وبلاگ

پنج راهکار برای افزایش طول عمر کامپیوتر

پنج راهکار برای افزایش طول عمر کامپیوتر

فهرست محتوا

این روز‌ها قیمت قطعات کامپیوتر بسیار بالا رفته است و خراب شدن یکی از اجزای سیستم می‌تواند هزینه زیادی روی دست شما بگزارد. رعایت برخی نکات و روش‌‌ها، می‌تواند روی طول عمر قطعات و بهینه بودن عملکرد سیستم تاثیر زیادی داشته باشد. این مقاله پنج راهکار برای افزایش طول عمر کامپیوتر و جلوگیری از خرابی قطعات را معررفی می‌کند.

کنترل دما؛ مهم‌ترین نکته برای محافظت از کامپیوتر

­

گرما دشمن اصلی قطعات الکترونیکی است. پس استفاده از یک سیستم خنک‌کنندگی خوب خیال شما را بابت عملکرد مناسب و سلامت قطعات کامپیوتر راحت می‌کند. هرچند همیشه باید حواستان به وضعیت فن‌ها و مسیر‌های جریان هوا باشد، چرا که جمع شدن گرد و غبار باعث اختلال در عملکرد سیستم خنک‌کنندگی و در نتیجه بالا رفتن دمای سیستم می‌شود که این مسئله برای تمام قطعات به خصوص پردازنده و کارت گرافیک شما مضر است و باعث افت عملکرد و خرابی آن‌ها می‌شود.

برای تمیز کردن سیستم خنک‌کنندگی کامپیوتر می‌توانید از اسپری هوای فشرده استفاده کنید یا به متخصص‌هایی که خدمات سرویس کامپیوتر ارائه می‌دهند مراجعه کنید. این کار حدودا هر شش ماه یکبار باید انجام شود، اما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار‌هایی که وضعیت قطعات کامپیوتر را نشان می‌دهند دمای آن‌ها را زیر نظر داشته باشید و تنها زمانی که میزان آن بالاتر از حد معمول بود این کار را انجام دهید.

همچنین برای انتقال بهتر گرما و کارکرد موثر‌تر سیستم خنک‌کنندگی از خمیر سیلیکون و پد‌های حرارتی استفاده می‌شوند که مواد تشکیل دهنده آن‌ها تا یک بازه مدت زمان مشخص کارایی خود را حفظ می‌کند و پس از آن باید تعویض شوند تا مشکلی در عملکرد سیستم خنک‌کنندگی پیش نیاید. برای انجام این کار بهتر است به متخصص‌های با تجربه مراجعه کنید.

بهینه سازی‌های نرم افزاری برای بهبود عملکرد کامپیوتر

به‌روز نگه داشتن سیستم‌عامل و درایورهای دستگاه نه تنها برای امنیت ضروری است، بلکه باعث بهبود عملکرد و افزایش طول عمر کامپیوتر هم می‌شود. درایور‌های قدیمی به‌خاطر احتمال وجود باگ یا بهینه نبودن، می‌توانند منجر به خرابی یا کاهش طول عمر قطعات کامپیوتر شوند.

آندرکلاک کردن هم باعث افزایش طول عمر کامپیوتر و قطعات آن می‌شود. اگر مقداری عملکرد ضعیف‌تر مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند و نمی‌خواهید حین انجام کار‌های سنگین فشار زیادی به قطعات سیستم وارد شود، می‌توانید با آندرکلاک کردن آن‌ها عملکردشان را محدود کنید تا اصطحلاک کمتری داشته باشند.

قرار دادن کامپیوتر محیط مناسب

ایجاد یک محیط تمیز و امن برای سلامت کامپیوتر شما ضروری است. بالا بودن دمای محیط، برخورد مستقیم نور آفتاب و وجود گرد و غبار برای قطعات کامپیوتر مضر هست طول عمر آن‌ها را کاهش می دهد. یکی از اشتباهات رایج، قرار دادن کامپیوتر در فضا‌هایی که جریان هوای مناسب وجود ندارد است. سیستم خنک‌کنندگی کامپیوتر برای داشتن عملکرد خوب نیاز به جریان هوا دارد و قرار دادن کیس در محیط بسته یا بستن مسیر‌های ورود و خروج هوای آن می‌تواند باعث اختلال در عملکرد سیستم خنک‌کنندگی و آسیب رسیدن به قطعات شود.

تاثیر استفاده از پاور مناسب در طول عمر کامپیوتر

مواردی مانند نوسانات غیرمنتظره ولتاژ می‌توانند به مدارهای حساس آسیب جدی وارد کنند. استفاده از یک پاور‌ به‌روز که دارای استاندارد‌های محافظتی مختلف باشد از سیستم شما در برابر مشکلات نوسان برق و موارد دیگر محافظت می‌کند. برخی از این استاندارد‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • محافظت ولتاژ اضافه (OVP) : از پاور در برابر ولتاژهای ورودی بیش از حد بالا محافظت می‌کند.
  • محافظت جریان اضافه (OCP) : از پاور در برابر جریان بیش از حد بالا محافظت می‌کند.
  • محافظت اتصال کوتاه (SCP) : از پاور در برابر اتصال کوتاه بین خروجی‌ها محافظت می‌کند.
  • محافظت زیر ولتاژ (UVP) : از پاور در برابر ولتاژهای ورودی بیش از حد پایین محافظت می‌کند.
  • محافظت دمای بیش از حد (OTP) : از پاور در برابر گرم شدن بیش از حد محافظت می‌کند.

وجود این استاندارد‌های محافظتی پاور روی طول عمر کامپیوتر و کاهش ریسک خرابی تاثیر بسیار زیادی دارد، چرا که مشکلات مربوط به نوسانات برق یکی از رایج ترین علت‌های خرابی قطعات است.

استفاده از آنتی ویروس برای حفظ امنیت و سلامت کامپیوتر

استفاده از آنتی ویروس با محافظت از سیستم شما در برابر بدافزارها می‌تواند در افزایش طول عمر کامپیوتر نقش داشته باشد. برخی از بد‌افزار‌ها به هدف استفاده از منابع سیستم شما، بار پردازشی بیشتری روی آن قرار می‌دهند که شاید حتی متوجه آن نشوید، اما به مرور زمان باعث فرسودگی سیستم می‌شوند. حتی در برخی موارد هدف این بدافزار‌ها به صورت مستقیم آسیب رساندن به سخت‌افزار شما است، پس داشتن یک آنتی ویروس خوب، خیال شما را از چندین جهت راحت کند.

سایر مقالات وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
0 مقایسه
0 موارد محصول