصلی شامل مادربرد، پردازنده، رم و دیوایس ذخیره‌سازی هستند، پس خریداران باید لوازم جانبی را با توجه به نیاز خود به صورت جداگانه تهیه کنند. همچنین نداشتن باتری، ابعاد بزرگ و وزن بیشتر باعث شده تا قابلیت جا‌به‌جایی نداشته باشند، بنابر این نمی‌توانید در مسافرت یا رفتن به کافه و کتابخانه کار‌های خود را انجام دهید. هرچند قابلیت ارتقاع و شخصی سازی کامپیوتر‌های دسکتاپ چنان قابل توجه و کارآمد است که می‌تواند همه این ایرادات را در دید شما کم رنگ کند.

مقایسه عملکرد لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ

بعضی از کاربران در نگاه اول فکر می‌کنند لپ تاپ‌ و کامپیوتر‌ی که سخت‌افزار یکسان دارند، عملکرد مشابهی ارائه می‌دهند. آن‌ها با پردازنده، کارت گرافیک و مقدار رم یکسانی عرضه می‌شوند و انتظار می‌رود قدرت پردازشی برابری داشته باشند، اما در عمل دسکتاپ‌ها عملکرد بسیار بهتری از یک لپ تاپ دارند. این تفاوت کامپیوتر و لپ تاپ از نظر عملکرد، می‌تواند در اجرای بازی‌ها، کار با نرم‌افزار‌های تدوین و پردازش‌های سنگین دیگر مشاهده شود. پس اگر مشخصات هردو مشابه هست چرا عملکرد کامپیوتر‌ بهتر از لپ تاپ هست؟

پاسخ بسیار ساده است و باید گفت که سخت‌افزار لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ درواقع یکسان نیست. برای مثال چیپست‌های گرافیکی که در لپ تاپ‌ها استفاده می‌شود نسخه Mobile هست که معمولا از نظر تعداد هسته پردازشی،‌ فرکانس کاری،‌ مقدار حافظه رم، توان مصرفی و برخی موارد دیگر با نسخه اصلی تفاوت دارند. برای نمونه نسخه دسکتاپ پردازنده گرافیکی RTX 4090 در بنچمارک‌های مختلف به طور میانگین 87 عملکرد بهتری از نسخه Mobile دارد. این مسئله برای پردازنده هم صدق می‌کند و معمولا در لپ تاپ‌ها از نسخه ضعیف شده پردازنده اصلی استفاده می‌شود.

جدل زیر تفاوت کامپیوتر و لپ تاپ با گرافیک RTX 4090 را حین اجرای بازی Marel’s Spider-Man Remastered نشان می‌دهد و می‌توانید به وضح برتری عملکرد کامپیوتر دسکتاپ را مشاهده کنید.

اما چرا شرکت‌های سازنده دست به چنین کاری می‌زنند؟ لپ‌تاپ‌ها برای قابل حمل بودن در ابعاد بسیار کوچک‌تری نسبت به یک کامپیوتر دسکتاپ ساخته می‌شوند و فضای بسیار ‌کمتری دارند. برای همین سازندگان مجبور می‌شوند تمام قطعات را در یک برد که فضای کمی می‌گیرد قرار دهند. این باعث می‌شود امکان استفاده از سیستم‌های خنک‌کنندگی قدرتمند را نداشته باشند و در کنترل دمای قطعات به مشکل بخورند، پس مجبور به استفاده از قطعاتی کم مصرفت تر می‌شوند که قدرت کمتری هم دارند.

در مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر نه تنها برتری عملکرد، بلکه داشتن سیستم خنک‌کنندگی قدرت‌مند که طول عمر قطعات را بیشتر می‌کند، باعث می‌شود کامپیوتر‌های دسکتاپ انتخاب بهتری برای گیمینگ باشند. عملکر روان در اجرای بازی‌ها با تنظیمات گرافیکی بالاتر باعث شده تمام گیمر‌های حرفه‌ای به‌جای استفاده از لپ‌تاپ، دسکتاپ‌ها را ترجیح دهند. همچنین گیمر‌هایی که کامپیوتر دسکتاپ دارند می‌توانند لوازم جانبی حرفه‌ای با توجه به نیاز خود تهیه کنند در حالی که هزینه اضافه برای لپ‌تاپ درحالی که خودش مانیتور و کیبورد دارد از نظر اقتصادی منطقی نیست.

مقایسه قابلیت حمل لپ‌تاپ و کامپیوتر دسکتاپ

نتیجه مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر از نظر قابلیت حمل بسیار واضح است. هرچند کامپیوتر‌های کوچک یا مینی پی‌سی‌هایی ساخته شده‌اند که هدف آن‌ها داشتن قابلیت حمل بیشتر نسبت به دسکتاپ‌های عادی است، اما همچنان بیشتر آن‌ها به منبع برق خارجی، مانیتور، ماوس و کیبورد جداگانه نیاز دارند. پس هوز لپ‌تاپ‌ها کامل‌ترین و قوی‌ترین نوع کامپیوتر قابل حمل محسوب می‌شوند

البته همه لپ تاپ ها هم مناسب حمل نیستند. مشخصه‌های اصلی که آن‌ها را قابل حمل می‌کند، وزن کم و داشتن باتری داخلی هست در حالی که لپ تاپ‌های گیمینگ وزن نسبتا زیادی دارند و از طرفی بخاطر داشتن قطعات قدرتمند،‌ باتری آن‌ها مدت زیادی دوام نمی‌آورد. حتی برای رفق مشکل باتری آن‌ها مجبور هستید شارژر آن‌ها را همراه خود داشته باشید.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر؛ صدا، گرما و مصرف برق

لپ‌تاپ‌های مالتی مدیا که اختصاصا برای حمل و نقل راحت و عملکرد مناسب برای انجام کار‌های روزمره ساخته می‌شوند، جای انتقاد زیادی ندارند و انتخاب کاملا منطقی‌ای هستند،‌ اما لپ تاپ‌های گیمینگ یک سری مشکلات خاص دارند که در نگاه اول به چشم نمی‌آید. بریم این مشکلات را بررسی کنیم تا بعد خرید پشیمان نشوید.

سر و صدای زیاد لپ تاپ‌های گیمینگ می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. مشکل در تعداد فن‌های خنک‌کننده نیست، بلکه در اندازه و سرعت آن‌ها است. فن‌های لپ‌تاپ باید کوچک و باریک باشند، بنابراین برای جابه‌جایی سریع هوا، سرعت چرخش بالایی دارند. همین موضوع باعث ایجاد سر و صدای آزاردهنده می‌شود.

گرما برای هردو این دستگاه‌ها بسیار مشکل‌ساز است، اما در مقایسه لپ‌تاپ و کامپیوتر، سیستم خنک‌کنندگی لپ‌تاپ‌ها بسیار ضعیف‌تر عمل می‌کند و این مسئله باعث بالا رفتن اصطحلاک و کاهش طول عمر آن‌ها می‌شود. این مسئله باعث می‌شود لپ‌تاپ‌ها برای فعالیت‌های سنگین طولانی مدت مانند گیمینگ یا رندر‌های سنگین مناسب نباشند.

حالا که از معایب لپ‌تاپ‌ها گفتیم خوبه که اشاره‌ای به برتری‌های آن هم کنیم. مصرف برق اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ حین فعالیت، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ وات و در حالت بیکاری بسیار کمتر از این مقدار است. از طرف دیگر، یک دسکتاپ گیمینگ در حالت بیکاری به راحتی به ۱۰۰ وات و در حین انجام فعالیت‌های سنگین به بیش از ۵۰۰ وات برق نیاز دارد. برای سیستم‌های بالارده، این رقم می‌تواند به ۱۰۰۰ وات یا حتی بیشتر هم برسد.

مقایسه ارزش خرید لپ تاپ و کامپیوتر دسکتاپ

ارزش لپ‌تاپ و کامپیوتر دسکتاپ در زمان خرید تقریبا یکسان است. هرچند دسکتاپ‌ها به وضوح قدرت بیشتری دارند، اما عملکرد لپ تاپ های گیمینگ هم ضعیف نیست و از طرفی هزینه‌های جانبی مانند مانیتور را حذف می‌کنند. ولی بیاید کمی دقیق‌تر و از جنبه‌های مختلف به مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر از نظر ارزش خرید بپردازیم.

اگر حفظ ارزش در طولانی مدت را مد نظر قرار دهیم، لپ‌تاپ‌ها قطعا بازنده این مقایسه خواهند بود. عدم امکان ارتقا یکی از مشکلات بزرگ آن‌ها است. برای مثال خرید کارت گرافیک جدید چند سال به عمر یک کامپیوتر دسکتاپ می‌افزاید. این کار در لپ‌تاپ امکان‌پذیر نیست، بنابراین ممکن است پس از تنها سه تا پنج سال استفاده، نیاز به خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ جدید داشته باشید.

تعمیر هم مسئله بسیار مهمی است. برد یکپارچه و غیر قابل تعویض بودن قطعات لپ‌تاپ تعمیر آن را بسیار سخت و پر هزینه تر از کامپیوتر دسکتاپ می‌کند. اگر کارت گرافیک یک کامپیوتر گیمینگ خراب شود، قطعات مورد نیاز برای تعمیر آن به راحتی پیدا می‌شود و حتی اگر نیاز به تعویض باشد می‌توانید آن قطعه را در بازار پیدا کنید یا با یک مدل دیگر جایگزین کنید‍. اما اگر همین اتقال برای یک لپ‌تاپ بی‌افتد امکان جایگزینی با یک گرافیک جدید هم وجود ندارد، چرا که مادربرد شما به احتمال زیاد از آن پشتیبانی نمی‌کند.

غیر قابل ارتقاع بودن، اصطحلاک بالا و تعمیر سخت باعث می‌شود لپ تاپ‌ها به مرور زمان با سرعت بیشتری قیمت خود را از دست بدهند. این درحالی است که می‌توانید قطعات کامپیوتر را به صورت جداگانه بفروشید و با پول آن و کمی هزینه اضافه، یک قطعه جدید‌تر بخرید تا نیاز به یک کامپیوتر جدید نداشته باشید. پس شاید در نگاه اول لپ‌تاپ‌ها بخاطر داشتن مانیتور و کیبورد از نظر اقتصادی جذاب‌تر به نظر برسند اما اگر آینده نگر باشیم، خرید کامپیوتر دسکتاپ قطعا بهتر خواهد بود.

حرف آخر

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر با توجه به کاربری متفاوتی که دارند کار درستی نیست و انتخاب شما باید طبق نیاز‌هایتان باشد،‌ ولی به صورت کلی کامپیوترها در بیشتر موارد از‌ جمله عملکرد، طول عمر و ارزش خرید برتری دارند. هرچند نیاز به در دسترس بودن در جا‌های مختلف، چاره‌ای به جز خرید لپ تاپ برای کاربران باقی نمی‌گزارد.

سایر مقالات وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
0 مقایسه
0 موارد محصول
خانه